Mijn zoontje sliep normaal gesproken altijd nog zo'n 2,5/3 uur in de middag en ging dan weer naar bed rond 19.30 uur en sliep dan ook tot 7 uur/half 8. Niks aan de hand dus.. Maar de laatste paar weken is hij elke ochtend al rond 6 uur wakker *gaap*.. En opzich zou ik daar aan kunnen wennen hoor, maar hijzelf blijkbaar niet. Hij is gewoon echt de HELE ochtend dan chagerijnig, tot hij dus weer wakker wordt na zijn middagslaap. Ik denk dus dat het aan zijn middagslaapje ligt dat hij in de ochtend al zo vroeg wakker is.. Hoe hebben jullie dit opgelost? Want de hele dag wakker houden is echt nog geen optie, dan valt hij om 17 uur in slaap wat wij ook proberen.. Of is de hele dag dan niet te genieten en daar zit je dan toch ook niet op te wachten.. Slaapje verkorten?
ik had ook zo'n dergelijk probleem alleen dat Jill altijd rond half 7 wakker wordt. voorheen ging ze rond 7 uur half 8 savonds naar bed maar ze is nu nog zo wakker dat ze rond 8 uur er in gaat en nu slaapt ze vaak tot 7 uur... toch weer even wat langer, van de week zelfs wakker moeten maken om kwart over 7 omdat ze naar de psz moest. dus leg hem er eens een half uurtje later op? Jill slaapt trouwens ook zo'n 2 uur smiddags en heeft het echt nog nodig
@MamavanJill, maar hoe kan ik zoiets uittesten dan? Want soms gaat Mike al na 20 uur naar bed doordat we nog visite hebben of zelf even op visite gaan etc.. En dan slaapt hij ook niet echt langer naar mijn idee. (Misschien wel 30 min, heb er nooit zo op gelet.) Merkte jij meteen verschil na 1 keer? Of moest Jill weer even in een soort nieuw ritme komen?
Bij ons maakt het niet uit. Als we hem later in bed leggen, is hij om dezelfde tijd wakker. Ik zou hem gewoon eerder wakker maken 's middags.
@Prinses, dat denk ik dus ook eerder ja.. Dat het niet uitmaakt hoe laat hij 's avonds gaat, want hij gaat soms mee naar verjaardagen en ligt er dan ook pas na 21 uur in, maar is toch echt de volgende morgen gewoon rond half 7/7 uur dan wakker. Meer mensen ervaring met mijn "probleem"? En hoe heb je dat veranderd/aangepakt?
hier hetzelfde ja.. ik zou denk ik ook gaan voor een korter middagslaapje.. al merk ik dat het ook een beetje de overgang naar GEEN middagslaapje is eigenlijk. Nu heeft ze hele week niet geslapen smiddags.. maar ligt ze nu dan toch eventjes op bed. Geen idee hoe lang.. ik vind het ook wel even lekker. Manlief doet de boodschappen.. dus hier tijd voor wat opruimen (zonder het dat het meteen weer ongedaan is) en de was enzo. En het fijnst vanalles.. gewoon in mn eentje het koffiezetapparaat schoonmaken Servicebeurt geven terwijl er om de 2 minuten iemand aan je been hangt is niet heel effectief... Nu slaapt ze de ene keer wel, de andere keer niet 'smiddags.. beetje afhankelijk van waar ze is.. (kdv, oma of thuis) maar ook van hoe moe ze is. nu na een week niet slapen is ze redelijk vrijwillig gaan slapen. Ze wilde niet.. want groot.. maar op dr kamertje ging ze zelf in bed liggen, dekbedje tot dr oren.. Nahja.. dat zegt genoeg
wij laten bewust het middagslaapje achterwege als we het redden. daardoor kan hij om half 7 naar bed want hij wordt om half 7 weer wakker. als hij s'middags sliep ging hij pas om half 9 naar bed en sliep dan nog lang niet in zo doende was het vaak half 10 of later en haalde hij de 12 uur helemaal niet meer.hij werd niet later wakker s'morgens. nu slaapt hij precies 12 uur. alleen als hij erg moe is laten we hem nog weleens anderhalf tot 2 uur slapen, maar dan heb dus gelijk weer het euvel dat het tegen 10 uur is voordat hij s'avonds echt slaapt. we eten dus tegenwoordig om 5 uur dan kan douchen en om 6 uur naar bed en slaapt tegen half 7 precies het klokje rond.
hier hetzelfde probleem. ik doe nu om de dag middags op bed. en dat is hier de oplossing. dan red hij het om tot half 7 wakker te blijven het is wel vanaf 6 uur even hangen en moe zijn, maar de hele dag aan het spelen en de dag erna dan red hij het niet om de hele dag op te zijn dan breng ik hem smiddags even op bed en de dag erna weer de hele dag niet op bed. en dat werkt hier heel goed. zou dit niet bij jou kunnen werken?
wij maken onze dochter na max 2 uur slapen 's middags nu wakker, we merkten dat ze anders 's avonds moeilijker ging slapen als ze 's middags langer sliep dan 2u.
Maar ik lees veel dat ze dan dus 's avonds lastiger in slaap komen.. Dat is bij Mike dus niet, daarom zit ik zo te twijfelen. Ongeacht of hij 's middags van 13 tot 15.30 uur heeft geslapen, rond 19.30/20 uur valt hij gewoon weer in slaap in zijn bedje zonder te klieren.. We hebben nu 't weekend hem steeds na 1,5/2 uur wakker gemaakt en of het toeval is of niet.. Zaterdagmorgen was hij 07.30 uur wakker en vanmorgen 07.45 uur. Dus we blijven het nog even proberen om hem dan toch korter te laten slapen 's middags...
Wij waren nooit erg van het strakke ritme qua slapen, maar hij leek nogal de weg kwijt de laatste tijd. We dwingen hem nu dus weven in een ritme omdat hijs alle kanten op ging en inderdaad soms 's avond niet wilde slapen en overdag 4 uur of zo. Nu gaat hij om 8 uur 's avonds zijn bed in, 7 uur 's ochtends eruit en overdag maximaal 2 uur slapen en tot uiterlijk 3 uur 's middags. Ik moet zeggen na een week al een sterke verbetering. We zijn nog een beetje zoekende, soms slaat hij het middagslaapje over en dat lijkt ook niet erg te zijn, dus misschien gaan we naar 1 uur overdag.
Hier maakt het allemaal niks uit.. Maak ik hem eerder wakker na zijn middagslaap, word ie s morgens net zo vroeg wakker.. Laat ik de middagslaap weg, slaapt hij s nachts heel slecht, hij moet dan teveel prikkels in 1x verwerken.. Ik laat het erbij, ben allang blij dat hij doorslaapt sinds 2 jaar
Dat zal 't ook wel zijn.. Ik las net een stuk over dat juist als ze overdag goed slapen, ze 's nachts ook beter slapen en rustiger/dieper. Dus we zullen 't gewoon moeten afwachten en hem volgen. Als het op een gegeven moment te gek word, dat hij dus half 6 al wakker is dan kijken we wel weer verder. Voor nu is het half 7/7 uur, dus mag niet klagen.