Mijn dochtertje loopt nog niet (los), dus ze heeft altijd als schoentjes van die slofjes (babypws)schoentjes met zachte zolen aan. Nu heb ik gehoord dat het het beste is om pas schoentjes met stevige zolen te kopen als ze drie maanden goed los kan lopen. Maar hoe doen jullie dat in die drie maanden met buiten lopen? Lopen jullie kindjes dan ook op slofjes/schoentjes met zachte zool buiten? Maar wat dan als het regent? Dat gaat er toch doorheen? Alvast bedankt! Dawnie
Eigenlijk zijn die '3 maanden' meer een indicatie van tijd tussen het zetten van eerste losse stappen en echt stevig lopen, waarbij het kind goed zn evenwicht bewaart, zelf kan stoppen en keren, zelfstandig kan opstaan zonder steun, niet omvalt als het even waait enz. Meestal gaan kindjes pas echt een heel eind buiten lopen als ze het bovenstaande kunnen. Een kindje dat pas loopt valt al om als je een keer hard blaast. Die laat je niet zelf naar een park lopen bijv. Tegen de tijd dat je dochter echt zo stevig loopt om wandelingen buiten te kunnen maken kun je ook schoenen met stevige zolen halen. Andere tip: het is nu zomer. Laat die babyschoentjes aan de kant en laat je dochter op blote voeten stappen. Dat is de beste manier om te leren lopen, en de meest makkelijke manier voor het kind zelf.
Inderdaad! Toen ze hier zelf echt los ging lopen, liep ze op slofjes of soepele schoentjes van de Hema. Na 6 weken echte schoenen met flexibele zool gekocht en nu 2 maand later zijn ze bijna te klein.
Bedankt voor de snelle reacties! Inderdaad Adi, hier thuis is ze eigenlijk altijd op blote voetjes. Vindt ze geloof ik zelf ook t fijnst.
Ik heb zelf jaren in een betere schoenenzaak gewerkt. En mij is altijd geleerd dat de schoentjes zo soepel mogelijk moeten zijn in het begin. Ook al lopen ze al los! Je moet in feite het schoentje op de binnen kant van je hand zetten en hem zonder kracht dubbel kunnen vouwen. Dan zijn de schoentjes flexibel genoeg. Dit is om het kindje nog moet leren zijn of haar voetje goed af te rollen. Wanneer de zolen dus te dik of stevig zijn kan dat niet. En daar krijgen ze op latere leeftijd last van. En idd wat mijn voorgangster al zei het beste is blote voetjes. En is het wat frisser van die antislip sokjes. Dat werkte hier ook prima.
Noa liep al maanden aan de hand en had toen schoentjes met suedezool. Omdat ze al druk aan het oefenen was om zelfstandig te lopen heb ik schoenen gekocht van het merk keq die kun je halen bij schuurman schoenen. Deze schoenen hebben wel een rubberzool maar heel flexibel en niet dik, nu ze zelfstandig loopt en alleen maar wil lopen ben ik blij dat ik deze schoenen gekocht heb en niet meer die met suedezool want die waren nu al stuk geweest. En ze loopt echt super op die schoenen met rubberzool. Als of ze nooit anders heeft gedaan. Als deze schoenen straks af of te klein zijn koop ik schoenen met een wat dikkere en stevige zool. Maar voor nu zijn deze echt perfect. En zijn ook niet stuk te krijgen, want in het begin kroop ze er gewoon op. En dan zou je toch denken dat de punten wel slijten maar dat was dus helemaal niet zo.
Hier ook zoveel mogelijk op babypaws en blote voetjes laten lopen. Toen ze echt goed kon lopen (dus niet steeds vallen) kreeg ze schoentjes voor buiten, met flex zooltjes. Daar heeft ze nu 4 maanden op gelopen (inmiddels kan ze ook al rennen) en nu heb ik voor het eerst schoenen met een harde zool gekocht. Lees anders even op shoesme.nl hoe dat zit met eerste schoentjes en de verschillende zolen. Maar op blote voeten schijnt het allerbest te zijn! Hier loopt ze overigens thuis nu ook nog op blote voeten, ze trekt haar schoenen namelijk continue uit. Alleen als we echt buiten gaan lopen dan heeft ze natuurlijk schoenen aan. overigens ging mijn dochter in de winter los lopen en omdat ze dan nog vaak vallen, liet ik haar buiten nog niet lopen. Pas toen ze echt goed kon lopen liet ik haar buiten ook lopen, op flex schoentjes dus. Toen ze nog niet buiten liep had ik shoesme babyproof schoentjes voor haar, die zijn niet echt heel erg geschikt voor buiten, maar er zit wel een dikker zooltje onder dan de babypaws. Dus misschien kan je die babyproof aanschaffen voor de kleine stukjes dat je wel met haar buiten bent en binnen lekker blote voeten!
Mijn dochter loopt nu net een week en ze heeft eerst altijd van die leren slofjes gehad, en thuis ook veel op blote voetjes, en ik heb nu sinds 3 weken van die babyproof schoentjes van shoesme, en daar loopt ze nu buiten (kleine stukjes) ook op of als we ergens op visite zijn. Binnen heb ik haar of op blote voetjes of op antislip sokjes als het wat frisser is zoals met deze dagen.