Hoelaat staan jullie sochtens op met 2 of meer kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door dolfijntje1985, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijntje1985

dolfijntje1985 Bekend lid

28 mrt 2007
    977
    1
    18
    Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar ik ben dus echt geen ochtend mens heb een zoontje van bijna 4 en sta altijd kwart voor 8 op kleed me eigen aan daarna me zoontje en zet hem aan tafel met zijn broodje en ik maak me ondertussen op en gaan ong half 9 weg. Maar ben al tijdje gestopt met de pil voor een brusje maar de laatje tijd speelt steeds vaker het idee door me hoofd hoe ga ik dat sochtend allemaal doen straks als er een babytje bij is die moet ook verschoond aangekleed gevoed worden etc jullie kennen het wel. En natuurlijk snacht geen nacht rust en overdag ook niet want mijn zoontje slaapt overdag niet meer. Hoe doen jullie dat allemaal. Ik hor graag van jullie reacties hoe jullie dat allemaal doen.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Op vrije dagen sta ik op wanneer de jongste (9,5 maand) wakker is.
    De oudsten redden zich ook wel als ik lig te slapen.

Maar op werk/schooldagen ga ik er om half 7 uit. Dan snel mezelf aankleden en broodje smeren voor de oudsten. Die haal ik rond 10 voor 7 uit bed en zet ze aan het ontbijt.
    Dan ga ik me snel optutten en rond 7 uur haal ik de jongste eruit. Snel aankleden, flesje geven (kan ze tegenwoordig ook zelf in de wipstoel, dat scheelt al weer) de oudsten hun haar doen en in de kleren werken en rond 8 uur naar school.

Toen de derde net geboren was kon ik erg tegen de ochtendrukte opzien, maar in de praktijk valt het allemaal wel mee.
    Het is gewoon een kwestie van ritme en eerder opstaan.

3. Jootje33

Jootje33 Actief lid

7 mei 2006
    415
    1
    0
    wij staan om 7 uur op en we gaan om 8.10 uur de deur uit want de oudste moet om half 9 op school zijn.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Onze ochtenden variëren nogal. Hangt er van af of we vroeg weg moeten of niet, of de kinderen vroeg wakker zijn of niet. We go with the flow.

Op werkdagen gaat de wekker om 6.30; soms nog wel eerder (als ik een vroege afspraak ver weg heb) en soms wat later (als ik thuis werk).
    Het komt voor dat ik voor 8 uur in de auto moet zitten, en voor die tijd de kinderen dus wel op het kdv moet hebben zitten. Meestal kan dat ook wat later, omdat of ik of mijn vriend de eerste afspraak niet zo vroeg heeft staan.

Oudste gaat binnenkort naar school. Hij moet daar tussen 8.15 en 8.30 gebracht worden, dat wordt dus wel even wennen voor ons dat het altijd binnen zo'n klein tijdslot moet (kdv kun je komen tussen 7.30 en 9.30, dat is wel even een ander verhaal dus).

Maar in vergelijking met jou, ben ik dus wel gewend om 's ochtends vroeger op te staan. Nu het zo donker is slapen de kinderen wat langer (tot 7.30 ongeveer), maar in de zomer zijn ze vaak al voor 6.30 op. "uitslapen doe je 's avonds", is het beste advies wat ik ooit heb gekregen. Oftewel: als je meer slaap nodig hebt, ga je gewoon vroeg naar bed.

Ochtendmens kun je ook worden, gewoon omdat het niet anders is.

En het eerste jaar met peuter en baby vond ik gewoon heel pittig, zeker toen ik weer aan het werk ging en baby 's nachts niet doorsliep. Gelukkig zijn we meestal met z'n tweeën, dat geeft ongelooflijk veel flexibiliteit. Maar je kunt er niet te veel aan hechten om je 's morgens nog eens om te draaien, want dan loopt de logistiek in de soep.

5. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik sta om 7.15 uur op en doe dan eerst zelf douchen en aankleden. De kindjes zijn dan al lang wakker en Lianna kleedt meestal d'r eigen aan. Dan doe ik Yosyp en Jorja aankleden en dan gaan we naar beneden om te eten. Het scheelt wel dat we maar 2 minuten lopen van de school wonen en Lianna daar pas om 8.45 uur moet zijn.

6. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

5 feb 2009
    2.226
    0
    0
    overijssel
    ik doe het zo: (maar ik heb wel veel tijd 's ochtends;))

Lars is meestal als eerst wakker (rond 8 uur) Ik haal hem uit bed, kleed hem aan en zet hem bij mij op bed met de tv aan. Hij kijkt dan naar nederland 3, de wereld is mooi:D
    Floor word dan meestal ook ongeveer wakker van het lawaai van Lars, ik maak beneden gauw een flesje voor Floor en geef haar dit ook boven op mijn bed. Dan knuffelen we nog even en kijken nog wat tv tot Floor weer slaapt. Het is dan ongeveer 9 uur.
    Dan leg ik Floor weer terug in bed en ga ik zelf onder de douche. Lars laat ik dan nog even tv kijken. Zelf aankleden en daarna met naar beneden. Lars en ik ontbijten dan om ongeveer half 10.

Als Floor een nachtfles heeft gehad (rond 5 uur soms) is het makkelijker, want dan hoeft ze meestal pas weer rond 11 uur. Als ze echt precies tegelijk komen, zet ik Lars gewoon in zijn pyama bij mij op bed en ga eerst Floor doen.

Het is wel echt even puzzelen in het begin, maar ik heb gelukkig nog verlof en hoef niet op te schieten 's ochtends. In het begin was is soms pas om 11uur klaar hoor hihi:D Maar het is echt heerlijk om de tijd te nemen als dat kan!

liefs

7. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Ik sta altijd op om 7 uur, kleed dan de oudste aan zorg dat die zijn boterhammetje heeft en ga dan de kleinste halen ( nu 1 ) geef die zijn boterhammetje en kleed hem daarna aan, als hij nog slaapt ( wat 9 van de 10 x voorkomt ;) ) laat ik hem liggen tot wanneer we weg moeten en leg hem dan al slapen in de kinderwagen en breng dan de oudste naar school ( we wonen op 2 stappen van school af ) en doe dan die kleine eten geven en aankleden enzo.

8. Zijzei

Zijzei Actief lid

4 nov 2011
    455
    0
    0
    Ik heb 2 kindjes; de oudste is 4 en de jongste 1. Hier zijn ze standaard iets voor 7-en wakker, dus dan mogen ze even tv kijken terwijl ik rustig wakker word,dan geef ik ze hun ontbijt en kleed ik mij aan. Vul het tasje van de oudste en kleed de jongste om, dan de oudste en dan is alweer 8 uur. Rustig de jasjes en schoentjes aan en samen de oudste naar schoolbrengen die begint om 8.30.

Het is een ritme, die snel went. En ja als ze hebben liggen spoken s'nachts ben ik ook niet al te vrolijk, maar meestal gaat het wel!

9. Bri

Bri Niet meer actief

Qua rituelen op werkdagen:
    - de kinderen gaan met ons mee onder de douche (niet iedere ochtend, maar ten minste om de dag)
    - eerst aankleden, dan naar beneden om te ontbijten
    - ontbijten doen we samen zittend aan tafel (al loopt een van ons wel heen en weer van tafel naar keuken om bijvoorbeeld nog wat broodjes te smeren en melk bij te schenken) - ik vind het ongelooflijk belangrijk dat ze leren om goed te ontbijten, en hier even de tijd voor te nemen.
    - daarna samen tanden poetsen in de badkamer
    - dan schoenen aan, jassen aan, op de fiets en naar het kdv. Als vriend en ik gelijk weg moeten, breng ik ze met de auto.

10. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Op werkdagen sta ik om 6.00 uur op en de 2 oudste maak ik om 7 uur wakker, de jongste om 7.45 uur.

In het weekend sta ik op als de de kids wakker worden, meestal rond 8 uur.

11. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Ik heb 3 kinderen van 2, 5 en 7jaar. Toen de jongste nog baby was stond ik om 5.15 op ivm borstvoeding. Tegenwoordig sta ik om 6.15 op en als de kinderen vakantie hebben en ik wel moet werken om 6.45. Ik douche wel elke morgen, anders had ik wel wat langer kunnen blijven liggen. Mijn schema is al volgt: 6.15 douchen en aankleden 7:00 kinderen wakker maken en aankleden, bedden opmaken. 7:30 naar beneden boterhammen smeren, die eten de kinderen voor de tv zodat ik ondertussen de tasjes kan klaarmaken, vaatwasser uitruimen, doekje over het aanrecht etc. om 8.10 vertrekken we naar school en kdv. Mijn man is al werken voor ik opsta.

12. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen gaan naar school en moeten daar om 8.30 uur zijn. Ik sta om 7.15 uur op. Mijn man helpt wel 's ochtends hoor. Hij maakt het ontbijt en ik zorg dat de kinderen aangekleed zijn en dat tandjes gepoetst zijn etc.

13. zeeuwtje

zeeuwtje Lid

31 mei 2011
    41
    0
    0
    Herkenbaar..kon daar ook al van te voren aan denken, maar achteraf viel het in de praktijk erg mee. Ten eerste ligt het aan het kindje die de regelmaat bepaald en hoe jij hierdoor 's morgens wakker wordt ;)

Wat ik zelf prettig vond was iets eerder opstaan, eerst zelf douchen en aankleden. Ondertussen werd oudste langzaam wakker en had even de tijd om bij te komen en beter meewerkte met aankleden. Vervolgens broodje eten en weer naar boven om tandjes te poetsen.

Oudste terug naar de beneden en voor tv zodat ik de rust had om de kleine wakker te maken. Vaak had hij al een flesje gehad rond 6u wat tijd uitspaarde.

Mijn ervaring is dat rust en regelmaat het beste werkt voor jezelf en de kindjes..dus ook een goede voorbereiding met 's avonds al dingen klaar zetten/voorbereiden wat mogelijk is.

Tips..kindjes 's avonds douchen, scheelt veel tijd 's morgens. Ben je nog vrij dan kun je de kleine na school brengen badderen etc. Ik vond dat echt een heerlijk moment, even de tijd voor de kleine alleen. Dan ging hij zo van bedje even in de maxi cosi/wagen en sliep zo verder. Moest ik werken dan deed ik hem 's avonds wassen/in bad en 's morgens verkleedde ik hem alvast na de fles van 6u en haalde hem voordat we weg gingen uit bedje..

Het klinkt allemaal veel als regelwerk, maar als je er eenmaal in zit weet je niet beter en zul je het op je eigen manier doen. Dit bovenstaande deed ik op werkdagen alleen, man was al vroeg werken en misschien heb jij wel een extra paar handen tot je beschikking. Succes!!

14. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Ik werk aan huis, dus onze twee kinderen hoeven meestal niet aangekleed en wel vroeg de deur uit. Wel voeren we doordeweeks een redelijk strak ritme, omdat onze kinderen anders al snel erg laat gaan slapen doordeweeks. Ze lijken zich het makkelijkst te voegen in een mediterraans ritme van een lange middagdut en dan 's avonds niet tussen acht en negen maar pas om tien uur of later te gaan slapen, en dan wel weer uitslapen. Maar dat willen we niet ;)

Ons ritme is doordeweeks thuis rond half acht opstaan (ik soms iets later) en de kinderen tussen acht en half negen. Op een kdv dag begint alles een half uur vroeger.

In het weekend hangt het een beetje af van wat de plannen zijn en hoe laat het middagslaapje van de kinderen het best kan zijn. Maar als we kunnen uitslapen, liggen we meestal echt wel tot half tien op bed, bij uitzondering is het zelfs wel eens half elf geworden. Onze kinderen zijn echt avondmensjes en uitslapers, net als ik :D

15. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sta altijd tussen 6 en half 7 op omdat mijn zoontje dan wakker word, we gaan om kwart over 8 de deur uit dus heb nog zat tijd. Straks even zien met de baby hoe laat het gaat worden allemaal.

Enige tip voor met een baby en kinderen die niet meer slapen overdag -> op tijd naar bed gaan s'avonds.

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik sta op om 7.30 of als dochter eerder wakker is. voor zoon hoef ik er al een tijdje niet meer uit die red zich zelf wel.

Moet zeggen ik bevind me in een luxe positie ik hoef de oudste niet meer naar school te brengen dus ik maak zijn lunch klaar en zorg dat hij naar school gaat.

Als dochter twee dagen in de week naar het kdv gaat dan kleed ik haar aan roep naar zoon dat hij zich ook moet aan kleden en ga zijn zusje weg brengen vandaag ging hij 10 min later de deur uit dan ik. Dat kan hij nu al wel zelfstandig haha.

Dus geen goede vergelijking;)

17. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Ik sta om 6.30 op en neem dan even de tijd om wakker te worden onder de douche. Om 7.00 haal ik mijn oudste (10) uit bed en dan moet ze zich aankleden (moet ik blijven aansporen) en om 7.15 ga ik alvast naar beneden om brood klaar te maken. Rond 7.45 wordt mijn jongste (15mnd) wakker en dan ga ik haar aankleden en geef haar een fles pap. Ondertussen spoor ik mijn oudste aan om door te eten. Rond 7.55 stuur ik oudste naar boven om haar tanden te gaan poetsen en haar haren te kammen en om 8.05/10 zet ik de dames in de auto want de oudste moet om 8.30 in de klas zitten.
    Tussendoor schil ik het fruit en zet ik alle spullen voor school klaar.
    Op werkdagen dat ik vroeg moet beginnen eten de meiden hun ontbijt bij de gastouders want anders moeten ze er helemaal absurt vroeg uit.

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

als ze wakker zijn ;)

ik hoe niet te weken de de oudste zit nog niet op school en die 3 dagen psz dan hoef ik geen wekker te zetten want als hij daar moet zijn is hij al wakker

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alsik om 9 uur moet beginnen dan sta ik rond 6 uur half 7 op. houdt er van op me gemak wakker te worden met een kopje koffie. daarna wassen en aankleden, tasjes klaar maken. jongste wordt meestal half 7 of 7 uur zelf wakker. hem wassen en aankleden. iets daarna komt onze dochter naar beneden enook wassenen aankleden. Dan allemaal even ontbijten, jassen aan en om 8 uur ga ik de deur uit. eerst kleine naar de creche, dan oudste naar school en ik ga naar me werk. haal het allemaal net zonder me overdreven te haasten. als ik me verslaap en alles snel snel moet doen ben ik heel de dag niks waad. vanuit me werk is het de jongse halen, even naar huis en dan weer naar school. op maandan en vrijdag moet ik met de kindjes eerst door naar logopedie en ben dan pas na 3 uur thuis en heel de dag in de weer geweest. dat kopje koffie heb ik smorgens dus echt nodig

20. dolfijntje1985

dolfijntje1985 Bekend lid

28 mrt 2007
    977
    1
    18
    dank jullie wel voor de vele reacties.
    ik lees veel goeie tips ik ben ook wel heel erg verwend mijn zoontje is een echte uitslaper die gaat altijd half 7, 7uur naar bed en slaapt rustig uit tot 9uur als hij iets later naar bed gaat half 8, 8uur dan slaapt hij ook zo tot half 10, 10 uur uit.
    daar in tegen is hij overdag heeeeel druk.
    en het probleem met mij is dat ik echt een avond mens ben, söchtends word ik moe wakker en als ik eenmaal wakker ben gaat het wel duurt wel ff en eind van de middag word ik weer heel moe omdat me zoontje heeeel druk is en sävonds als ik hem
    op bed ligt kom ik helemaal bij en ben ik totaal niet moe meer en kan ik zo tot half 1 wakker blijven doe ik nooit alleen in het weekend als we visite hebben door de weeks ga ik altijd kwart over 10 half 11 naar bed.
    eerder slaap ik niet dus vroeg naar bed gaan word lastig voor mij.
    en nu als ik vrij ben slapen we dus samen uit maar me zoontje gaat volgende maand naar school en dan moet hij elke dag tussen kwart over 8 en half 9 al op school zijn.
    dus dat word zoiezo niet meer uitslapen.
    en dan met een babytje erbij word dat dus wel heel druk.
    het zal wel vanzelf gaan maar dat is wel iets waar ik nu heel erg mee bezig ben.dus vandaar dat ik is wou weten hoe jullie dat allemaal doen.

Deel Deze Pagina