Ha allemaal, Over een paar maandjes gaat mijn dochter voor het eerst naar de basisschool. Voor mij als thuisblijfmama verandert er dan ook heel veel, want... ik moet ineens VEEL VROEGER OP En nu vroeg ik me af, hoe laat staan jullie moeders-met-schoolgaande-kindjes op en hoe laat ga je de deur uit? (Kortom: hoeveel tijd heb je nodig om alles en iedereen klaar te hebben om naar school te gaan; hoe lang rij je er vervolgens over met fiets/auto?) Even een kleine inventarisatie en omdat ik niet over alles wat ik hierboven beschrijf een poll kan maken begin ik maar met hoe vroeg iedereen opstaat en als je het leuk vindt, plaats dan vervolgens een toelichting met hoe laat je vervolgens de deur uitgaat, wat je in die tijd allemaal hebt gedaan (douchen? tandenpoetsen? brood eten? lunch smeren?), hoe lang je rijdt met fiets/auto naar school e.d. Ben benieuwd!
half 7 uit bed wassen aankleden opmaken.(en op luie dagen een kwartier later. 7 uur dochter wassen aankleden haren vlechten/opsteken beneden lekker broodje eten kopje thee drinken 8.10 deur uit school is om de hoek 8.20 naar de bus lopen is bij school 8.27 gaat de bus naar mijn werk en anders lekker terug naar huis
Ik maak mijn dochter om 07.30 -07.45 uur wakker.Aankleden,tandenpoetsen en haren doen, daarna mijn zoontje aankleden.(ik douche mijn kindjes sávonds) Eten en drinken en om 08.15 gaan we met de fiets richting school.Het is 3 minuten fietsen ongeveer.
douchen doen we `s avonds, is ook meestal hard nodig met mijn viezerikken . Ik sta om 7:18 op en kleed me aan/haren kamen/wassen/tanden poetsen en dochter om 7:30 (zoonlief mag tot 8:00 uur blijven liggen als hij nog slaapt). Ik zet dochter achter een boterham en een beker warme melk en smeer haar brood voor de lunch. Dan kleedt ze zich aan of ik als ze geen zin heeft, ik kam sowieso haar haren. Dan zoon uit bed en aankleden (we eten als we weer terug zijn). Om 8:00 uur gaan we jassen en schoenen aan doen en gaan we of lopend of met de fiets naar school. Om 8:10 zijn we de deur uit. We moeten 10 minuutjes lopen of 5 minuutjes fietsen (dus met de fiets pas om 8:15 weg). De school gaat om 8:20 open en dan zijn we er net of nog net niet. Op deze manier hebben we rustig tijd voor het afscheid, want om 8:30 moet je de klas weer uit zijn.
Douchen doen we 's avonds, anders slaapt hij in een zandbed Hier is het tegen 7.30 opstaan. eerst kiddo aankleden en die aan zijn ontbijt zetten beneden. Mijn man douchet in die tijd. Als mijn man beneden is, smeert hij het brood en douche ik. Rond 8.05 zijn we dan allemaal aangekleed en staan de bammetjes om mee te nemen klaar. Nu met de kleinste is het soms eerder, net hoe het uitkomt. Maar als dat net verkeerd uitkomt, blijft mijn man thuis totdat ik ons zoontje heb weggebracht..
Douchen 's avonds geen zin om 's ochtends te haasten Manlief staat om 7 uur en als hij onder de douche staat, wordt mijn oudste wakker en gaat zij zich aankleden in de badkamer (ik leg 's avonds alle kleertjes klaar) en was ze haar gezicht met washandje Om 7.15 sta ik op en ga ik douchen en dan gaan mijn man en mijn dochter beneden ontbijten. Manlief maakt haar lunch klaar. Rond 7.45 maak ik de jongste wakker als ik helemaal klaar ben. En dan gaan we samen ontbijten. Ik maak fruit en drinken klaar voor beide meiden (als de jongste ook naar psz moet) Dan tandenpoetsen, jas en schoenen aan. 8.15 vertrekken we Ik leg alles 's avonds al klaar: kleren, tassen zijn al gevuld met pakje sap en luier voor jongste. Ik dek al de tafel 's avonds voor het ontbijt. Zodat we 's ochtends zo min mogelijk hoeven te doen.
6.30 ons bed uit. (Ze ligt dan al bij mij in bed) Vriendlief is dan allang weg. Eten (duurt lang) en daarna aankleden,haar doen en tanden poetsen. 8.15 op de fiets naar school 2 minuten. 8.20 gaat de deur open.
Ik haal haar tegen kwart voor 8 eruit. Aankleden en dan krijgt ze een boterham. Ondertussen heeft papa gedouchet en komt ook eten. Ik maak boterhammetje en appeltje klaar voor mijn dochter en om kwart over 8 lopen ze samen de deur uit. Ik moet eerlijk zeggen, dat dit wel heel luxe is, dat papa zijn dochter altijd naar school brengt en op dinsdag en vrijdag ook de andere naar psz brengt.
Ik weet niet of ik mag reageren , want dochter gaat naar de psz. Maar die is naast de basisschool, dus zal ongeveer tzelfde zijn. Mijn wekker gaat om half 8. Als ik geluk heb, slaapt ze tot 8u en kan ik in de tussentijd douchen en mezelf klaar maken. Als ze eerder wakker wordt, kan ze boven even spelen als ik douche en kleed ik haar daarna aan. Als papa die dag niet werkt (of pas later of thuis) is helemaal handig, dan kan ze nog even bij hem in bed en kleedt hij haar aan. 's Ochtends op psz dagen was ik dr altijd met een washandje. Ze gaat 3x, de andere dagen douchen we (of zwemmen). Daarna naar beneden, eten, haren doen, fruit+drinken klaarmaken. Als ik niet te laat ben, eet ik zelf (meestal) ook. Dan tandenpoetsen en schoenen&jas aan. We gaan meestal op de fiets (5-10 minuutjes), vertrek rond half 9. Strax begint de school om half 9, nu psz kwart voor 9. Dus dan verschuift t allemaal een kwartiertje.
Momenteel sta ik rond 06.30-06.45 op, eerste werk is dan zelf douchen en vervolgens de jongste wakker maken en evt drinkt zij even bij mij als ze dat wil. Of zij wel of niet drinkt bepaald de 'opsta' tijd van de andere twee. Drinkt ze niet dan maken we rond 06.45 de oudste twee wakker, drinkt ze wel dan maken we rond 07.00 de oudste twee wakker. Beetje 'vreemd' op het moment, maar ik kan van te voren niet zeggen of ze wel of niet drinkt dus sta toch maar gewoon dat kwartier eerder op . Om 06.45-07.00 is het vervolgens kinderen wassen en aankleden, om daarna beneden met zn allen aan tafel te schuiven en te eten en de broodtrommeltjes voor school klaar te maken. Na het eten, monden wassen, handen wassen, haren doen, schoenen aan, tasjes klaar, mocht er nog tijd zijn dan mag er eventjes tv gekeken worden of gespeeld en dan jasjes aan om rond 08.05/08.10 naar school te vertrekken, we zijn ongeveer 15 minuten onderweg met de auto om op school te komen, dus rond 08.20/08.25 op school en om 08.30 moeten de kinderen in de klas zitten en alle papa's & mama's, broertjes & zusjes uit de klas zijn want dan begint de juf . Liefs Hanneke.
Wij staan op als de kinderen wakker zijn (was vaak rond 6 uur, sinds de zomertijd wat later) en anders uiterlijk 6:45. Mijn man gaat dan vaak al eerste douchen en een kwartier later ga ik douchen, of ik heb de avond ervoor al gedoucht. Dan ontbijten, fruit, drinken voor Eva klaarmaken. Om 7:30 gaat mijn man de deur uit om te gaan weken. Uiterlijk 7:30 maak ik Eva en Lisa wakker (maar die zijn dan eigenlijk altijd al wakker), dan eten, wassen, aankleden en haren doen. Rond 8:25 gaan we hier lopend de deur uit (Eva meestal op haar loopfiets) en rond 8:35 zijn we dan op school en dan gaat de deur ook open. Om 8:45 moet iedereen dan in de klas zijn. Als we allebei moeten werken (2 dagen per week) gaat het eigenlijk hetzelfde, alleen neemt mijn man Lisa om 7:25 mee om naar het kdv te gaan. Op maandag moet Eva dan ook brood mee hebben en ik ga rond 7:15 met Eva de deur uit met de auto, dan doen we eerst een klein boodschapje en gaan dan naar school. Op woensdag als papa thuis is en ik ga werken ga ik om 8 uur weg.
Wij staan rond 07.30 u op. Douchen doen we 's avonds, dus 's ochtends kunnen we iets sneller daardoor. Rond 08.15 u gaan we naar school.
De kinderen gaan nu nog naar het kdv maar daar zijn zij eigenlijk altijd voor 8:30. De school begint straks om 8:30. Ik sta dus op dezelfde tijd op als nu: ergens rond 7:30. Manlief staat trouwens eerder op. Hij wil altijd eerst koffie en uitgebreid douchen. Hij staat ongeveer om 7:00 op. De school is hier om de hoek
Wij staan met z'n 3-en om 7.30 op, aankleden en naar beneden. Bordje pap maken, fruit snijden voor school. Om 8.05 geef ik Jitte een schone luier (ze poept bijna elke dag om 8.00, dus ze krijgt nog geen schone luier als ik haar uit bed haal) Om 8.10 de ene tanden poetsen en gezicht wassen, de ander doet vast zijn/haar schoenen en jas aan. (de badkamer zit naast de achterdeur en zelf douche ik als ik terug ben, ik poets m'n tanden en haal een washandje door m'n gezicht) Daarna andersom. Om 8.15 in de auto en dan 5 minuten met de auto naar school. Om 8.25 zit Jelle in de klas.
hier is ongeveer een uur nodig om weg te gaan.. dus ong. tussen 7 en 8 wordt er opgestaan, gegeten, gewassen (niet gedoucht) en aangekleed. Meestal brengt papa haar weg.. dus als ik de deur uit ga, ga ik even langs dochterlief voor een kus en een kroel waarna ze langzaam even wakker kan worden. Dan gaat papa douchen en dochterlief zich aankleden. Meeste tijd van het ritueel zit in het ontbijt overigens... verder nog te doen: evt. spulletjes pakken die mee moeten plus smeren van lunch, snijden fruit en pakjes drinken uitzoeken. haren leuk doen.. (ze heeft nogal lang haar) en op pad! dan is ze rond 8.20 op school en kan daar nog even in de kring met papa een boekje lezen tot om 8.30 alle ouders de klas uit moeten.
Wij staan op tussen kwart voor 7 en 7 uur. De school begint om half 9. Ik doe alles graag op mijn gemak en dat gaat zo allemaal goed.
hier rond 7 uur...als manlief ook opstaat. Ik kleed haar aan, hij maakt iets te eten klaar en kleed zelf aan en neemt haar dan mee. Dan kleed ik me aan... en doe de baby voeden. Dan tasje klaar maken en wachten tot de bus komt....(ze word opgehaald, speciaal onderwijs) voorheen kwam die rond 8 uur..nu rond 8.20...dus iets langer tv kijken voor meisje (we staan wel zelfde tijd op gewoon!) Het is voor haar nog 10 min maximaal in de bus naar het schooltje (geluk dat die dichtbij zit hier) Groetjes, miranda
Ik sta meestal rond 7 uur op en dan ga ik zelf douchen, om kwart over 7 staat Thijmen op en kleden we aan. Daarna eten en eten maken voor op school. Ik ga met de fiets 10 over 8 weg en dan doe ik er 5 a 10 minuten over om op school te zijn. Hij moet er half negen in de klas zijn en 10 voor half gaat de deur open. Voor mij is dit echt ruim in de tijd. Hoef helemaal niet te haasten oid (behalve als Thijmen gaat treuzelen precies als we weg gaan )
School begint hier donderdag, maar wij hebben wel ervaring met kdv dus ik kan een inschatting maken. Onze wekker staat bijna altijd om 6.30 op een werkdag. Als we geen vroege afspraken hebben kunnen we nog max 30 min snoozen, 7 uur redden we ook alles nog. Als de kinderen al wakker zijn kunnen ze mee onder de douche, en anders douchen wij alleen (de kinderen slaan soms een dag over, en als ze vies zijn kunnen ze ook 's avonds nog in bad). Daarna aankleden (dan zijn de kinderen wel wakker intussen). We zijn nu ongeveer een half uur verder dan het opstaan. Dan gaan we ontbijten. Dat kost nog de meeste tijd, de kinderen kletsen en treuzelen nog wel eens. Reken hier ook maar een half uur voor. Dan tanden poetsen, plassen (als zoonlief dat nog niet gedaan heeft), schoenen en jas aan. Dit kan in een kwartiertje. We zijn dus klaar om de deur uit te gaan na 5 kwartier. Aangezien zoon tussen 8.15 en 8.30 op school moet zijn, is 7 uur wel het laatste tijdstip om op te staan. Het wegbrengen doen we zoveel mogelijk lopend (10 min) of op de fiets (5 min). Als ik daarna meteen door moet naar mijn werk, breng ik ze met de auto. Dat is normaal gesproken één keer in de week, dat we allebei op tijd weg moeten zijn. Straks met school zullen we ze wat vaker op de fiets brengen ipv lopend, omdat we naar 2 verschillende locaties moeten en de school is iets verder dan het kdv.
ik sta zelf om half 7 op, niet omdat het moet, maar noem het een ingebouwde wekker. zoonlief word rond 7 wakker, spelen en eten en aankleden, 10 voor half negen weg, school is om de hoek. hij kan dus makkelijk tot half 8 blijven liggen. douchen voor het slapengaan, het is een buitenkind.