Het begon met de overgang naar vast voedsel. Ze kan technisch gezien wel eten maar naast de angst voor de warme hap verslikt ze zich makkelijker, bijt snel op tong of wang. Of als ze met dr handen eet bijt ze snel in dr vingers. Het is hier meer dan niet willen of kunnen eten.
Hier is eten ook een drama. Vooral bij jongste. Die weigert gewoon. Vanavond bijvoorbeeld hadden we lasagna. Een van de weinige dingen die oudste lekker vind. Daar gaat dan heel veel courgette, tomaat, paprika, prei, ui en champignons in. En ipv gewone lasagna laden gegrilde courgette repen. Jongste heeft geen hap genomen. Voor het naar bed gaan begint hij dat hij honger heeft. Pech dus... Bij oudste begint verbetering te komen. Hij heeft een aantal gerechten die hij lekker vind. Met name pasta gerechten met groentesaus. Maar ook losse snoeptomaatjes en avocado lust hij nu. Ik heb me hier vreselijk druk over gemaakt en van alles geprobeerd. Levert alleen maar stress op. Ze krijgen beide vitaminetabletjes. Ze groeien en zijn actief. Dus ik heb het los gelaten. Enige regels die ik heb zijn: als je hebt geprobeerd en je lust het echt niet mag je een boterham met hartig beleg. En je blijft aan tafel tot iedereen klaar is. Als ik zelf een rustige maaltijd wil maak ik tortilla's voor de jongens. Die beleggen ze dan zelf met Philadelphia en tomaatjes. En dan is er geen gedoe.
Mijn zoon is altijd al een slechte avondeter geweest, hij is dol op brood. -wij geven geen toetje voordat hij 5 happen groente heeft gehad. (cb was het daar echt niet mee eens -we benoemen dat hij echt dikke spierballen ervan krijgt. En dat maakt hem zooo trots. Voel es mam! - we tellen de happen af. -we besteden er zo min mogelijk aandacht verder aan en worden niet boos. Gek genoeg eet hij dan vaak meer dan die 5 happen. Succes!
Hier geen slechte eter maar ik geef bento lunches mee waar altijd nog wat van groente bij zit.. komkommer, borreltomaatjes etc. Je zou eens pompoenmuffins kunnen proberen? Of courgette pannenkoekjes. Er zijn best wat recepten te vinden waarin groenten "verstopt" zitten *edit* ik moet er wel bij zeggen dat ik in het begin vrij streng ben geweest. Zoontje had een fase waarin hij alleen aardappels/vlees wou eten. Ik heb toen een tijdje veel groente opgeschept en echt maar een beetje vlees/aardappel. Als hij dan alles op had (en uiteraard nog steeds honger had) dan gaf ik hem nog wat vlees en aardappels. Dit werkt misschien niet voor iedereen maar het is hier nooit echt een strijd geweest dus voor ons was het de oplossing.
Bij ons gaat het soms goed en soms niet. Tomaatjes, komkommers, wortels en dingen zoals groentemuffins wil hij echt niet. We eten veel pasta zoals lasagne met heel veel groente. Veel soep. En dan ook maar de groentes die hij wel lekker vindt. ook al vond ik altijd dat hij alles moet leren eten. Als hij dan maar 2 happen eet en bijvoorbeeld bij bloemkool wel veel, tja dan kies ik toch vaker voor bloemkool..