Hallo allemaal Onze dochter is 15 maanden en vanaf dat ze een jaar is, loopt ze aan je hand of zelf achter haar loopwagen. Sinds een paar weken kan ze ook losse stukjes lopen, maar wel alleen als papa of mama in de buurt is. Laatst kwam ze me achterna vanuit de keuken, dus het ging goed, dacht ik. Maar steeds als ze nu ergens naar toe wil dan wil ze onze hand maar vasthouden, terwijl ze bijna rent aan je hand en eigenlijk is die hand er alleen maar voor de sier. Als ik dan zeg dat ze het zo goed zelf kan, dan nog blijft ze zeuren om die hand. Aangezien ze geen goede kruiper is wordt ze dan ook echt gewoon boos en gefrustreerd. Kortom: hoe kan ik haar helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen, want ze kan het echt. Bedankt alvast!
Misschien helpt het als je haar laat lopen met een stokje er tussen of iets anders.. en dan laat jij gewoon dat stokje los en wie weet heeft zij niet door dat ze jou niet meer vast heeft! Weet niet of het werkt maar heb het wel eens ergens gelezen
Misschien heeft ze juist die boosheid en frustratie nodig om zichzelf dat laatste zetje te geven! Niet dat ik vind dat je haar nou elke keer overstuur moet laten worden, maar geef haar het vertrouwen dat ze het zelf moet doen.
Hier hebben we haar uiteindelijk kunnen lokken met wat lekkers toen was ze zo gefocust op het lekkers dat ze niet door had dat ze los liep toen ze het eenmaal dooor kreeg was het vertrouwen er en is het heel snel gegaan
Hier precies hetzelfde 'probleem'. Dochter is bijna 1,5 en kan prima achter dr loopwagen lopen en rent bijna aan onze vinger maar los lijkt ze niet te durven. Maar ze wil dus wel de hele dag aan onze vinger wandelen, komt ons gewoon van de bank trekken zo ongeveer. Behoorlijk vermoeiend dus het zou zooo fijn zijn als ze zelf de stap zou nemen om los te lopen, ze zou het volgens mij prima kunnen..
Ik heb van de fysio geleerd: als ze het niet durven, kunnen ze het gewoon nog niet (goed genoeg). De balans is dan nog niet voldoende ontwikkeld bijvoorbeeld. Hier precies hetzelfde overigens. Mijn dochter is nu 16 maanden.
Eens, ik geloof echt dat het zelfvertrouwen van kindjes groeit als ze juist dingen zelf mogen en moeten doen (natuurlijk zolang het niet gevaarlijk is). Dus jij kan het zelfvertrouwen stimuleren door niet te snel te helpen..