Mijn meid (nu 4maanden), had tot 3 maanden ook geen ritme. Ik liet haar maar gewoon drinken en slapen wanneer zij het wilde. Een ritme er in krijgen, lukte echt niet. En van de een op de andere dag is het helemaal veranderd. En heeft ze een strak schema wat drinken betreft. Heb niets anders gedaan, ging allemaal vanzelf. Alleen het slapen verschilt nog wel per dag, Meestal twee dutjes van elk een uur tussen de voedingen door. En 's nachts van 23:00 tot 07:00.
Hier is het ritme deels vanzelf ontstaan, maar we hebben ook deels meegeholpen. Bijvoorbeeld door onze kleine wel wakker te maken als het tijd is om te gaan eten (hij heeft bijv wel eens de neiging om door zijn voeding van 3 uur - half 4 heen te slapen). Als we dat niet zouden doen dan zou het ritme blijven schuiven. Hier is het als volgt: * Rond half 8 z'n 1e flesje, dan wakker tot een uur of 9; * Slapen tussen 9 en half 11 (1,5 uur); * Wakker/spelen/badje tussen half 11 en half 12; * Om half 12 z'n 2e flesje, om half 1 naar bed; * Slapen tussen half 1 en 3 (2,5 uur); * Dan even spelen in de box en rond half 4 krijgt hij z'n 3e flesje; * Meestal gaan we daarna, rond een uur of 4, wandelen, dan slaapt hij zeker nog 1 uur in de wagen. * Na het wandelen, en vóór de voeding van 7 uur, probeer ik hem dan nog wel eens in z'n bed te leggen maar dat lukt niet altijd qua slapen; * Om 7 uur z'n 4e fles en dan meteen slapen; * Om 11 uur de 5e fles, niet spelen, binnen een half uur weer op bed en verder slapen; * Slaapt vervolgens de hele nacht tot half 8 de volgende ochtend.
Selma's slaappatroon wisselt per week. Sinds 2 weken valt ze overdag niet meer uit zichzelf in slaap. Dan jengelt ze wel van vermoeidheid. Slaapt dan alleen met speen in haar mond op haar buik Doe ik alleen in de box zodat ik er zicht op heb. Dan slaapt ze zo lekker dat ze alleen weer wakker wordt als ik haar speen weer uit haar mond trek en op haar rug draai (als het tijd is voor een voeding). Zou ik dat niet doen, dan blijft ze gewoon doorslapen (en slaapt ze 's nachts niet goed). Soms is ze bijna heel de dag wakker, soms slaapt ze bijna heel de dag. 's Nachts is erg wisselend. Een enkele keer nog 4:00 en 7:00 u, meestal nu tussen 4:30 en 5:30 en de volgende voeding om 10:00 u, haar nieuwste record is 6:45 's morgens.