Hallo dames, Wie heeft er ooit een stuitbevalling gedaan en wil haar ervaring delen? Positieve en negatieve verhalen zijn welkom. Onze kleine ligt al de hele rit in stuit. Gisteren 3x geprobeerd te draaien door de gyn, maar helaas zonder resultaat. De kans dat hij zelf nog gaat draaien is volgens de gyn praktisch nihil, omdat de de billetjes al een stukje zijn ingedaald. Nu moeten we gaan kiezen: proberen via de natuurlijke weg of een geplande ks? Ik vind het erg moeilijk en hoop door wat ervaringsverhalen iets wijzer te worden.
Hoi Suzanne, geen ervaring met een stuitbevalling helaas... Wel met een stuitligging want deze zwangerschap ligt onze kleine al heel lang in een stuit. Ben dus zelf ook wel heel benieuwd of hij nog uit zichzelf zal draaien of niet! Zo niet, ben ik ook benieuwd of ze ook een draaipoging doen bij mensen die al (zoals ik) een ks hebben gehad, 2 zelfs in mijn geval. Jammer dat jouw draaipoging is mislukt! Hoe vond je de poging zelf? Viel het mee of tegen? En ben je er al uit wat je nu wilt?
Mijn meisje lag ook in stuit, ik heb gekozen voor een ks, omdat dat de veiligste manier voor het kindje is volgens de artsen. Ik had me ingesteld op het ergste, en moet eerlijk zeggen, het is me enorm meegevallen! Ik vond de ruggenprik eerst eng, maar achteraf heb ik echt niks gevoeld en was het dus heel goed te doen, en het herstel viel ook 200% mee, ik was snel weer ter been en kon ook na een paar weken al alles zelf weer doen. Heb eigenlijk maar 1 dageje gehad dat ik even rustiger aan moest doen. Dus mijn ervaring was zeker positief! Alleen de eerste dag na de ks vond ik tegenvallen, maar dat kwam ook omdat de visite in het honderd liep en het me allemaal eigenlijk teveel was (die visite)Dus ik zou je adviseren, mocht je een ks krijgen, om de dag na de ks niet te druk te maken met visite, en mensen echt niet met zijn allen tegelijk binnen laten komen...deden ze bij mij dus wel en dat was echt niet te doen.
Ja ik vond dat ook zo gek eerst! Het schijnt dat de richtlijnen daarvoor nog niet zo lang geleden veranderd zijn... Het verbaasde mij dus ook, maar als de omstandigheden goed zijn (kind niet te groot, geen stuit en nog een paar dingen...) willen ze ook na 2 keizersnedes best een natuurlijke bevalling laten proberen. Maar onze spruit is dus hard op weg om dat voor zichzelf te verpesten! Ligt dus in stuit en is flink aan de maat, volgens de groeiecho's. Ach we zullen wel zien hoe het loopt!
Ik werk al ruim 9 jaar om de afdeling verloskunde en al vele stuitbevallingen gezien en nog nooit negatief (in tegenstelling tot complicaties die ik na keizersnedes soms ervaar maar die komen ook vaker voor). Er wordt gekeken naar de omvang van het hoofdje en of dat past. Als dat zo is dan zal je gynaecoloog een vaginale bevalling adviseren. Dit verloopt altijd laagdrempelig: heb je geen goede weeen en is de situatie niet optimaal dan wordt er toch een keizersnede gedaan. Een stuit wordt niet ingeleid, je moet dus wel wachten op het spontaan op gang komen van de bevalling. Als dit niet gebeurt krijg je alsnog een keizersnede.