weet niet wat ik er mee aan moet

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door oxbow, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Onze zoon van ruim 5, heeft de laatste tijd weer wat nieuws.

HIj is zo en zo een meester in drammen en zal dat nooit zomaar opgeven.
    Nu heeft hij dit sinds hij wat later naar bed mag dan zijn zusje van 2,5, ook 's avonds bij het naar bed gaan gekregen.

Zoals gisterenavond.
    Mijn man is nog even met hem bezig, terwijl ik de andere 2 op bed leg en is een beetje aan het gekjagen met hem.
    Vervolgens mag hij dan nog even tv kijken en dan is het tijd om te gaan douche en om naar bed te gaan.

Het ging goed tot het moment dat hij douche moet (we hebben hem voorbereid dat hij na het filmpje naar bed moet).
    Gillen krijsen hij wil niet douche, maar hij was echt vuil dus even wassen en afspoelen.
    Vervolgens wil hij echt niet naar bed en gilt en krijst de hele boel bij elkaar, want hij wil tv kijken.
    Dit wil ik niet hebben op bed (hij heef overigens geen tv op zijn, kamer, maa rop onze kamer staat er wel 1).
    Hij heeft zo een half uur liggen drammen en doen en toen zijn we naar hem toe gegaan om met hem te praten, maar hij is niet voor reden vatbaar.
    Hij wil net zo laat naar bed, als wij, hij wil tv kijken en hij heeft een naar gevoel in zijn buik.
    Na een kwartier zijn we nog niet veel verder en hebben we de deur achter hem dichtgetrokken.
    Hij komt dus weer uit bed gooit de deur open en gooit met allerlei spullen.
    Kwaaier kun je mij niet krijgen en ondertussen ook de andere weer wakker.

Omdat het nu zo hoog zit heb ik hem opgepakt en naar mijn ouders gebracht, omdat ik echt heel boos begon te worden en ik me echt geen raad meer met hem wist.
    Hij bleef huilen,krijsen en drammen.

Uiteindelijk is hij gewoon naar huis gegaan en is hij toen wel gaan slapen, maar ondertussen was het ruim 9 uur.

Dit is niet alleen van die avond, maar het loopt al langere tijd en ook overdag vertoont hij dit gedrag.

Ik weet niet meer hoe ik er mee om moet gaan, omdat wat je ook doet je krijgt hem niet rustig.

Heeft iemand tips, want ik vind het voor hem ook zo vervelend.
    HIj mag normaal altijd wel even spelen nog in bed.

Zou hij ook gewoon minder slaap nodig hebben ,dan een maan dof 2 terug (hij sliep toen van 19,30 tot 6.30) nu dus van 21.00 tot 6.00 uur)

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    klinkt als lekker dwars kleutergedrag. Niet leuk maar ook niet klinkt in mijn oren niet abnormaal hoor.
    Emma kan ook zo dwars zijn. Niets is goed en ze wil niets.
    Consequent blijven als hij boos is dan is hij maar boos.
    Is er wat veranderd de laatste tijd? Is hij bang om alleen te zijn op zijn kamer?
    Soms slapen ze inderdaad een tijdje minder dan weer een stuk meer.

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zou als ik jou was, geen tv meer laten kijken voor het naar bed gaan want dit geeft ontzettend veel prikkels én niet te gek doen met donderjagen want ook dat fokt hem weer op. Dit helpt al een heleboel, proberen kan geen kwaad.

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oja, en kalm blijven (en jaaaa ik weet hoe moeilijk dat is) Hij kijkt tot hoe ver hij kan gaan en wil reactie/negatieve aandacht. Die krijgt ie.. dus zal ie dr mee door gaan. Als je het negeert, krijgt ie er geen aandacht mee, dus is het niet interessant meer.

5. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Zou je er niet voor kunnen kiezen om ze toch tegelijk naar boven te doen, je man brengt er een naar bed, en jij de andere. en dan om de dag wisselen. De oudste mag dan nadat hij gedouchd enz. is nog even lezen/kleuren/ spelen op zijn kamer. (dat kan dus alleen als hij opschiet(ongeveer kwartier/halfuur)schiet hij niet op, dan heeft ie pech, en dan slapen.Klinkt hard, maar ik denk dat hij tegen de grenzen aan het schoppen is.

Ik denk ook juist dat hij te moe is, ik vind 21.00 erg laat voor een 5 jarige, ze worden dan juist heel actief, maar klierig,
    Mijn dochter van bijna 6, ligt tussen half 7 en 7 in bed, gaat gelijk met haar broertje van 2,5 naar boven, en mag op vrijdagavond langer opblijven.
    Je kunt met hem duidelijke afspraken maken, bijv. als je luistert en niet gaat drammen, mag je nog even lezen/spelen/kleuren (op zijn kamer). Of bij schreeuw/dram gedrag is de conseqeuntie dat je meteen na het eten naar bed gaat. Je kunt ook bij 4 avonden goed naar bed gaan, de vrijdagavond opblijfavond maken, en dan mag hij kiezen wat je gaat doen (samen spelletje doen, filmpje kijken, chippies erbij enz.zijn avond zeg maar)
    en dit ook doen (en dan gaat hij schreeuwen enz.:D!)maar de volgende dag weer.
    Probeer niet kwaad te worden, want dan heeft hij je waar hij je hebben wil: Aandacht!!!!
    Samengevat;):
    * Geef een conseqeuntie op het gedrag wat hij laat zien, (goed gedrag belonen, bij geen goed gedrag geen beloning.)Hou je hieraan!!!zodat hij weet waar hij aan toe is.
    * Bespreek de regels met hem, zo weet hij waar hij aan toe is, en benoem ook de beloning.
    * Breng hem eerder naar bed, zodat hij zijn rust krijgt, en ook voor het naar bed gaan rustig kan worden, bij goed gedrag mag er nog even gespeeld/gekleurd/gelezen worden (op zijn kamer).
    * Bij heel veel schreeuwen: meteen na het eten naar bed, zonder verhaaltje oid., net zolang tot hij het wel kan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! succes.

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties.

Hij gaat al wel erder dan 21.00 uur naar bed hoor.
    Hij mag dan sinds kort half 8 en dat is mee ontstaan omdat ik geregeld 'sa vonds werk en mijn man 3 kinderen in 1 keer doen erg druk vind (onze kids zijn 5, 2,5 en 10 maanden oud)
    Zodoende mag hij wat later als de andere 2.

De 2 andere liggen er rond 7 uur in.

Hij slaapt samen met zijn zusje op de kamer en dat is echt wel een beetje een nadeel als je ze te gelijk op bed legt, want zijnz usje heeft haar slaap echt nodig en hij moeta ltijd nog even spelen.

Maar ik ga het even aan mijn man laten lezen en de regels nog meer aanscherpen,w ant daar waren we al mee bezig.

7. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Is het misschien een idee om de jongste twee bij elkaar op de kamer te leggen en je oudste alleen op een kamer? Misschien dat dat beter gaat?

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou ervoor zorgen dat hij alleen een kamer krijgt per direct en de andere 2 samen leggen. dit eheft veel teveel impact op het kleinere zusje want die schrikt steeds wakker van zijn gekrijs.geen gekke spelletjes waar hij druk van wordt na het eten. tv kijken kan in mijn ogen niet zoveel kwaad maar wel een rustig programma.ik zou hem voor het tv kijken laten douchen dan heb je dat gehad, gewoon meteen na het eten. op en vaste tijd naar bed en zorgen dat hij die kamer niet meer uitkomt, nadat je duidelijk hebt gemaakt wat wel of niet mag.ik zou geen strijdt aangaan want die wint hij. maar goed dat merk jezelf ook. er zijn mensen die een haakje gebruiken. ikzelf vind het niks maar wellicht vinden jullie het eventueel wel een optie. je zou kunnen overwegen om voordat je aan een nieuw schema begint een logeerpartij in te lassen bij je ouders. dat jullie allemaal even een time out hebben. en dan met frisse moed en strakke hand het nieuwe schema hanteren en volhouden. ookal doe je ze nu appart naar bed het zusje krijgt haar broodnodige slaap toch niet omdat het steeds wakker wordt van een hoop gekrijs, dat kan ook niet gezond zijn.als je ze samen doet dan wordt ze in ieder geval niet meer wakker gemaakt als ze net een uurtje slaapt. als het allemaal niet lukt dan kun je overwegen om hulp van buitenaf in te schakelen en zijn verschillende manieren. misschien zien die iets wat jullie neit zien.

9. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik denk dat ik de tip voor de 2 jongste samen op de kamer ook zou volgen. Zij gaan ook tegelijk naar bed en hebben dan de minste last van elkaar.

Verder consequent blijven. Elke keer als hij uit bed komt rustig weer terug leggen net zolang totdat hij erin blijft. EN dan proberen er niet een heel verhaal van te maken, maar gewoon terug leggen. Alleen de eerste keer nog rustig zeggen dat het bedtijd is en de keren erna zelfs alleen maar terug leggen, zonder een gesprek aan te gaan. Als je al duidelijk bent geweest, hoef je niet meer iedere keer dat gesprek met hem aan te gaan. Hoe rustiger je hem terug kan leggen, hoe eerder hij ook rustig zal zijn.

Een haakje zou ik nooit doen. Hij moet leren daar zelf te blijven. Kost misschien in het begin wat meer doorzettingsvermogen, maar daarna blijft hij dan ook echt zelf. Komt nog bij dat het afgeraden wordt, voor als er iets in huis gebeurd.

TV kijken geeft kinderen heel veel prikkels. Is het niet mogelijk om hem inderdaad tegelijk te laten wassen en dan op zijn kamer nog rustig wat spelen of lezen?

Hij voelt jouw spanning ook als hij zo doet en voor kinderen van die leeftijd is elke vorm van aandacht hetzelfde. Zowel positieve als negatieve. Natuurlijk is positieve leuker, maar als je die dan niet meer kan krijgen, is negatieve beter dan geen aandacht. Probeer hem dus niet te laten merken dat je je erover opwind. Houd je rustig totdat je weer beneden bent en dan kunnen jullie je frustratie bij elkaar kwijt. (niet door op elkaar te mopperen, maar door het te delen)

Heel veel succes!

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Wat blub zegt lijkt me de beste oplossing!

En consequent blijven.,

En slapen is slapen hij is vijf en weet echt heel goed dat hij in zijn bedje moet blijven.

En je gedult bewaren hoe moelijk ook en eens boos worden mag hoor niet te boos ect en zeker niet naar je ouders doen dan is het dadelijk leuk van mag naar opa en oma jij en je man zijn de ouders opa en oma zijn voor de lol.

Succes ermee.

11. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

misschien kan je leuke boekjes van de serie die hij op tv kijkt ergens krijgen, en na het douchen rustig samen met hem lezen voor het slapen gaan, waarna hij zelf nog even het boekje na kan kijken en/of lezen.
    en hoe moeilijk het ook is niet toe geven..als hij weet dat hij er iets mee bereikt blijft het doorgaan..
    als hij overdag moeite heeft om los te komen van de tv, of vast blijft houden in wat hij wil, hem buiten in de tuin met een bal of het schoonmaken van zijn fiets laten bezig houden..
    het is zwaar en vooral moeilijk als je meer kinderen hebt die je aandacht nodig hebben....
    ik wens je sterkte en een hoop mams power toe!!!

Deel Deze Pagina