Straf/ beloon systeem 4 jarige

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tese, 20 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tese

Tese Niet meer actief

Ik had al eerder een topic geopend over dat mijn zoontje echt een draak kan zijn en een beetje onhandelbaar is. Nu wil ik dus een soort beloon systeem invoeren. Hij heeft een cars bord waar hij met stift op kan tekenen. Misschien kan ik daar wat mee? Hij wil als beloning naar toverland toe. Dus als hij lief is en goed helpt wil ik dat hij er wat mee kan maar ook als hij stout doet en niet goed luisterd wil ik dat er wat vanaf kan.

Hebben jullie misschien leuke ideeën hiervoor? Ik wil ook best een magneetbord met leuke magneetjes hiervoor aanschaffen. Maar weet nog niet zo goed hoe en wat.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou het persoonlijk houden bij belonen. Dit werkt over het algemeen het beste. Wij hebben een groot kartonnen blad waarop getallen staan. Van te voren spreken we af waarvoor gepaard wordt. (treinreisje). Zoon mag stickers plakken wanneer hij zich aan specifieke afspraken houdt (lief doen vinden we gewoon dus daar plakken we geen sticker voor).
    Kaart is bijna vol (15 stickers) en dan gaan we.
    Wanneer zoon stout is moet hij even op de trap, heel stout is naar zijn kamer, extreem stout (gelukkig zeer zelden) is speelgoed uitzoeken en wegdoen.

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Speelgoed uitzoeken en weg doen?! Haha :D.
    Mag hij zelf dan iets kiezen of doe jij dat?

Ik zou het ook bij belonen houden. Ik heb t afgelopen jaar wel eens gedaan voor goed slapen. Na 10 kruisjes een klein cadeautje.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een kennis gebruikte een knikkerpot. Als haar jochie iets goed deed, kreeg hij een knikker. Deed hij iets (erg) stouts, ging er een knikker uit. Maar de drama's om het weghalen van een knikker was veel erger dan het stoute dan hij had gedaan, hij leerde het ook niet. Daar is ze ook vlot vanaf gestapt.

Ik ben zelf ook voor alleen belonen. Als je nadruk ook legt op het stoute, kan hij daar ook drama's om maken, of gebruiken om je aandacht te trekken..

Wat je nog kunt doen is de dag in delen verdelen. Dat hij bijv tot 10 uur lief is ( kleinigheidje stout hoort er wek bij) dan een beloning, dan tot de lunch, etc.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zelf uitkiezen.. het is nu één keer voorgekomen en hij kiest natuurlijk iets wat hij niet het meest geweldig vind maar hij 'voelt' het wel. En onthoudt het wel.

Hier stickers voor:
    - op de kamer blijven
    - geen lelijke woorden gebruiken (met school gestart hè?)
    - netjes eten (blijven zitten met vork eten etc. Was rond 3 jaar)
    - en soms een extra voor heel lief geweest zijn (maar dit is dan onverwacht.. echt een verrassing)

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Het kan werken. Mijn oudste dochter is gevoelig voor belonen en daarbij zet ik het in voor een speciale gedragsverandering. Een aantal maanden geleden heb ik een beloningspapier gemaakt omdat, ze zoveel en zo vaak het woord 'stom' gebruikte. En dat heeft goed gewerkt.

Ik vind dat je bij zo'n systeem goed moet kijken naar wát je wil bereiken. Lief spelen? Wat is lief spelen? Mag hij niet boos worden of mag hij niet met speelgoed gooien? Mag hij het ergens niet mee eens zijn of wil je dat hij niet gaat schreeuwen? Benoem dus echt gedrag wat je wilt veranderen. Lief zijn of stout zijn vind ik persoonlijk erg brede en subjectieve begrippen en voor een kind al helemaal.

Hopelijk gaat het werken voor jullie! Succes!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Precies, daarom is het belangrijk om heel concreet te zijn!

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat is het gedrag van je zoontje dat je wilt aanpakken?

Hoe oud is je zoontje?

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier eigenlijk alleen beloning/stickerkaarten met mn dochter over een drempel helpen. Ze durfde niet op de wc te poepen, dankzij stickers wel.

En ze heeft een periode echt vreselijk vervelend gedrag vertoond bij het naar bed gaan. Sticker bij goed gedrag. Maar dit zorgde eigenlijk alleen maar voor nog meer gedoe: dan was ze vervelend, vroeg ze: mag ik nu geen sticker plakken en ging het drama daarover ... Voor mij werkt het in deze gevallen dus niet. Wel om me te verplaatsen in mijn kind en zo te begrijpen waarom ze het gedrag vertoont. Zo kan ik het bij de wortel aanpakken of juist een beetje meeveren / geduldiger zijn ;)

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb bij onze zoon stickers gebruikt om hem op de WC te laten plassen ipv op het potje. Dat werkte uitstekend , maar hij was 2,5 en stickers waren enorm cool en een cadeau op zich. En ook een periode om hem groenten te laten eten, dat was rond 3,5 jaar. En was een week gelukt, maar nadat hij zn beloning had ontvangen was de truc voorbij. Stickers waren toen ook niet zo boeiend meer.
    Ik vond ook dat de nadruk te erg lag bij het gewenste gedrag waardoor het echt heel dwangmatig werd. Weet ook niet wat er "verkeerd" ging...?
    Ik lees daarom even mee voor tips, want groenten eten doet hij nog steeds niet dus als dat met een of ander goedwerkend beloningssysteem dat voor elkaar kunnen krijgen... Denk dat je sowieso ook iets moet kiezen waarmee je hem ook echt kan boeien.
    Voor straffen zal ik niet hetzelfde systeem gebruiken. Straffen doen we hier niet heel veel. Als hij ondeugend doet dan geven we een waarschuwing en wanneer hij niet luistert gaat hij naar de gang. Gelukkig hoeft dat niet vaak. Dat is thuis dan. Elders in een openbare ruimte heb ik nog niet echt een goede "straf" gevonden.

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik zou ook alleen het gewenste bedrag belonen.

Hier maak ik zelf een beloningskaart: een gekleurd kartonnetje (mag ze zelf de kleur kiezen) met daarop een aantal cijfers. En leuke stickers om de cijfertjes weg te plakken.

Hier geldt: boos zijn mag, maar wel even in de gang uitrazen. Stout = even op de trap & daarna sorry zeggen + dikke knuffel.

Deel Deze Pagina