Onze dochter is ongeveer een maand geleden plotseling begonnen met stotteren. Voor die tijd ging het spreken prima en ze had al een behoorlijke woordenschat. Nu heeft ze moeite om de zinnen op te starten, bv wawawawawawat doe je mama? Of gggggggga je mee, iiiiiiik ben blij etc. Ik ben er wel een beetje van geschrokken, ik probeer er geen aandacht aan te schenken en geef haar de ruimte om uit te spreken. Ik heb er al op gegoogeld, dus ben al een beetje op de hoogte van de hoed en de rand. Mijn vraag is of er meer moeders met jonge kinderen zijn die dit probleem kennen en hoe ze daar mee omgaan. En hoelang het duurde, of het vanzelf overging of dat er logopedie nodig was. Veel vragen tegelijk, ik ben benieuwd naar alle ervaringen hiermee.
Hier ook een paar keer gehad met de oudste. Volgens mij willen ze dan gewoon teveel zeggen of te snel praten en daardoor gaan ze stotteren. De spraak kan het zeg maar nog niet bijhouden. Nu spreekt ze weer gewoon vloeiend. Dus zou me er niet te druk om maken, gaat weer over. Gewoon zelf normaal spreken en idd je kind uit laten spreken. Verder geen aandacht aan geven. Hier volgens mij twee keer zo'n fase gehad die een maand of 2 duurde denk ik.
Is inderdaad vaak gewoon een fase. Hier ook gehad. Ze willen te snel iets zeggen, wat nog niet helemaal lukt, waardoor ze gaan stotteren. Het is hier vanzelf weer over gegaan.
Hier ook zo'n fase gehad met M. Is vanzelf overgegaan. Ze wilde dan 100 dingen tegelijk zeggen en dat gaat natuurlijk niet!
Mijn zoontje heeft pas zo'n fase gehad. Heeft ermee te maken dat ze ineens veel leren van taal, veel nieuwe woorden. Te snel iets willen vertellen of heel veel willen vertellen. Deze fase gaat vanzelf weer over. Logopedie is daarbij niet nodig. Het stotteren duurde hier een paar weken. Nu heeft hij het heel soms als hij heel veel wilt vertellen.
Het is heel normaal en kan best lang aanhouden. Het heeft te maken dat in het hoofd dingen omgaan en de mond het niet goed kan bijhouden. Gaat vanzelf over en niks om je zorgen om te maken. Ik denk trouwens zelf dat het ook met de grote woordenschat te maken heeft. Mijn oudste en jongste hadden een hele grote woordenschat en hebben zijn flink aan het stotteren geweest, terwijl onze middelste met een gemiddelde woordenschat hiervhelemaal geen last van had.
Ons zoontje ging ineens stotteren na zijn 3e verjaardag, omdat t aan bleef houden zijn we naar logopedie gegaan. Dat is prima gegaan en heeft ons inzicht gegeven in de mondmotoriek van onze zoon. Inmiddels is de logopedie afgesloten en het stotteren komt bijna niet meer voor.. Het was bij hem vooral icm opgebouwde spanning en veel willen vertellen.
Mijn dochtertje doet dit ook sinds enkele weken begon me ook al zorgen te maken. Ze doet het niet altijd maar het is soms inderdaad net of ze ergens niet helemaal uitkomt. Fijn om berichten te lezen dat dit een fase is. Merk sinds kort ook wel hele grote verschillen in haar praten, voorheen zei ze bv jette en nu duidelijk lekker. Ook praat ze veel meer en in de auto zingt ze continu.
Dit topic stelt mij weer gerust Beau is nu zo'n dikke 2 weken ook ineens aan het stotteren/haperen. Zinnen gaan wel maar de 1e woordjes van de zin daar hapert hij op, zijn broertje heet Luca maar als hij wat over aan Luca wil vertellen dan zegt hij: "u-u-u-u-u-u-u-u-u-u-u-uca, (de L kan en wil hij niet uitspreken) Oma wordt: "o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-ma" En zo zijn er nog veel meer woorden aan het begin van de zin waar hij op vastloopt. Afgelopen maandag toch maar de HA gebeld voor advies en ik wordt morgen door de HA teruggebeld middels een telefonisch consult. Beau is laat gestart met praten, motorisch was hij supersnel...en je merkt nu de laatste tijd dat de woorden en zinnen voorbij vliegen zeg maar, hij is niet bij te houden. Erg leuk maar ik bedacht me ook dat hij misschien nu wel ineens te snel gaat.
hier was het twee weekjes in de drukke periode van kerst.na twee weken ineens over! Ik merk dat mn zoontje nu heel moeilijke zinnen maakt en wel vaak eruit komt.De stotter dagen wilde hij dat ook maar kwam er gewoon even niet uit...
Mijn dochter doet dit nu drie maanden en sinds drie weken gaan we naar de logopedie en net voor die tijd werd t al een heel stuk minder. Onze logopediste zei dat t heel belangrijk is om voor elk kindje wat stottert logopedie te zoeken, omdat je er gewoon ootijd bij moet zijn en er altijd hulp geboden kan worden. Ze zei ook dat het heel veel voorkomt bij kindjes die al een hele grote woordenschat hebben. Ze weten dat te veel en kunnen het niet kwijt met hun mondmoteriek. Ik ben heel blij met de logopedie wantze is ook bezig met het zelfvertrouwen van onze dochter, we merkten heel erg dat e zelf moeite had met haar gestotter. En er onzeker van werd. Ik zou als advies geven om een logopediste te bellen en om advies te vragen, en kijken hoe t verder gaat.