Hoe laat staan jullie kinderen op?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miracle79, 4 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    Onze dochter is net 8 en de ochtenden zijn vaak een drama hier. Niet omdat ze niet op wil staan maar vooral omdat ze vaak al heel vroeg wakker is. Ze mag van ons vanaf 7.30 tv kijken maar is vaak al om 6.30 wakker en gaat dan roepen. Is het al tijd? Hoe laat is het? Mag ik al opstaan? En dat non stop. We geven aan dat als e zo vroeg wakker is ze een boek kan pakken en dan gaan lezen.
    Vooral ook omdat als ze weet dat ze om 6.30 tv mag kijken ze dan iedere dag om die tijd ook tv zal gaan kijken en dat willen we uiteraard niet. Ze heeft een google home in haar kamer die aangeeft hoe laat het is als ze het vraagt en een hue lamp die om half 8 van kleur veranderd zodat ze weet dat ze op mag staan en tv kan kijken. Ik weet het even niet meer. Is het raar dat ze zo ‘laat’ pas mag opstaan, kunnen we iets anders doen? Ik word er echt behoorlijk sago van dat ze non stop gaat liggen roepen en resultaat is ook dat ze begin van de online les alweer moe is en dus alleen maar zit te huilen bij het huiswerk maken. Hoe doen jullie dit? Hoe laat staan jullie kinderen op? Gaan ze dan naar beneden? Blijven ze in hun kamer?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Onze zoon is 6 hij mag absoluut niet meer roepen als er geen nood is.

    Doordeweeks blijft hij in bed tot de wekker gaat. Normaal om 6.45 en nu met het thuiswerken is dat om 7.45.

    In het weekend mag hij lezen op zijn kamer. Hij mag niet naar beneden omdat hij dan steeds vroeger wakker zou worden om tv te kijken.
    ( deed ik vroeger ook)

    Ik ga overigens ook niet mega laat uit bed. In het weekend ben ik meestal tussen 8 en half 9 wakker.
     
  3. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    ja en dat krijgen we er dus gewoon niet in bij haar, wat we ook zeggen en doen. Ze blijft roepen. Boos worden maakt echt totaal geen indruk. Straffen niet. Uitleggen niet.
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Onze zoon is 6,5 en weet al jaar en dag dat je niet gaat roepen 's morgens als iedereen nog slaapt, zelfs dochter van 3,5 leer ik dat ze gewoon even dr bed uit komt om het te vragen.
    Vroeger had hij Sam het schaap, tegenwoordig heeft hij gewoon een digitale wekker. Hier is altijd de afspraak geweest dat je tot 7.00 in je bed blijft. Vanaf 7.00 mag hij zachtjes op zijn kamer spelen, kleuren of een boekje lezen en om 7.30 mag hij aankleden en naar beneden. Op schooldagen is dit allemaal een kwartiertje eerder. In het weekend een half uurtje later.
    Hier mag hij wel zelf naar beneden omdat hij geen dingen doet die niet zijn afgesproken (is redelijk gestructureerd) hij weet dat door de weeks in de ochtend geen tv wordt gekeken en zal die dan ook niet zomaar aanzetten. De laatste tijd zit hij vaak te puzzelen als ik beneden kom.

    Ik zou dus gewoon een tijd met haar afspreken die voor jullie acceptabel is om uit bed te gaan en wanneer ze gedrag vertoont zoals roepen of herhaaldelijk naar jullie toekomen met smoesjes etc hier een gevolg aan verbinden.
    Hier loopt hij qua ontwikkeling wat voor, maar ik denk dat een meisje van 8 een digitale wekker wel moet begrijpen. In elk geval dat je bijv in bed blijft en stil bent tot het eerste cijfer een 7 is.
     
  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Wij hebben ook zulke schatten :) elke avond, nacht, ochtend roepen en uit bed komen. Op een gegeven moment zat ik er helemaal doorheen omdat ik zo zelf nooit tot rust kwam, ik stond altijd maar aan en elke dag begon en eindigde met gezeik. Ik heb nogal de neiging om dan lief erbij te zitten en uit te leggen en tranen te drogen (vooral de krokodillentranen :roflmao:).

    Uiteindelijk was het 1x heel streng zeggen dat het nu afgelopen moet zijn met het gedoe. Slapen en in je bed blijven en ik wil je niet zien en niet horen tenzij er echt iets aan de hand is (nachtmerrie, bloedneus, in bed geplast, dat soort dingen, maar geen ah lekker nog een kusje vragen). En dat hielp. Het voelt onwijs onaardig, nog steeds, maar soms moeten ze ook leren dat bepaald gedrag niet kan.

    Mijn kind van 7 leert op school klokkijken dus ik neem aan dat dat jouwe dat ook kan. Dan is dus half 8 echt niet moeilijk om aan te houden en echt niet te lang ofzo.
     
    merah vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Dan zou ik er consequenties aan zetten. Met 8 moet dat wel lukken. Ik begrijp dat het niet gezellig is. Dat is de reden waarom hij eerst riep. Uitgelegd dat ik er dan ben maar niet gezellig ben omdat ik niet bepaald gezellig ben als ik op die manier mijn bed uit moet.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Verbaas me best over de reacties. Hier ook vroege vogels, maar slaap kun je nu eenmaal niet afdwingen, dus als ze wakker zijn mogen ze naar beneden. 6.30 uur vind ik daarbij trouwens een heel normale tijd.
     
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Slaap kun je inderdaad niet afdwingen, maar het stuk "roepen" etc is prima af te leren vind ik.
    En zeker wanneer ze meerdere hulpmiddelen op haar kamer heeft om te kunnen weten hoe laat het is en of ze wel/niet uit bed mag om tv te kijken.
     
    Madeliefke en merah vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Maar waarom moeten ze perse op die kamer blijven dan? Ik snap dat punt echt niet. Nu heb je gedoe omdat er aldoor wordt geroepen, ja je zou het roepen af kunnen leren, maar je zou ook kunnen zorgen dat het helemaal geen issue is. Een 8 jarige kan echt wel alleen naar beneden.
     
    Youtan en Neuzeke vinden dit leuk.
  10. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Hier zijn ze tussen 6.00 en 7.00 uur wakker. Dan gaan ze naar beneden en kijken een filmpje, smeren brood of gaan spelen.
    Voor 6.00 uur is een no go.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    De twee oudsten delen een kamer. Ze hebben een schaapklok, als die niet zijn ogen open heeft mogen ze niet uit bed (behalve om te plassen natuurlijk) en wil ik ze niet horen.
    Normaal mogen ze om 07.10 uit bed, nu met thuiswerken en mijn verlof is dit 08.00. Nu moet ik wel zeggen dat ze ook een uur later dan normaal naar bed gaan:rolleyes:
    Ze gaan ook samen naar beneden als schaap zijn ogen open heeft.
    (Als we naar werk gingen kleede de oudste zichzelf aan en kwam vanaf 07.10 de middelste naar ons toe om aan te kleden.)
     
  12. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    754
    217
    43
    We hebben een duidelijke tijd met haar afgesproken, vanaf half 8 mag ze tv kijken, zowel door de weeks als in het weekend. Dit ook visueel gemaakt dmv de kleur van haar lamp. (Digitaal) klokkijken zijn ze nu nog maar net een week mee bezig op school dus dat zit er nog niet echt in. Maar ik wil gewoon niet dat ze om 6.00 al tv gaat zitten kijken want dan kunnen we er donder op zeggen dat ze iedere dag om 6.00 tv gaat zitten kijken terwijl ze haar slaap gewoon echt nog nodig heeft. Ze is ook niet het type kind wat toegeeft aan de vermoeidheid en even gaat rusten, ze gaat dan vooral over haar eigen grenzen heen waardoor ze enorm gaat stuiteren wat vervolgens weer resulteert in een mega huilbui. Heel vermoeiend dus allemaal. Probeer er dus voor te waken dat dit gebeurt want dit eist nogal zijn tol, zeker nu met het thuis onderwijs. Was dus vooral benieuwd hoe anderen dit doen en hoe andere kinderen in de ochtend opstaan want begin echt aan mezelf te twijfelen of het nou zo raar is dat we willen dat ze zichzelf gewoon vermaakt in haar kamer als ze dan toch vroeg wakker is. Naar beneden durft ze niet, ze durft vaak niet eens uit bed omdat ze bang is dat er iets onder haar bed zit oid. Ze heeft een uitgebreid medisch verleden en een gediagnostiseerde trauma stoornis dus er zijn nog wat dingen waaraan we moeten werken met haar( ze staat op de wachtlijst voor therapie) maar dit is toch wel een dingetje waar we nu echt allemaal "last" van hebben inclusief zijzelf.

    Maar misschien moeten we de tijd iets bijstellen en is half 8 gewoon wat te laat, ik zie dat de meeste van jullie kinderen wel al wat vroeger op zijn.
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Jongste 6.00 - 6.30
    Middelste 07.00
    Oudste 7.30 - 8.00
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.540
    7.043
    113
    Ze hoeven hier niet op hun kamer te blijven
    Nu heb ik op dit moment geen kinderen die voor 7 uur wakker zijn, maar in de tijd dat het wel gebeurde gingen ze gewoon zelf naar beneden. Dat was met 5 of 6 al wel zo, smeerden zelf een boterham en gingen spelen. We dekten dan de tafel de avond ervoor.
    Tv gaat hier niet aan in de ochtend, computeren mag vanaf 8 uur.
    Mijn dochter van 9 heeft tijden gehad dat ze vroeg wakker was, 6 uur ofzo, dan kroop.ze meestal even bij ons tot 1 van ons er uit ging, omdat ze niet alleen naar beneden durfde.
    Maar mijn man staat bijna altijd voor half 7 op, dus dan gaan ze met hem ontbijten als ik echt nog niet wil.:)

    Maar onze kinderen staan nu niet meer vroeg op, als ze vrij zijn.
    1e 8 uur
    2e 7 uur a half 8
    3e 8 uur a half 9
    4e 8 uur
     
  15. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.072
    113
    Ik heb hier al jaren de regel dat kinderen op mogen staan als de '6 vooraan staat'. Ze mogen dan ook filmpjes kijken (sterker nog, mijn oudste kan NIET zachtjes spelen, dus mag niet spelen voor 8 uur :rolleyes:).

    De oudste is jaren een vroege vogel geweest die dan idd om (of voor) 6:00 uur wakker was, maar sinds hij 12 jaar is, is de puberteit gearriveerd en slaapt hij langer (en gaat ook in avond later naar bed). Nu is hij wakker ergens rond 7:30-8:00 uur, ik moet hem dus op schooldagen wakker maken.
    De middelste is ook een vroege vogel, die nog wel eens 'ligt te wachten' tot het 6:00 uur is, maar ook bij haar begint de puberteit nu langzaam invloed uit te oefenen ;). Zij slaapt tot 7:00 uur.
    De jongste is geen vroege vogel. Die slaapt meestal tot 7:30-8:30 uur, dus die moet ik ook wakker maken op schooldagen.

    Als je wakker in bed ligt en niets kunt/mag, dan duurt iedere minuut heeeeeel lang, ik kan me best voorstellen dat de impuls om te gaan roepen dan moeilijker te bedwingen is, zelfs voor een 8-jarige... Ik zou idd streng zijn op het roepen, maar wellicht ook wat versoepelen zodat het makkelijker is om de regel te volgen.
     
  16. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier precies hetzelfde, was een strijd aan het worden en dat was voor niemand gezellig.
    Hij mag zelf zachtjes naar beneden zonder me wakker te maken, tv kijken, eten en drinken en in het weekend mag hij me om 8 uur wakker maken, niet eerder ;)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  17. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Hier mogen ze vanaf 6:45 zachtjes aankleden en naar beneden. Door de week (pre-Corona) was dit ook opstaantijd, nu mag het later, maar dat lukt ze niet.. dit is altijd al zo geweest. In het weekend mag de tv aan, doordeweeks niet, dan mogen ze gaan spelen of ontbijt maken. Maar meestal zijn wij ook redelijk vroeg ivm werk etc, dus door de weeks starten we dan vroeg met school, zo tegen 8 uur al.

    Ik zou haar vanaf een uur of half zeven/kwart voor zeven gerust naar beneden laten gaan, dan maar daar spelen/ ontbijten/ schoolwerk doen. En evt zelf wat eerder opstaan? Misschien voelt ze zich wat alleen? Kan ze zich wel zelf vermaken? en ja, dat roepen afleren zal vast erg lang duren, neem aan dat je alle mogelijke manieren van uitleg al geprobeerd hebt. Ik zou het blijven herhalen dat er ‘s ochtends vroeg niet geroepen wordt tenzij er echt iets is. Succes!
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Misschien iets aanpassen b.v ipv 7:30 eruit mogen om 7: 00 uur eruit.

    En de tijd tussen wakker worden en eruit mogen voor haar invullen. B.v een boek klaar leggen voor haar en zeggen als je morgen wakker wordt en de lamp is nog niet ...... ( kleur) dan ga je dit boek lezen tot je lamp ...... heeft.

    Dan mag je naar beneden, mama heeft de tafel gedekt en dan mag je gaan ontbijten ( gewoon gezellig met elkaar)
     
  19. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.587
    6.276
    113
    Hier is voor 7uur een no go, maar die van ons worden altijd pas na 7uur wakker dus is niet te vergelijken. Jongste is meestal rond 7:30 wakker, oudste wisselt heel erg, tussen 7:30 en 8:30 ongeveer. Ligt er ook aan hoe laat ze naar bed is gegaan. Roepen doen/deden ze beide niet, oudste red zichzelf (is 12), jongste van 6 komt naar ons toe.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  20. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Nou eigenlijk moeten we die 6 ook wat gaan opschuiven. Is ontstaan in een periode dat ze rond 5.30 uur wakker werden. Dat vond ik echt te vroeg.
    Aan de andere kant: man gaat er (op een kantoordag) om 6.00 uur uit, dan wordt zeker de oudste wel wakker van het gerommel. En er zitten ook wel dagen tussen dat ze tot 7uur slapen.
    Er zullen vast tijden komen dat ze tot de middag in bed liggen :D (en ik heb beloofd ze dan niet uit bed te schoppen).
     

Deel Deze Pagina