Hoi dames, Een vraagje... Hoe gaan jullie om met sporten als jullie in de mmm zitten? Ik ben altijd een zeer fanatieke sporter geweest, met wedstrijden en alles en elke dag trainingen van minstens twee uur... Mijn man ook, want we deden namelijk aan het ballroomdansen in de hoogste klasse van Nederland, hoofdklasse. Toen we vorig jaar in de mmm kwamen (reden: slechte zaad), gingen we al minder trainen (maar nog steeds 3-4 keer per week en wedstrijden erbij), en toen was de uitslag van zijn zaadonderzoek na 3 maanden iets beter. Of het ermee te maken had... Geen idee. Toen ik zwanger werd, stopten we helemaal met dansen, maar gingen nog steeds 3 keer per week zwemmen. En nu ga ik 2 keer per week naar de Body balance en Power Yoga en als het kan, in het weekend nog zwemmen... Echter, ik vraag me af... Met name in de twee weken na de IUI, kan het kwaad? Ik weet dat Nederlandse artsen vinden dat je alles mag doen, maar als je bijvoorbeeld Engelstallige fora leest, zie je dat buitenlandse artsen het afraden om in die twee weken te gaan sporten. De redenen die ze noemen, zijn dat je temperatuur sterk omhoog gaat, wat schadelijk kan zijn voor een embryo; en dat je bloedtoevoer naar de baarmoeder daardoor vermindert, omdat je bloed naar de spieren wordt gepompt. Nu ben ik absoluut geen arts, maar dat klinkt niet geheel onlogisch... En na alle horrorverhalen die ik soms lees over Nederlandse ziekenhuizen, weet ik ook niet of ik Nederlandse artsen meer moet vertrouwen dan de Engelse of Amerikaanse artsen... Daarnaast wordt er in Body Balance bijvoorbeeld heel erg op je buikspieren gewerkt... Dus ik vraag me ook af of zoiets niet schadelijk kan zijn voor de innesteling... Ik ken natuurlijk het argument dat sportsvrouwen heus ook zwanger raken... Maar met alle eerlijkheid, ze zitten niet in de mmm. Bij ons gaat het al niet vanzelfsprekend, bijna iedereen van ons slikt al extra vitaminen, drinkt geen alcohol of kaffeine, kortom doet alles om alle kansen zo goed mogelijk te benutten. Terwijl er zijn heus vrouwen die ongezond eten, 10 kopjes koffie elke dag naar binnen werken, alcohol drinken, roken en gewoon zwanger worden. Dus dat argument vind ik eerlijk gezegd geen hout snijden... Dus het is toch ook vreemd om te blijven sporten, als het nadelig kan zijn, toch? Aan de andere kant, ik ben zo gewend om actief te zijn. Ik was altijd superslank door het dansen en nu merk ik al dat ik minstens 5 kilo ben aangekomen sinds we gestopt zijn. Morgen heb ik een IUI en dan beginnen weer die twee wachtweken... Dus... To sport or not to sport? Ben benieuwd hoe jullie erover denken en hoe jullie hiermee omgaan!
Ikzelf vind het toch altijd prettiger om na mijn eisprong minder te sporten. Ik durf dan echt niet te gaan hardlopen ofzo. Het kan bijgeloof zijn, maar ik voel mij er het prettigste bij. Je moet echt doen waar jij je het lekkerste bij voelt!
Ik durf het dus ook niet zo goed... Ik denk dat ik toch 10 dagen zal wachten en dan een testje doen... Meestal gebeurt de innestelling al voor die tijd, dus als de test echt omowit is, dan zal ik er vanuit gaan dat het waarschijnlijk niet gelukt is... Wordt alleen een beetje moeilijk met pregnylinjectie deze keer!
Denk dat je idd moet doen waar jij je prettig bij voelt. Ik kreeg na het spuiten van Lucrin voor het ICSI traject last van mijn botten en gewrichten. Ik liep daarvoor 3x per week hard, maar met die Lucrin had ik al moeite met gewoon lopen! Na de punctie en de TP moet je rustigaan doen dus dan is sporten er sowieso niet meer bij. Weet niet hoe dat bij IUI gaat, omdat wij meteen voor ICSI moesten gaan. Mijn conditie is zwaar achteruit gegaan en ik zit helaas niet meer zo strak in mijn vel na anderhalve maand in het traject. Onze eerste poging met een verse emmie is inmiddels helaas mislukt, dus ik ga langzaamaan weer opbouwen met kleine stukjes hardlopen.
Oh wat ontzettend balen dat het mislukt is, RooDje! Ik hoop dat de volgende poging wel raak zal zijn! Ik merk dus ook dat ik niet meer de conditie heb die ik vroeger had, en de rits in sommige strakke broeken gaat echt niet meer dicht... Ik voel dus soms dat zelfs mijn lichaam door dit traject is me ontnomen... Een erg egoistiache gedachte natuurlijk en ik ga echt alles doen voor een kindje, maar het punt is dus dat ik niet weet of ik het sporten echt moet laten... Maar aan de andere kant wil ik ook later niet denken "wat als ik niet had gesport, misschien was het toen wel gelukt"... Pfff. Ik blijf dit een hele lastige keuze vinden...
Je moet er wel voor zorgen dat je lekker in je vel zit meid, op welke manier dan ook. Als je ongelukkig wordt door het niet sporten, dat is ook niet goed hoor! Het is een lastige keuze voor een fanatieke sportster als jij! Ik hoop dat je er voor jezelf uit kunt komen!
Denk dat je in je achterhoofd moet onthouden dat alles waar TE voor staat niet goed is. Cliche, maar wel waar denk ik. Sporten mag wel, ook tijdens de zwangerschap, maar push jezelf niet te ver. Je lichaam moet veel doorstaan tijdens een vruchtbaarheidsbehandeling en een zwangerschap, dus misschien moet je de echte uitdagingen in het sporten bewaren voor na het traject of na de zwangerschap?!
De uitdagingen bewaar ik zeker voor later hoor! Maar wat ik me afvraag, is of een avondje yoga of body balance ook een uitdaging te noemen is
Power yoga en Bikram yoga lijken me geen goed idee, maar volgens mij is gewoon yoga of bodybalance wel te doen, maar dan misschien niet 3x per week! Ik doe ook aan yoga en er is nu toevallig zomerstop, maar anders had ik denk ik wel doorgegaan met yoga 1x per week. Ik ben geen expert hoor, misschien vind je fertiliteitsarts het wel helemaal geen probleem.
Helemaal offtopic natuurlijk, maar wat is eigenlijk het verschil tussen Power Yoga, Bikram Yoga en gewone Yoga? Ik vind Body Balance lessen zelfs heftiger dan Power Yoga, naar het kan ook door de instuctrice komen... Die is echt een pittige wijf die iedereen aan het afslachten is . Wel heel lief hoor, maar ze heeft nooit van rustig aan doen gehoord volgens mij
Power yoga is volgens mij intensiever, maar weet niet of dat te maken heeft met het tempo of de moeilijkheid van de oefeningen. Bikram yoga is in een verhitte ruimte waardoor je erg gaat zweten. Bij ons is gewone yoga een mooie mix tussen yoga en meditatie oefeningen. Ik vind het altijd erg prettig, zowel voor mijn rug als voor de rust in m'n koppie
Ik durf niet te sporten tijdens de wachtweken. Het wordt me door de arts altijd alleen de eerste 3 a 4 dagen afgeraden. Zita West raadt alleen wandelen aan, dat doe ik wel haha.
Ja wandelen schijnt goed te zijn voor de doorbloeding van je baarmoeder Tijdens de wachtweken doe ik ook niks aan sport