Hallo dames, Mijn zoontje is inmiddels 5 jaar. Hij is al bijna 2 jaar overdag zindelijk. Maar 's nachts wil maar niet lukken. Hij vindt een natte luier ook niet erg. Ik heb hem al eens zonder luier in bed gelegd en elke 2 - 3 uur opgehaald. Hij plast elke keer en krijgt het nog voor elkaar om 's ochtends in bed te plassen voordat hij wakker wordt. Ik vind het wel tijd worden dat hij 's nachts ook zindelijk wordt! Niet alleen voor mijzelf, maar ook voor hem! Hij vindt het toch wel vervelend als zijn vriendjes luiers in de kast vinden als ze bij hem op de kamer spelen. Iemand tips? Alvast bedankt.
Bedplassen op deze leeftijd is nog tamelijk normaal hoor, ik zou me er nog geen zorgen over maken. Ik kan je wel als tip geven, niet wakker maken om te plassen, op die manier raakt het lichaam er niet aan gewend om geen urine aan te maken gedurende de nacht. Goed laten plassen voor hij naar bed gaat, niet wakker maken en moet je hem zelf wakker maken in de ochtend of wordt hij uit zichzelf wakker. In het eerste geval, gelijk op de wc zetten.
Voor mijn gevoel is het niet normaal omdat hij overdag al zolang zindelijk is... snap je? Wat is een normale leeftijd om 's nachts zindelijk te zijn? Heb jij enig idee? Als ik hem 's nachts niet wakker maak, dan weet ik zeker dat hij midden in de nacht komt vertellen dat hij in bed heeft geplast... Hij wordt 's ochtends wel altijd zelf wakker. Hij is er ook veel te makkelijk in. Soms kijken we wel eens tv op ons bed voor het slapen gaan. Hij plast dan soms al in de luier. gewoon omdat hij geen zin heeft om naar het toilet te gaan. Dus nu doen we hem de luier pas om als hij in bed ligt. Maar ook als hij wakker in bed ligt, plast hij liever in de luier dan dat hij naar het toilet gaat (5 meter verder). 's Ochtends hetzelfde verhaal... hij moet meteen zijn luier uit als hij wakker is. We hebben hem al cadeautjes beloofd, maar niets lijkt te werken. Ik weet gewoon niet of het luiheid is of dat hij er nog niets aan kan doen.
's Nachts zindelijk worden kun je niet trainen dmv beloningen enzo, het lichaam moet leren de signalen te herkennen en er wakker van te worden. Als je het idee hebt dat hij soms wel wakker wordt, maar dan in bed/zijn luier plast omdat hij geen zin heeft om naar de wc te gaan, kun je proberen een potje naast z'n bed te zetten. Maar als hij echt in zijn slaap plast, dan is het een kwestie van afwachten. Bij jongetjes duurt 's nachts zindelijk worden vaak wat langer dan bij meisjes, 5 jaar is echt niet laat ofzo. En grote kans dat sommige vriendjes van hem ook 's nachts nog een luier aan hebben hoor!
Nachtzindelijkheid is een heel ander verhaal dan dag-zindelijkheid.. Het hoofd moet leren dat het minder urine moet aanmaken in de nacht, en wakker moet worden als er wel druk op de blaas komt. Ik geloof dat 10-15% van de 6-jarigen nog steeds in bed plast. Best nog wel een aantal dus.. Als het echt langer niet lukt, kun je eens naar de huisarts. Of evt via een plaspoli. Maar dat hoeft zeker niet voor zijn 6e verjaardag..
Heey Cimu.. Stijn word in januari 5 maar is ook nog steeds niet snachts zindelijk.Hij was met 22 maanden overdag zindelijk. Hij is een paar maanden geleden 1 nachtje droog geweest maar voor de rest elke ochtend een natte luier. Ik laat hem savonds goed plassen en heb hem aangeleerd dat als hij wakker word hij meteen moet gaan plassen maar dat is meestal pas om 7 uur smorgens
Hey Veertje!!!! Leuk om jou weer eens 'te zien' Jij zit dus in dezelfde fase als wij met Thiago.... Toch stiekem een geruststelling
geen ervaring met "laat"zindelijk zijn in de nacht. hier eentje die overdag zindelijk was met 2j en 10m en 2 weken later was ze ook in de nacht zindelijk. wat wij wel hebben is een potje in haar kamer onder t nachtlampje. voor Nikita is de drempel om snachts haar kamer uit te gaan te groot waardoor ze niet naar de wc "durft" ,waarom weet ik niet maar t is nu eenmaal zo. En in de ochend is t voor ons vaak een verrassing wat ze in de nacht heeft uitgespookt haha. vaak is t potje ongebruikt en gaat ze pas als ze wakker is naar t t toilet en er zitten nachten tussen dat ze een flinke plas heeft gedaan op t potje. kortom.... hier werkt dat prima dus misschien kun je dat ook proberen. anders kun je ook nog een plaswekker regelen. die geeft aan als de blaas te vol zit waardoor je wakker wordt gemaakt om te plassen. heeft hier bij de zoon van een kennis gewerkt want die plaste op zijn 7de nog in bed omdat hij zo vast sliep ondanks voor t slapen gaan plassen. succes ermee iig geval.