Baby 6 weken boven laten slapen overdag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ukkie1, 11 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    Dag allemaal,

mijn zoontje is nu 6 weken. de eerste weken is hij continue met mij samen beneden geweest, hij sliep dan prima in de box of in de kinderwagen en vaak gewoon op mij, ik was toch niet mobiel en zo zaten we heerlijk samen op de bank.

Nu ben ik weer mobiel en hij een stukje ouder en slaapt hij beneden niet meer goed. Hij wordt elke 10 min wakker en maakt eigenlijk nooit meer een lange ruk
    Snachts slaapt hij over het algemeen prima, meestal rond 23:00 uur een voeding, dan slaapt hij tot 04:00 uur en dan weer rond 08:00 uur een voeding. Superluxe dus, denk ik zo. Soms komt hij een keer extra maar slaapt dan makkelijk weer door.

Nu vraag ik me af waar ik goed aan doe.

na zijn voeding van 08:00 uur slaapt hij meestal nog een uurtje en is daarna lekker wakker, aan het lachen en kijken en houdt dat dan best en tijd vol, meestal wel een uur/1,5 uur. Dan wordt hij moe en wil graag wat drinken, prima.

Alleen daarna slapen... Eigenlijk alleen in de draagdoek of op schoot lukt het om hem een paar uur te laten slapen.

Opzich vind ik dat ook niet erg, maar ik heb zo mijn handen geen moment vrij en ik kan ook niet muisstil de hele dag met hem zitten, hij krijgt dan toch allemaal prikkels binnen ( brood smeren, wat drinken, tv aan, de kat rent is in het rond, ik ga naar de wc...)

Ik heb geprobeerd hem boven te leggen omdat ik dacht dat het dan rustiger was, maar dan hoor ik hem ook elke 10 min. wakker, wat huilen, een beetje pruttelen en dan slaapt hij weer 10 minuutjes. Zodra hij echt gaat huilen ga ik naar hem toe en troost hem, soms is het daarna weer een uur "rustig", alleen echt diep slapen doet hij dan dus niet.

Is het goed om hem toch een tijdje boven te laten, omdat het daar wel rustig en prikkelarm is? Of is hij gewoon nog te klein en moet ik hem bij me houden?

Ik ben bang dat hij oververmoeid raakt van de hele dag beneden zijn, maar wil ook niet dat hij zich onveilig en eenzaam voelt boven, hij is nog maar klein!

Wat is jullie ervaring, hoe doen jullie dat? En is het handig om het event eind vd middag ook weer boven te leggen dan?

T voelt zo tegennatuurlijk maarja, de hele dag eigenlijk niet echt goed slapen lijkt me ook niet gezond!

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou hem in elk geval inbakeren, daar worden ze bijna altijd rustig van en dan slapen ze dieper. Als je boven nog een te grote stap vindt kun je hem ook in de kinderwagen leggen en dan in een rustig hoekje parkeren.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik liet ze alledrie rustig boven slapen. Beneden sliepen ze ook prima hoor, maar boven is het natuurlijk wel een stuk rustiger. Mijn jongste doet dit dus Savonds. Hij gaat rond 19.30 naar bed en slaapt tot smorgens 6.00/7.00 uur. Halverwege de avond piept hij wat, maar wakker worden doet hij niet.

Zolang hij niet echt begint te huilen zou ik hem in bed laten en dat een paar dagen aan kijken.

4. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Inbakeren is indd een goed idee.
    Worden ze echt heel rustig van en geeft ze een soort van geborgenheid.

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    boven slapen kan inderdaad wel hoor! Hier ook allebei ingebakerd, was heerlijk voor ze!

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    Ja, inbakeren kan ik indd wel probwren
    Hij heeft een tijdje op zijn zij geslapen ivm refluxachtige klachten maar nu gaat t weer goed op zijn rug. Ik had een SwaddleMe doek maar hij wurmpt zijn armen los.... Welke doek werkt dan beter??

7. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Je kan hem idd rustig aan laten wennen aan boven slapen. Mijn zoontje sliep de eerste paar weken ook beneden, in wandelwagen, box, etc, en vanaf dat hij een week of 5 oud was ging dat ook niet meer goed. Werd van elk geluidje wakker. Het duurde even voordat ik doorhad dat hij dus wakker werd van alle prikkels, maar ben hem toen dus een paar weken later boven gaan leggen. Ging niet zonder slag of stoot. Ook veel wakker worden in het begin. En dan elke keer even zonder op te pakken troosten. Heeft even geduurd maar uiteindelijk ging het goed en sliep hij veel langer. Wij zijn toen trouwens ook in gaan bakeren, hielp ook super goed. Wij hadden de Puckababy trouwens.

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Hier hebben ook beide kindjes ingebakerd geslapen in de Pacco piccolo. Heeft beide kindjes heel goed geholpen met slapen. Zelf heb ik ze nooit beneden laten slapen, maar altijd boven in hun wiegje. Dochter heeft ivm reflux klachten de eerst 6 weken ook zowat in de draagzak geleefd. Toen de reflux minder werd (medicatie) ben ik gaan inbakeren en sliep ze na twee weken heerlijk in haar wiegje.

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.826
    2.249
    113
    En hoelang dan, of eerder hoevaak? De hele dag boven is ook niks, prikkels is opzich natuurlijk ook goed
    Wat een onzekerheid zo eenbaby. Na 9 maanden afzien en dan nog bevallen zou je er best een gebruiksaanwijzing bij mee mogen persen 😂

10. daantjedubbel

daantjedubbel Bekend lid

2 apr 2014
    721
    1
    16
    Arnhem
    Haha zo herkenbaar... En mijn eerste reactie toen ik hem boven liet proberen te slapen was trouwens 'maar hij kan toch niet de hele dag boven liggen?!. En toch was het zo fijn toen hij eenmaal boven sliep! En voor mijn gevoel was dat niet de hele dag, wanneer hij wakker was, was hij beneden. En ze blijven al gauw steeds langer wakker en dan zijn ze voor je gevoel al helemaal vaak gewoon lekker bij je... dus gewoon elk slaapje naar boven brengen. En wakkertijd is beneden :) went heel snel hoor!

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier sliep hij tot 4/5 maanden altijd beneden overdag. Daarna ook boven, laatste dutje beneden was met 13 maanden. Vanaf 9 maanden kwam het wel niet meer vaak voor, alleen het 3 kwartierdutje in de voormiddag.

Hier werd hij ook van alles wakker tot ik de radio aanzette. Als de radio aanstond kon ik alles doen. Hij sliep lekker en hij was lekker in mijn zicht in de box.
    Dus de radio kan je ook eens proberen als je hem graag beneden wil hebben. Hoeft maar zachtjes op te staan, als er maar constant iets van geluid is.

12. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier tot 5 maand onder geslapen, toen pas boven.

Bij een 2de kindje zou ik ze toch wat eerder boven leggen, want dan slapen ze toch wel beter :) Minder geluiden, minder licht, ...

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik vond het juist een groot voordeel om ze door alle leefgeluiden te laten slapen in de woonkamer. Terwijl ik gewoon aan het stofzuigen was, de TV aan had, met pannen in de weer was voor het avondeten etcetera. Hier hebben ze tot 4 maanden beneden geslapen. Nu worden ze nergens wakker van, al zou er een bom afgaan. Heb nooit muisstil hoeven doen of op mijn tenen hoeven lopen, omdat de baby anders van het minste geluid wakker zou worden. Ze waren en zijn wat lawaai gewend. Ook als de buurman zijn stereo 's avonds heel irritant even voluit zet :p.

Maar je moet doen waar jij en je kindje zich het beste bij voelen. Sommige baby's worden juist weer teveel geprikkeld door allerlei leefgeluiden en slapen juist beter in stilte boven.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nou, dit dus.
    Dafne sliep al snel op dr buik, dat durfde ik boven nog niet aan, dus legde ik haar in de box. Dit resulteerde erin dat ze meer en meer ging huilen, tot zo'n 10-12 uur per dag. Ik wist natuurlijk niet dat het daardoor kwam en pakte haar telkens veel te snel weer op, waardoor ze alleen maar meer ging huilen. Ze kreeg gewoon teveel prikkels. Toen ik haar lekker boven ging leggen, had ik binnen een dag een ander kind.
    Ik heb daarom ook een hekel aan als mensen zeggen dat je maar gewoon moet stofzuigen en weet ik het wat, want dan wennen ze er wel aan. Nou, niet altijd dus. En Dafne slaapt ook door veel dingen heen, met Oud en Nieuw ook niet wakker geworden van het vuurwerk.
    Ik kan zelf ook niet slapen met veel geluid of veel licht, waarom wordt dat dan van baby's wel verwacht?

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Gewoon lekker boven laten slapen, TS. Heb je heerlijk je handen vrij. En zoals Daantje al zei, ze blijven steeds langer wakker. En lukt het een slaapje niet? Dan gewoon lekker samen op de bank ofzo. Ook prima.

16. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik heb ze altijd bij elk slaapje boven gelegd. Prikkels krijgen ze genoeg als ze wakker zijn, slapen is om te rusten en die prikkels te verwerken. Is misschien 'ongezellig' maar ze blijven straks vanzelf langer wakker.

17. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Ik laat mijn zoontje (3 maanden) boven slapen. Dat heb ik meteen vanaf het begin gedaan. In het begin ging dat echt niet zo goed. Ze moeten er ook aan wennen. Maar door het steeds te proberen leren ze om op hun eigen kamertje te slapen. Om hem beter door te laten slapen baker ik hem in met zo'n grote hydrofiele doek. Hier is een plaatje hoe dat moet: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/kleintjebaby/full27322825_a.jpg
    Hij slaapt er heerlijk door. Meestal slaapt hij 1x per dag echt lang. Dan slaapt hij rustig een uur of 4 door, soms zelfs nog wel langer. De rest van de dag zijn het korte dutjes.
    's Nachts baker ik hem niet in. Dan stop ik alleen zijn armpjes onder de dekens. Maar dan slaapt hij ook gewoon de hele nacht door.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Tja... en dit zegt nog niks over hoe het verder verloopt. Mijn zoontje sliep als baby heel licht en werd snel wakker. Sliep vaak ook maar kort en sliep alleen als het helemaal donker en stil was.
    Nu is hij ruim 1,5 maar wordt nu bijna nooit meer ergens wakker van. Ik stond ook heel verbaast dat hij met oud en nieuw niet wakker werd, zo zie je maar hoe het kan veranderen.

Zou dus als ze zo klein zijn gewoon uitproberen wat werkt en hier in mee gaan.
    In geval van TS zou ik dus wel gaan proberen om m'n kindje boven te laten slapen als het beneden niet (meer) lukt.

19. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Hier laat ik mijn meisje minimaal 1 slaapje boven doen overdag, eigenlijk al vrij snel. In het begin kroop ik dan zelf ook in bed om even te rusten en zij in der bedje ernaast, nu zet ik de camera erop zodat ik haar wel goed in de gaten kan houden. Ze doet een lange slaap boven en de rest van de dag korte slaapjes beneden in de kinderwagenbak, draagdoek of lekker bij mij op de bank.

20. MissSol

MissSol Bekend lid

20 dec 2011
    518
    0
    0
    paraveterinair
    Alkmaar
    Wat trouwens goed werkt bij haar en ook toen mijn zoontje baby was om relax muziek op te zetten om ze in slaap te krijgen, gewoon YouTube op de iPad en ie erbij leggen met een baby muziekje, daarnaast gebruik ik de puckababy in bed en schommel ik haar rustig heen en weer in de hangwieg, nou dan is ze echt zo vertrokken:D

Deel Deze Pagina