Oké, beetje gekke titel, maar dat is dus wel precies wat er ieder moment kan gebeuren. Mijn jongste dochter (als pleegkind bij ons gekomen toen ze 2,5 jaar was) krijgt een zusje. Haar biologische moeder woont helaas op een ander continent, dus ze is er van een grote afstand bij betrokken. En omdat ze juist nu ze begint te puberen en daarbij moeite begint te krijgen met haar identiteit en er veel boosheid en verdriet zit mbt het verlies van haar familie, wil ik dit toch bijzonder en positief voor haar maken. Zodat ze weet dat wij snappen dat haar biologische familie zo ontzettend belangrijk voor haar is en dat dat ook zo hoort (en mag zijn). Dus nu komt mijn vraag: hoe maken we dit ook hier iets feestelijks van? Hoe vieren we dit op afstand, zodat ze het gevoel heeft dat haar nieuwe zusje echt betrokken wordt in haar leven. Ik heb net sowieso al geboortekoekjes besteld om te trakteren in de klas, net als toen haar broertje (onze zoon) werd geboren. Maar wat kan ik nog meer doen? Slingers ophangen, foto van zusje inlijsten, oid. Hebben jullie nog leuke ideeën waar ik nu niet opkom.
Oef lastig! Wat zegt ze er zelf over? Wat wil ze zelf? Hoe is de relatie met haar biologische moeder? Kan me voorstellen dat er allerlei emoties bij haar naar boven komen. Een pakketje maken voor zusje (kadootje, foto van haarzelf van vroeger?, iets persoonlijks van haar, kaartje?). Kado voor haarzelf omdat ze (weer) grote zus is geworden?
Ze is zelf heel trots op haar aanstaande zusje. Trakteren vond ze ook een heel leuk idee. Dus daarom dacht ik dat nog wat feestelijke verrassingen haar ook wel goed zullen doen. De band met haar moeder is goed voor zover dat mogelijk is op zo’n grote afstand en met tijdsverschil (voornamelijk via whatsapp en ook soms videbellen). Verder praat ze er niet veel over, omdat ze last loyaliteitsconflicten heeft. Ze is o.a. dan bang dat ik verdrietig wordt e.d. We hebben haar vanzelfsprekend al duidelijk gemaakt dat ze daar nooit bang voor hoeft te zijn. Maar zo makkelijk werkt dat toch niet. (Daar krijgt ze ook hulp voor). Een pakketje voor haar zusje maken vind ik wel een heel goed idee! Dan kan ze zelf ook wat leuke cadeatjes uitkiezen. Daar had ik nog niet eens aangedacht, we hebben nooit een adres gekregen... Maar dat kan ik zeker wel van haar moeder krijgen. Cadeautje voor dochter vind ik ook een mooi idee. Dank voor het meedenken!
Bij mij komen geen andere ideeën naar boven, maar wilde wel even laten weten hoe mooi ik het vind hoe je hiermee bezig bent. Ontzettend lastige situatie voor je dochter. Hoe jullie dit dan op zo mooi mogelijke manier invullen, prachtig!
Ik zou een leuk pakketje maken voor haar zusje (samen met haar), beschuit met muisjes in huis voor als ze geboren wordt. En misschien een mooi sieraad voor je dochter zodat ze iets tastbaars heeft om deze bijzondere gebeurtenis te herinneren.
Een sieraad vind ik ook een mooi cadeau. Ik ga alleen nog even dubben of ik iets doe wat gegraveerd kan worden. Ze heeft nog een broertje (en een zusje die niet na haar geboorte overleden is). Dus dan vind ik het even lastig wat nou het beste is om te doen, want eigenlijk horen hun namen er dan ook bij. Bedankt voor je reactie!
Je hebt ook armbandjes (eigenlijks voor moeders) met poppetjes erop. Die poppetjes kan ook haar broertje en zusjes voorstellen.
Je hebt ook sieraden met geboortesteentjes: elke maand eigen kleur. Zo kan ze bv armbandje met bedeltjes of zoeits: https://www.lucardi.nl/nl-nl/product/113201/zilveren-hanger-geboortesteen-mixenmatch?utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw8-78BRA0EiwAFUw8LMHA-iLd_TG6ZZysAWvFzmbNCXyNLjVaqzp5tzmaU5blyLRM5I-GDxoC0UwQAvD_BwE Kan ze voor elk brusje een steentje doen