slecht gevoel nieuw kdv

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BrB, 19 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    Ben ff erg onzeker nu... We gaan ongeveer in augustus verhuizen en dat betekent dat ons meisje naar een ander kdv moet gaan. We hebben een kennismakingsgesprek gehad en onze eerste indruk: vreselijk... We kwamen aan en de directrice stond buiten een sigaret te roken. Ze rookte deze eerst op en kwam pas later naar ons (we stonden in de gang te wachten). Toen we binnen kwamen stonden we meteen in een noodgroep, dus giga druk.
    Om een lang verhaal kort te maken: ze vertelde alleen over de groepen, hoeveel boterhammen ze mochten eten etc. Er werd niet 1 vraag aan ons gesteld (dochtertje was mee, maar daar werd af en toe naar gekeken). De groepen waren vol, druk en chaotisch.
    Nu ben ik natuurlijk ons huidige kdv gewend, maar het is daar zoveel rustiger (=overigens een antroposofische). Wat is "normaal"? Hoeveel kinderen zitten er bijv. op een verticale groep, met hoeveel groepsleiding?
    De groepsleiding oogt ook allemaal zo jong...

Ben nu ook aan het rondkijken voor een eventuele gastouder, misschien is dat nu iets.

Wie kent dit gevoel en wat heb je hiermee gedaan?

2. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Als je t mij vraagt...slecht gevoel= NIET doen; je hebt dat gevoel niet voor niks!!

Mijn dochtertje zit op een verticale groep; 12 kinderen, 2 (oudere ervaren) leidsters en 1 stagiaire. Ik vind t daar altijd rustig en gemoedelijk en ze zijn ontzettend kindgericht.

Is er geen ander kdv in de buurt? Deze zou ik iig niet doen.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik ben voor mijn werk met enige regelmaat wel eens binnen op een KDV, (heb jongeren begeleid die gestopt waren met school en weer opnieuw een opleiding gingen beginnen en heb nog steeds soms gesprekken met de werkgevers van de jongeren die ik nu begeleid). Sommige KDV's oogden rustig en gestructureerd, maar ik ben binnen geweest op KDV's zoals jij die nu beschrijft en voor mij was dat absoluut reden om niet voor een KDV maar voor een gastouder te kiezen...
    Volgens mij is de officiele richtlijn dat er op elke 4 kinderen een leidster aanwezig is. Omdat je even weg moet kunnen van de groep, betekent dat groepen van minimaal 8 kids, met dus minimaal 2 leidsters. Maar een KDV kan er dus ook voor kiezen om een veelvoud van dat aantal kids te doen met het bijbehorende aantal leidsters. Ik vind dat zelf voor kids die nog niet naar school gaan teveel van het goede: 8 is echt wel de max volgens mij, voor een klein kindje. Grotere groepen vind ik geschikt als er meer structuur is dan wat er op een KDV geboden wordt, (zoals bijvoorbeeld de klassikale lessen op de basisschool).
    Dus ja, hier dus voor een gastouder gegaan...

4. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    @Femke28: het is in een dorp en maar 200 meter bij ons huis vandaan. In die zin ideaal (ook voor als ze groter is met spelen etc.). Dat is overigens ook de enige in het dorp. In omliggende dorpen is alles vol. Ik heb nu een aanvraag gedaan voor een paar dorpen verderop, maar dat is ook 20/25 minuten rijden en dan kan ze net zo goed op haar oude dagverblijf blijven...

@Rozemarijke: ja, misschien is een gastouder toch geschikter. Dan is het in de buurt, kent ze misschien toch kindjes als ze naar school gaat, etc.

Pff...baal er zo van. Het gevoel is zo sterk...Aan de andere kant: ze gaat in dec/jan. naar een andere groep en daar zijn de groepen ook groter (2-4 jaar).
    Vind het alleen zo vervelend dat de directrice stond te paffen voor de deur, en die chaos...
    Er zat trouwens ook een kindje in de groep dat haar bordje fruit moest opeten, de rest was lekker aan het spelen. Ze zat er toen we kwamen en ze zat er nog toen we weggingen (een dik uur later).

Please zeg me dat dit allemaal niet gek is en dat ik me aanstel ;)

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Heb het ook gehad. Wij hebben 2 kdv vlakbij ons en bij allebei had ik er geen goed gevoel bij. Druk, chaotosch, heel veel huilende kinderen zonder dat er aandacht aan besteed was. Bah. Wij hebben het niet gedaan en gezocht naar een gastouder via een gastouderbureau. Wij hebben er snel 1 gevonden die heel dicht in de buurt woont waar wij een heel goed gevoel bij hebben.
    Ik zou bij geen goed gevoel het zeker niet doen.

Over een jaar verhuizen we naar een andere plek en daar hebben we bewust gekozen voor een kleinschalig kdv waar veel aandacht is voor alle kinderen.

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    effe een gekke opmerking, maar waarom kijk je naar een kdv dicht bij huis. Je kunt ook kijken naar een kdv in de buurt van je werk. Ik zelf heb hem vlakbij mn werk zitten. Ideaal en gezellig we reizen samen heen en terug dus we zijn al weer eerder bij elkaar. En als het op het werk een beetje uitloopt heb je geen stress dat je het niet voor sluitingstijd redt.

7. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    @Sas7: hebben we ook aan gedacht, want we werken beide in Utrecht. Tenminste daar zit ons kantoor. M.n. ik ben ook veel op pad en het kan zomaar zijn dat ik in het oosten van het land zit aan het eind van de dag. Dus dan is het niet handig.
    Lastig hoor.

@kiwi1:hier was ook een kindje aan het huilen in het bedje (ik loerde door het raampje). Het lag ingebakerd te gillen. De directrice zei er niets van (ja, dat er een kindje huilde haha :( ) en de groepsleiding zat buiten...(groep grenst wel aan de speelplaats, dus 10 stappen lopen en ze zijn binnen).

We boffen nu maar, dat besef ik me des te meer (ik weet dat 1 van haar groepsleidsters ook op het forum zit ;) ).

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Brb: nou, dan wordt een KDV vlakbij je werk niet echt handig: ik weet van collega's van mijn man dat ze in Utrecht veelal wachtlijsten van 2 jaar (!!!) hebben... :(
    Maar een gastouder is dus best wel ideaal hoor: kleinschalig, 1 vast gezicht, flexibeler, (als je later bent, maakt dat bij onze gastouder niet zoveel uit. Even bellen en dan weet ze dat we later zijn). En wij hebben dus gekozen voor iemand van onze eigen leeftijd: beetje levenservaring vind ik wel zo prettig.

Maar je bent dus niet gek... jakkes, ik zou m'n kind daar ook echt niet achterlaten! Niet doen dus, want dit gaat geheid nog eens dwars zitten als je het toch maar doet.

9. BrB

BrB Actief lid

20 mei 2008
    368
    0
    0
    Leusden
    heb idd net ingesproken bij een gastouderbureau. Ik hoop dat ze terugbellen, al is het maar om te vergelijken.

Nogmaals, ik baal zo: vond het zo prettig om iets dichtbij huis te hebben. Maar ben idd erg bang dat we met argusogen zouden blijven kijken..

10. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Denk idd dat een gastouder beter is als t zo slecht voelt...Weet niet wie t zei, maar iemand noemde 1 leidster op 4 kk; dit is niet zo. Misschien wel bij echte babygroepen, maar bij verticale groepen mogen er meer kinderen op 1 leidster zijn.

En ach...een huilend kindin bed; kan ook toeval zijn. Iris zal ook wel eens in bed gehuild hebben, omdat wij en t KDV haar altijd 5 minuten lieten huilen om in slaap te vallen; dat was gewoon standaard.
    Maar kan me voorstellen dat als je t al niks vindt dat dat er ook bijkomt.

Deel Deze Pagina