Hai, Ons zoontje is deze week 4 maanden oud. Stopt al vanalles in de mond en wil beginnen met een extra hapje. Paar vraagjes: - Wat gaven jullie de kleine als eerste hapjes - Lieten jullie ander eten weg (bijvoorbeeld 5de fles?) - Op welk tijdstip gaven jullie het hapje (wil zelf het liefste avondeten tijd, samen met mijn hubbie, in plaats van op het kinderdagverblijf bijvoorbeeld) Thanks!!
Ik ben begonnen met 5.5 maand maar hier hoe ik het deed,, antwoord vraag 1; Hier was eerst peer van olvarit antwoord vraag 2; neej hij had al een fles minder maar 4 maand is nog wel jong,, hier met 5 maand fles eraf,, tot 6 maand blijven de flessen echt het belangrijkste,, antwoord vraag 3; half 11 sochtends,, avonds is alleen groente geen fruit hier,, Dus daar geen antwoord op hoe jij het wilt,, Liefsz!
Ik ben met 4 maanden met fruit begonnen, omdat ze constant verstopt zat, dus ik gaf geen banaan, al is dat natuurlijk makkelijk te prakken. Het is bijvoeding, dus ik zou geen fles er voor laten vallen, waarschijnlijk merk je snel genoeg als je kindje van een bepaalde fles minder gaat drinken en dan zou ik die gewoon op een gegeven moment weglaten als hij alleen nog maar een paar slokken neemt. Verder ben ik begonnen met peer en appelhapjes. Gewoon met de staafmixer tot een papje gemaakt. Gelijk wat in ijsklontjesbakjes gedaan en ingevroren, zodat ik alleen zo'n blokje of 2 blokjes in het begin hoefde te ontdooien. Toen ze meer ging eten, ben ik het in gaan vriezen in Avent viabekertjes, vers geprakt of een potje Olvarit ofzo gaan geven. Zou wel rustig beginnen, een paar dagen 1 fruitsoort en daarna een andere soort proberen. Ik gaf het 's ochtends.
Ik ben met 3,5 maand begonnen met groentehapje voor 4maanden. Weinig keus heb je daarin. Ik nam worteltjes. Gaf ook wel eens fruit maar hij vind groenten lekkerder dan fruit. Ik doe dat rond 17.30 uur omdat ik dan zijn laatste fles uit kan stellen tot 19.00 Dus hij krijgt 4 flessen voeding en 1 groente of fruit hapje. S'ochtens om 7.00 uur fles. Dan rond 11.00 uur fles. Dan weer rond 15.00 uur fles. EN dan 18.30 groente of fruit. 19.00 uur fles met rijstebloem. Daarna slapen tot 7.00 uur Ik ging dus vrij snel van de 5e fles af omdat ik al vroeg begon met groente/fruit. Bij cb vinden zij dit goed. Heb echt speciaal gevraagd of het niet erg is om die 5e fles weg te laten. Zij zei dat het goed is omdat ik hem bijvoeding geef.(fruit/groent.) Maar daar zullen de meningen ook wel weer over verdeelt zijn
Luuk is 4,5 maanden en zijn schema is als volgt: 8-9 uur fles 12-13 uur fles met klein beetje fruithapje (half potje olvarit, of ik pureer zelf wat fruit) 16-17 uur fles en dan pureer ik wat groenten met beetje aardappel en kookvocht en eet hij tegelijk met ons daar wat van. 20.30 uur laatste fles Ik ben ook begonnen met de potjes van Olvarit. Je kunt ook van andere merken fruithapjes pakken. Alleen die van de Kruidvat daar zit extra suiker aan toegevoegd, dus die zou ik niet nemen. Verder is het inderdaad een goede tip om in kleine bakjes zelfgemaakte fruithapjes in te vriezen. Succes, ik vind het elke dag weer grappig om te zien of Luuk het groentehapje wel of niet lust. Maar gewoon telkens andere smaken geven dan kunnen ze daar goed aan wennen.
Ik ben met bijvoeding begonnen toen Julian net 4 maanden was. Gelijk van begin af aan is zijn schema: 07.00 uur: fles 210+7 09.30 uur / 10.00 uur: half potje fruit 11.00 uur: fles 210+7 15.00 uur: fles 210+7 18.00 uur: half potje groente 19.30 uur: fles 210+7 Zijn flessen drinkt hij de laatste tijd niet helemaal meer leeg. Sommige laat hij 60cc staan, maar is verder een tevreden mannetje dus denk dat hij er genoeg aan heeft. Julian zat trouwens al op 4 flessen voor ik begon met bijvoeden. Edit: ik ben trouwens begonnen met banaan (olvarit) en worteltjes (olvarit). Nu krijgt hij ook sperzieboontjes met tomaat en rijst (favoriet) en bruine bonen met appeltjes ging er net ook super in.
Ben met 5mnd begonnen met fruithapjes. (met 4 mnd wel geprobeerd maar Rosan had er erge last van de darmpjes door) Heb gewoon van allerlei fruit aangeboden (potjes 4mnd) en in het begin at ze er maar een paar hapjes of soms gewoon helemaal niets van. Gewoon steeds blijven aanbieden, ze moeten wennen aan structuur, smaak, lepeltje etc dat gaat niet in 1x. Ik geef Rosan smorgens fruit rond 10uur. Ze zat toen al op 4 flessen en dat blijf ik nu ook gewoon geven. Geef jij de laatste fles nog om 23uur? En hoeveel geef je in de fles?
Ons schema; 8.00 - Fles 210/7 10.00 - Fruithapje 12.00 - Fles 210/7 16.00 - Fles 210/7 20.00 - Laatste fles 210/7 met een beetje rijstebloem Ons meisje zat met 4 maanden al op vier flessen en dit blijft ook gewoon zo. Hier ook begonnen met banaan. Ben trouwens met 5 maanden begonnen aan fruithap en 4 maanden met rijstebloem.
Met 4 maanden mag je geen fles laten vallen voor een groente of fruithap. Dit is gewoon extra. Maar waarom zou je 's avonds een fruithap geven? Waarom doe je geen groentehap dan? Ze zeggen dat je sowiezo beter met groente kan beginnen omdat fruit zoet is en ze beter aan wat neutralere smaken kunnen wennen.
hier vanf donderdag begonnen, dit is het schema van ons; 7.30 flesje 180 11.00 fruithapje + flesje 120 ml(die bouw ik langzaam af) 15.00 flesje 210 18.00 groentehap + flesje 180 22.00/ 22.30 flesje 210 ik heb de potjes van olvarit of bon bebe.
Toch best verschillende reacties. De voedingen zijn nu als volgt: 7:00 180 + 6 11:00 180 + 6 15:00 180 + 6 19.00 180 + 6 22:00 180 + 6 Hij drinkt de laatste dagen maar 1 van de 5 flessen echt op en wanneer niet leeg dan 40 tot 100 ml over. Dus vandaar dat ik denk dat hij gewoon verzadigd is. Volgende week moet ik naar CB. Maar zit te denken of ik niet naar 4 flessen zal gaan en een hapje. Vind t zo lastig te bepalen welke tijden ik dan ga aanhouden voor de fles. Wil bvk om half 10 de laatste geven..
Ik zou proberen wat te schuiven met de tijden. Vorige keer is tegen ons gezegd dat we een fles weg konden laten. Dit omdat we haar echt moeilijk wakker kregen om 22.00 en ze al weer sliep voordat de fles halverwege was. Wij moeten volgende week naar het CB en gaan dan waarschijnlijk beginnen met bijvoeden. Hier is het schema als volgt. 08.00 180/6 12.00 210/7 16.00 180/6 (18.00 willen we dan bijvoeding geven) 19.00-20.00 210/7
Schema van Rosan: 7uur 180+6 10uur fruithapje 11.30 18+6 15/15:30180+6 17:30 groentehapje 18:30/19 180+6 Als ik jou was zou ik dan de laatste fles laten vervallen. Maar verder het schema wel aanhouden 7-11-15-19? Waarom de laatste fles zo laat geven rond half10? Rosan heeft ook een tijdje gehad dat ze soms wel halve flessen liet staan. Maar sinds ze fruit en groente krijgt drinkt ze de flessen altijd wel goed leeg, denk dat ze er ook wel dorst van krijgen.
aangezien je precies een liter voeding geeft denk ik dat je de fles van 2200 uur best wat minder kan geven en dan rijstebloem erdoor. maar hier ons schema (het zijn nu nog halve potje maar vavaf morgen gaan we hele proberen 0730 flesje 180+6 0930 fruithapje ----slapen------ 1130 flesje 180+6 1530 flesje 180+6 1800 groentehapje 1930 flesje 180+6 -----slapen--- 2300 flesje 150+5 +2,5 lepels rijstebloem. hopelijk heb je er wat aan dit werk voor ons echt perfect!
Wij zijn bij Jasmine ook met 4 maande begonnen met bijvoeden. We hebben dit langzaam opgebouwd van een paar hapjes, tot nu een maand later, een half potje per keer. Wij zien het ook nog als bijvoeding en hebben ook nog geen fles eraf gehaald. Het schema van Jasmine is ong. als volgt. 7/7.30 180+6 9.30/10.00 half potje fruit 11.00/11.30 180+6 14.30/15.00 180+6 16.00/16.30 half potje groente 17.30/18.00 180+6 21.15 180+6+3 lepels rijstebloem
Nils zit nu 2 weken aan de fruithap en een week aan de groentehap, maar hij gaf zelf al aan dat hij de 5e fles (vóór we begonnen met bijvoeden) echt niet meer wilde. Hij dronk er heel weinig van en werd ook helemaal niet meer uit zichzelf wakker. Het CB geeft dan aan dat als ze die fles niet meer goed drinken, dat je 'm kan laten vallen. Wij geven 's ochtends een fruithapje (soms vers en soms uit een potje) en 's avonds een groentehapje (ook soms vers en soms uit een potje) en de laatste (4e) fles krijgt hij papje met rijstebloem (uit de fles). Dan ligt hij eigenlijk altijd om 20u in bed (soms nog eerder) en slaapt hij tot de volgende ochtend 7.15u. De verhalen van "Je mag er nog geen fles afhalen want de voeding is extra" kan je volgens mij niet één-op-één overnemen. Als jouw kindje nu aangeeft dat hij liever 4 flessen leegdrinkt dan 5 flessen veel laten staan (en hij dus bijna op het zelfde aantal cc komt), moet je dat gewoon proberen. Mij is verteld dat Nils nu hij wat bijvoeding krijgt, minimaal 600cc op een dag nog moet drinken uit de fles. Fruit en groenten (ook al zijn het in het begin maar een paar hapjes) bevatten namelijk ook vocht. In het begin dronk hij (toen het echt nog maar een paar hapjes fruit waren) z'n flessen 210+7 bijna helemaal leeg en nu merk ik dat hij steeds meer laat staan. Ze kunnen het zelf héééél goed aangeven. Succes!!!
Wij hebben dit schema: 09.00u fles 210+7 13.00u fles 210+7 16.30u groente/fruit (half potje) 17.00u fles 210+7 21.00u fles 210+7 We zaten van te voren al op 4 flessen, zou er idd geen fles voor laten vallen.