Sorry als dit niet hier hoort maar ergens anders Hoe dan ook: Ebola. Velen zijn bang voor een vijfde werelduitbraak omdat er in de USA nu mensen en doktoren zijn die het hebben en een paar overleden zijn. Ben jij bang dat het in NL/UK komt (of Belgie/Duitsland...Of gewoon de hele wereld)? Voor de mensen die niet weten wat het is: Ebola - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu En het is nu dus ook in de US. Edit: op dit moment 2 Amerikanen en een Brit die alledrie in Afrika verbleven. Geen honderden..1600+ in totaal, 800+ doden.
Ik heb er toch ook al over gedacht... Hoop dat het niet zo erg wordt en dat het ingeperkt kan worden.
Zolang de grenzen in die landen niet worden dichtgegooid of men medisch wordt gescreend is een wereldwijde uitbraak natuurlijk mogelijk... Ik hoop dat het niet zo'n vaart loopt maar ja ook ik maak me daar wel eens zorgen om dat het ook hier komt....
Wat mij het meeste zorgen laat maken is dat we geen cure hebben, maar aan de andere kant zijn er ook veel mensen die het hebben overleefd (wel helaas alleen in "rijke" landen) Ze hebben ook een cure voor HIV nu, laten ze opschieten.
Volgens mij is het niet in de VS maar zijn er twee Amerikaanse hulpverleners met Ebola terug naar de VS gebracht om behandeld te worden. Het risico op besmetting daar is echter nihil. Vooralsnog ben ik er hier ook niet bang voor. Op het moment dat er een uitbraak in Europa of andere Westere landen zou zijn wordt het een ander verhaal.
Er vliegen veel airlines niet meer naar die landen dus dat is al goed. Ik weet niet hoe het in NL zit maar de NHS in de UK heeft er goede hoop in om de mensen die het krijgen te kunnen redden (bv door ze niet te laten uitdrogen)
Ze zijn overigens bezig met een middel dat ze op mensen willen gaan testen dacht ik gehoord te hebben? Dacht dat de amerikaanse artsen die in isolatie zitten dit nu kregen?
Ik dacht dat er zo'n 100 mensen besmet waren in de US.. Maar de ene dokter die het heeft in de US is nog aardig levend en wordt flink geholpen door de ziekenhuizen en heeft ook een goede kans het te overleven, ze gebruiken hem nu als een soort testpersoon om te kijken of er een cure te vinden is. Klopt KimK, ze hebben een cure die perfect werkt voor muisjes en apen, wellicht ook voor ons. Wel zijn sommige mensen al veiliger voor de ziekte maar ja, dat was met de mexicaanse griep ook zo.
De Amerikaanse patiƫnten hebben een 'geheim' medicijn gekregen wat tot dusver alleen getest is op apen. Ze hopen dat dit ook voor een doorbraak zal zorgen om een effectief medicijn verder uit te ontwikkelen als het idd zou aanslaan bij deze mensen.
Klopt, het is niet in de US, maar twee Amerikaanse hulpverleners die besmet zijn in Afrika zijn gerepatrieerd voor behandeling. Ik ben niet bang voor een werelduitbraak. Die kans is klein. Mocht dit toch gebeuren, dan maak ik me wel ernstig zorgen voor mijn man die immuunsupressors gebruikt en dus heel kwetsbaar is.
Over die 100 besmettingen in de VS wist ik niet? Weet je het zeker? Dat zou ik wel heel zorgelijk vinden omdat de rijkere Amerikaan natuurlijk een stuk mobieler is dan de arme mensen in West-Afrika.
Ja precies! Ik hoop echt uit de grond van mijn tenen dat dit medicijn effectief zal blijken te zijn. 🙏
Ik maak me daar in t algemeen nooit zo'n zorgen over. Paar jaar terug ook met die Mexicaanse griep ben ik geen moment bang geweest dat ik besmet zou kunnen raken.
Ik ben er totaal niet bang voor. Ben ik te nuchter voor denk ik. @kaala: als ik op die lijst kijk staat idd VS er tussen, maar er staat ook bij, dat het maar om 2 mensen gaat. Ik weet niet waar je die 100 vandaan haalt?
Echt? Dan heb ik het verkeerd gezien, mijn excuses! 1600 in totaal is overigens aardig wat maar tegenover 7 miljard..