verbleken van de tepels :(

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door moonchild, 28 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Sinds het begin van de borstvoeding loop ik met zere tepels.
    Op het begin waren er de tepelkloven en 1 moeilijkere tepel, wat vaak pijnlijk is bij het aanleggen.
    Daarna kwam de borstontsteking.
    Toen kwamen de gevoelige tepels van de spruw.
    Nu is dat zo goed als allemaal verholpen en toch blijven mijn tepels pijn doen. Sinds twee weken valt mij op dat mijn tepels vaak wit zijn met paars/rode vlekjes en dit doet pijn (Scherpe brandende pijn). Ik ben even gaan zoeken op internet en kwam het volgende tegen:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aandoeningen - Vasospasme en syndroom van Raynaud
    Herkent iemand dit ook? En wat hielp bij jou?
    Ik had zo'n zin om borstvoeding te geven, maar ik kan er nog steeds niet van genieten zo. Ik sta dan ook regelmatig op het punt om er mee te stoppen. :(

2. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik heb geen idee ,maar weet wel dat van schimmel je tepelhoven ook wit kunnen worden... Misschien toch even na laten kijken door de HA

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb dat ook gehad. En eigenlijk is er maar één ding dat helpt: warmte. Bij www.schaapskleren.com kun je wollen borstcompressen bestellen, dat is al iets.

Bij M heb ik er veel last van gehad, waarschijnlijk omdat ik er vatbaar voor ben, maar ook vanwege kloofjes in het begin. Stoppen vond ik geen optie, maar heb heel wat traantjes gelaten na het voeden. Mn man boos (stop er nu mee eigenwijs). Maar het ging steeds beter en op een gegeven moment was het gewoon weg. Nu naderde bij mij wel de lente (M is van dec), maar ik weet niet meer hoe lang ik last heb gehad (denk een maand of 2-3).

Bij T een paar keer weer die pijnscheuten gehad. Maar daar is het gelukkig bij de eerste 2-3 weken gebleven (denk ik achteraf).

Ik heb ook die vitamine Bnogwat voorgeschreven gekregen van de HA (nav diezelfde site als jij aanhaalt), dat hielp iig niets. Ik heb toen M 6 weken was min of meer bij toeval gesproken met een lactatiekundige en zij had het ook gehad. Volgens haar was warmhouden de enige echte remedie tegen de pijn. Dus ik zat vaak met lange sjaals om mn borsten gebonden en warm wrijven / kop thee ertegen / warme kleding ed. En dus die borstcompressen. Je zou ook kunnen denken aan wollen of zijden onderhemdjes.

Veel succes! Ik weet hoe hels die pijn is, maar als je even doorzet, de kans is groot dat het met een paar weken bekeken is ...

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #4 dirksmama, 29 okt 2010
    Laatst bewerkt: 29 okt 2010
    Ik heb dit bij mijn oudste ook gehad. Ik kon wel door de grond gaan van de pijn.

Wat bij ons hielp was:
    -supergoed opletten dat hij goed aanhapte
    -spruwbehandeling (door de spruw dronk hij verkeerd, waardoor de tepel in de knel kwam)
    -vitamine B complex
    -magnesium bruistabletten
    -borsten goed warm houden

Hij heeft nadat het grotendeels weg was nog een paar jaar bij me gedronken. Het kan helemaal goed komen hoor!

Mok warme thee tegen me aanhouden deed ik ook vaak, dat gaf meteen verlichting!

5. moonchild

moonchild Fanatiek lid

28 okt 2009
    1.798
    1.292
    113
    Bedankt voor de tips!
    Heel fijn om te horen dat het ook weer over kan gaan :).

6. fafje

fafje Niet meer actief

hey sinds een weekje heb ik ook een lichtere kleur...dus zegmaar mn tepelhof is normaal...maar het trandje daarvan OM mn tepel die nu lichter van kkleur...heb alleen geen pijn ofzo...
    Wel soms steekjes in mn borst....?

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook vasospasmes gehad, wat een pijn! Helemaal als ik het koud kreeg, autch! Wat hier hielp was meteen een warme washand erop na het voeden en waardoor het over ging was hooggedoseerd vit. B6 (bijv. Solgar)!!!

Deel Deze Pagina