Koortslip erg?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Noushka, 14 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik heb weleens gehoord dat koortslip bij baby's gevaarlijk is. Weet iemand waarom?

Ik heb sinds een paar dagen koortslip. Ik heb geprobeert om niet te dichtbij me zoontje te komen (met me lip) maar dat gaat een beetje moeilijk ;). Maar nu zie ik dat hij ook een blaasje op zin onderlip heeft. Hij is bijna 6 maanden..

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

het is bij pasgeborenen levensgevaarlijk, ze kunnen doodgaan door het herpesvirus (koortslip), bij 6 maanden weet ik het niet maar het is sowieso verstandig je kindje nu te verzorgen met een mondkapje voor.

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    een koortslip is gevaarlijk voor kinderen (baby's)
    wat ik toen er van heb gehoord is dat als je te dicht bij je kind komt met een koortslip en hij knapt open dat het zelfs kan zijn dat een kindje er aan overlijd.
    dus niet te dicht bij je kind komen en zeker de eerste dagen niet kusjes geven en knuffelen.

4. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    :$ wist niet dat het zo erg was ..
    Morgen maar even de huisarts bellen dan

5. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Er zijn héééél veel verhalen over koortslip en baby's. ( ik dacht bij de geboorte van Dean een koortslip te hebben gehad, had toen uren gegoogeld, vandaar dat ik weet dat er heel veel verschillende dingen worden gezegd) Zo zou een baby niet "ziek" kunnen worden als het van de moeder is, omdat hij/zij dan de anti-virus al met zich meedragen. En de leeftijd schijnt belangrijk te zijn. Hoe jonger, hoe gevaarlijker. En de ander zegt dat je inderdaad met een mondkapje moet rondlopen. Welk verhaal waar is, ik weet het niet. Maar neem het zekere voor het onzekeren.. Een baby kán overlijden aan de gevolgen van een koortslip, namelijk hersenvliesontsteking.

Je kan nu niks meer terugdraaien, dus ik zou me vooral niet al te druk maken. Let op eventuele symptomen zoals sufheid, hoge koorts enz.. Anders meteen naar de ha/zh. Maar grote kans dat het allemaal goed komt en dat er niks aan de hand is, althans, dat hij niet extreem ziek wordt.

Beterschap!

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

van Viva.nl - Vrouwen met een mening

Een koortslip kan levensbedreigend zijn voor je baby. Hoe ga je met je kind om als jij of iemand anders een koortslip heeft? “Pas op met een koortslip, een koortslip kan levensbedreigend zijn voor je baby”. Je zal deze opmerking vast wel eens gehoord hebben. Ik zal uitleggen wat een koortslip is en waarom dat gevaarlijk is voor jonge baby’s. Je kan hier ook lezen wat je wel en niet moet doen als jij of iemand anders een koortslip heeft.
    Wat is een koortslip? Een koortslip is een infectie van de huid op of in de buurt van de lippen, die veroorzaakt wordt door een herpes virus (herpes simplex virus type 1). Een koortslip begint met jeuk en een branderig gevoel. Daarna zwelt de huid op en ontstaan er kleine blaasjes. De blaasjes drogen in een paar dagen in tot korstjes. Na ongeveer 10 dagen is de lip weer helemaal genezen. Een koortslip kan meerdere keren terug komen omdat je het virus bij je blijft dragen. Het herpes virus verstopt zich als het ware in een zenuwknoop vlak bij de lip en kan zo weer tevoorschijn komen en weer opnieuw klachten geven. Vaak komt een koortslip terug bij een daling van de weerstand, bij koorts en bij blootstelling aan de zon.
    Besmettelijkheid Het herpesvirus dat de koortslip veroorzaakt is zeer besmettelijk. Het virus is aanwezig in de blaasjes en de verse korstjes en kan door zoenen of ander lichaamscontact worden overgebracht. Wanneer de blaasjes en de korstjes verdwenen zijn kan er geen virus meer worden overgedragen.
    Complicaties van een koortslip Een koortslip is in principe niet gevaarlijk voor degene die de koortslip heeft. Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. Het afweersysteem van baby's is nog niet optimaal ontwikkeld en zij lopen kans op het krijgen van een hersenvliesontsteking of een ontsteking van het hersenweefsel. Dit is een zeer ernstige aandoening die dodelijk kan aflopen of op latere leeftijd nare gevolgen kan hebben: van epilepsie tot ernstige achterstand in de ontwikkeling.
    Wat te doen bij een koortslip? Wanneer je een koortslip hebt moet je een pasgeboren baby niet zoenen en knuffelen. Vóór en na de verzorging van de baby moet je steeds goed je handen wassen omdat via de handen, die de koortslip hebben aangeraakt, ook een besmetting kan worden veroorzaakt. Sommige bronnen raden aan een mondkapje te dragen tijdens de verzorging van de baby.
    Moeders die borstvoeding geven kunnen als ze een koortslip hebben wel doorgaan met de borstvoeding, maar ze moeten wel voorzichtigheid in acht nemen. Zet tijdens het voeden een mondkapje op en controleer je tepels en het tepelhof op blaasjes; Het virus kan ook hier een infectie veroorzaken. Als je borst blaasjes heeft kan je beter geen borstvoeding geven.
    De deskundigen zijn het er niet over eens tot welke leeftijd een koortslip bij een pasgeborenen gevaarlijk is. Het risico op ernstige aandoeningen lijkt het grootst te zijn in de eerste 4-8 weken.

7. Birdie

Birdie Bekend lid

16 sep 2008
    528
    0
    0
    Ik heb zelfs een koortslip gehad (meerdere) tijdens de zwangerschap, omdat je weerstand dan ook laag is. ZOu het kunnen dat ze dan al antistoffen daarvan heeft gekregen? Heb inmiddels ook koortslip gehad toen ze thuis was, heb goed uitgekeken, niet aangeraakt en gezorgd dat ze met haar handjes niet bij mijn mond kon komen. Wordt wel moeilijker nu ze groter wordt. Een keer had ze wel met haar handje mijn lip aan geraakt, ik heb haar handje toen gelijk met een lotiondoekje schoongemaakt voordat ze het naar haar eigen mondje bracht. Ze heeft het niet gekregen...

8. Moon13

Moon13 Lid

30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    Ja het is heel erg dus geen risico's nemen HA bellen vragen om behandeling voor jezelf en idd mondkaje of plijster erop ( ongemerkt
    ga je er vaak aan zitten). Ik heb zware pillen gekregen toen, plijster erop en handen wassen (niet twee keer zelfde handoek gebruikt etc..) de hele dag door totdat het helemaal weg was.

9. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    Ik heb gehoort van het CB dat een koortslip gevaarlijk is voor kinderen tot 1jaar,.ze kunnen er aan overlijden...
    Ik zou geen risico nemen en anders even bellen...

10. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Hoi,
    Zal nog even laten weten wat er verder is gebeurd.
    Ik heb de HA gebeld, de assistente zei eerst: koortslip? dan moet je maar even zovirax kopen voor je kindje bij de apotheek :S
    Toen ik zei dat ik gehoord had dat het erg gevaarlijk was, moest ze eerst even in de computer zoeken wat er erg aan was. Lekker snugger..
    Maargoed, heb het even in de gaten gehouden. De 2 kleine wondjes op zijn lip zijn al weg. Hij doet verder wel normaal dus denk dat er niks aan de hand is. Zal de volgende keer wel beter opletten ;)

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

wat een domme assistente!
    maar je mocht wel langskomen of hoefde dat niet? incubatietijd is iets van 10-12 dagen,
    groetjes

12. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ze zou het doorgeven aan de dokter en als hij vond dat ik langs moet komen dat ik het wel zou horen. En dat ik even in de gaten moest houden of hij geen koorts krijgt enzo. Maar heb er verder niks over gehoord.

13. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Ik zou nog een keer bellen en zeggen dat je een afspraak wilt maken. Die assistente heeft niks te vertellen! Ons is ook door verloskundige en kraamzorg op het hart gedrukt dat het link kan zijn, dus ik zou gewoon langsgaan. Ik denk dat als je zegt dat je je zorgen maakt, je toch langs mag komen. Je kunt ook vragen of de HA je zowieso even terug belt.

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Het herpesvirus kan hersenvliesontstekeing veroorzaken bij baby's. Daarom is het zo gevaarlijk. Goed afdekken, vaak je handen wassen en even geen kusjes geven.

Deel Deze Pagina