Hoe laat staan jullie kinderen op?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Miracle79, 4 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.557
    6.252
    113
    Als ik er om 6uur uit ga wordt de jongste ook wakker, maar omdat ik er 3x pw (voorheen 4) om 5 uur uit ga, kan ik tegen haar zeggen dat t nog heel vroeg is en ze echt nog even moet proberen te slapen, dat gebeurt dan ook. Als mn man om 6uur naar de wc gaat dan lukt dat niet :p.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het verbaast me dat het blijkbaar normaal is dat het eerste dat kinderen doen in de morgen tv kijken is!
    Hier wordt geen tv gekeken in de ochtend! Enkel op zondag mogen ze vanaf 8:00 een spelletje spelen op de tablet. Ze mogen op zondag vanaf 7:00 spelen op hun kamer.
    Maar vroeger worden ze eigenlijk ook niet wakker. Uitzonderingen daargelaten.
    Ik zou op die leeftijd (8) zeggen ‘ga je zelf alvast maar aankleden en een boterham smeren.’
     
  3. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Ja daar heb je ook gelijk in, als je wakker in je bed ligt dan is iedere minuut te lang. Ze is nog maar sinds een paar dagen 8 en in sommige dingen gewoon nog heel jong. Heb het vanavond weer met haar besproken dus we gaan zien hoe het morgen gaat
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  4. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Lees het nu pas maar dit heb ik grotendeels met haar besproken voor ze naar bed ging vandaag. 7.30 is misschien op de meeste dagen wat te hoog gegrepen dus daar moet ik misschien ook gewoon een beetje vanaf stappen. We gaan zien hoe het gaat morgen!
     
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Ik zou echt heel boos worden als mijn 8-jarige zo vroeg zou gaan roepen en drammen. Dat hoeft mijn bijna 4-jarife zelds niet te doen! Ze mogen beide vanaf 7.00 uur hun bed uit. De regel is hier dat alles met een 6 ervoor nog nacht is, dan blijf je in je bed. Daar zijj we heel strict in. De jongste heeft een slaaptrainer en het zonnetje gaat aan om 07.00 uur. De oudste van 8 heeft een digitale wekkerradio op haar nachtkastje. Zij is altijd klokslag zeven uur wakker en gaat dan naar beneden. Bij de jongste wisselt het, die slaapt regelmatig tot 7.45 uur.
     
  6. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Niet iedereen is zo vroeg al wakker genoeg om meteen te spelen.
    Mijn zoon moet echt even rustig opstarten s morgens.
    Meestal doet hij tv zelf weer uit na een tijdje en gaat spelen.
    Ik lig zelf als ik wakker wordt ook nog even in bed met telefoon. Heerlijk!
    Als ik de tijd heb..
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Geloof me, ik ben ook boos geweest, begripvol, verdrietig, alle emoties zijn inmiddels al voorbij gekomen maar niets helpt. Ja natuurlijk is het niet leuk als mama boos is maar de volgende ochtend doet ze het weer. Hoe strikt we ook zijn en wat voor straf we ook geven het helpt gewoon niet.
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Als we geluk hebben 6:45 :) hij roept niet meer, daar zaten consequenties aan uiteindelijk en na heeeeeel consequent blijven en echt volhouden elke dag met de straffen was t wel klaar (de hele dag niet buiten spelen bv en tja met pech mocht hij dus 3 dagen niet buiten spelen. Was wel even zoeken welke consequentie wel effect had. Hij was niet overal van onder de indruk haha, beloningssystemen hadden 0 effect want 'dat maakt mij toch niet uit dat ik dat niet krijg'). Hij komt nu gewoon rustig naar ons toe gewandeld en kruipt tussen ons in.
    Roepen mag natuurlijk bij nood, bed nat bv en dat doet hij ook :)
     
  9. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Vanmorgen was ze om half 7 wakker en begon weer te roepen, mama, mamaaa, mamaaaaa is het al tijd want ik kan de klok niet zien.....Ze had al aan Google gevraagd hoe laat het was. Nadat we nadrukkelijk hadden afgesproken dat ze stil moest zijn tot 7.00. Vandaag geen nintendo en morgen maar weer proberen, ik weet het ook even niet meer.
     
  10. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Tussen 5 en 6 uur sochtens ik zelf ook dus vind het wel fijn.
     
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Heb je al eens gevraagd wat ze nodig heeft om stil te blijven?
    Je bent niet alleen overdag ouder, maar ook snachts. Als ze je blijkbaar nodig heeft, heeft ze je nodig. En niet omdat je zelf wilt slapen moet ze het zelf uitzoeken.
    En natuurlijk kan je van een 8 jarige verwachten dat ze zichzelf aankleed en dan wacht. Maar ze roept je niet om jou te pesten of omdat ze graag stout wilt doen.
    Dus ik zou uitzoeken wat ze nodig heeft.
     
    joepy vindt dit leuk.
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Een kind van 8 kan dat echt wel anders hoor. Non-stop roepen is prima als het een peuter van 2 is, maar met 8 jaar kunnen ze klokkijken, ze heeft zo'n lamp, dus het is niet nodig om te roepen. Ik zou daar streng korte metten mee maken, denk ik.
    Als je denkt dat half 8 echt te laat is, zou je er nog 7 uur van kunnen maken, maar alles daarvoor lijkt mij onnodig. Ze moeten tenslotte ook genoeg slaap/rust krijgen, nietwaar.

    Mijn jongste is ook net 8. Hij mag eruit om half 8 en dat doet hij ook. Soms is hij al veel vroeger wakker, maar dan mag hij in bed een boekje of Donald Duck lezen tot het half 8 is. En in het weekend wil ik hem niet horen voor 8 uur 's ochtends, dus dan mag hij er wel uit, maar niet naar ons toe. Gaat prima, hij staat klokslag 8 uur bij mijn bed, haha.
    Soms heeft hij dan al ontbeten zelfs, dat kan hij ook prima zelf regelen. Scheelt misschien wel dat hij 2 grotere broers heeft en dus al wat zelfstandiger is.

    De grote broers zelf zijn trouwens pubers, dus die gaan alleen maar langer slapen. Onthoud dat maar. Het komt ooit goed, haha.

    Ik bedenk trouwens net dat hij de afgelopen weken ook doordeweeks pas om 8 uur eruit mag. Maar dat komt, omdat ik dan om 6 uur begin met mijn werk, en dan kan ik in elk geval 2 uur ongestoord werken. Als hij er dan ook om 7 uur al uit zou komen, dan gaat mijn ongestoorde tijd weer in rook op. En aangezien ze nu ook later naar bed gaan en vanzelf langer uitslapen, werkte 8 uur hier eigenlijk best goed. Dat zal wel weer wennen worden, volgende week.
     
    Madeliefke en Jessi79 vinden dit leuk.
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Zie dat veel mensen reageren dat ze dat niet accepteren inclusief straf e.d. Maar we hebben het hier over een 8 jarig meisje dat waarschijnlijk al het een en ander heeft meegemaakt en daardoor anders reageert en aangepakt moet worden.

    TS jammer dat ze vanmorgen meteen weer begon met roepen, maar onthoudt dat dit een gewoonte is en het langer nodig heeft om te doorbreken.

    Je schrijft dat ze bang is om alleen uit bed te komen, het kan natuurlijk zijn dat ze je roept om je stem te horen omdat dat een veilig gevoel geeft. Mijn zoon ( 14 jaar en ass) vraagt/roept ook meteen wie is daar als hij een geluid hoort wat hij niet thuis kan brengen. Een antwoord waarin het duidelijk wordt waar het geluid vandaan kwam brengt rust.
     
  14. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Nou geloof me, ik sta letterlijk 24/7 in dienst van mijn dochter. Ze heeft veel medische zorg dus ben gestopt met werken om haar de zorg te geven die ze nodig heeft. En juist omdat de dagen vaak intens zijn, ook ivm het trauma wat ze heeft door alles wat ze inmiddels heeft meegemaakt en het daaruit voortvloeiende gedrag heb ik mijn slaap gewoon heel hard nodig om dit vol te houden, zeker nu ik naast al het andere ook nog eens juf ben thuis. Het is niet dat ze iets nodig heeft, ze wil dingen die ze van ons gewoonweg niet mag voor een bepaalde tijd. En mijn vraag was dus of de verwachting die we hebben misschien niet reeel is. Maar ook al passen we de tijd aan, dan wordt ze nog vroeger wakker en niets lijkt te werken.
     
  15. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    we hebben laatst allerlei psychologische onderzoeken gehad omdat ik al langer roep dat bepaalde dingen ‘anders’ zijn en dat ik vermoed dat dit komt door trauma. Extreme noodzaak voor controle door alle handelingen tegen haar wil in de 1e jaren van haar leven. Veel routine nodig hebben en problemen met prikkelverwerking. Ze tikt veel boxen van het autistisch spectrum aan maar er kwam duidelijk uit dat het dat niet is. Ze is visueel ingesteld en heeft dus veel behoefte aan structuur en duidelijkheid zodat ze het gevoel heeft controle te hebben. Heel begrijpelijk. Straffen heeft dus inderdaad totaal geen effect, ze trekt gewoon haar eigen plan. Boos worden maakt haar alleen maar heel erg verdrietig maar ze lijkt het gewoon niet te kunnen veranderen. En dus dacht ik, hoe doen andere kinderen en ouders dit dan. Is het dan zo raar dat ze pas vanaf een bepaalde tijd tv mag kijken. Maar zoals ik het hier lees vragen we niet iets geks van haar. Dat roepen moet gewoon stoppen, midden in de nacht roept ze ook wel maar dan is er echt iets aan de hand, het roepen in de ochtend is echt omdat ze dus iets wil wat van ons niet mag en iedere dag probeert ze het weer opnieuw. Je hebt inderdaad gelijk dat het inmiddels een gewoonte is geworden, het is ook erger geworden sinds de coronacrisis omdat we vooral tijdens de 1e lockdown geen routine meer hadden van naar school gaan. Dat hebben we nu anders gedaan en dat heeft qua gedrag zeker geholpen, behalve die ochtenden dus.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.639
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Helemaal eens! En wij hebben ook van alles geprobeerd hoor, maar ze is gewoon een vroege vogel. Als je als kind dan nog een uur op je kamer moet blijven, is niet te doen. Als je als ouder dan niet genoeg slaap hebt, dan moet je zelf maar eerder naar bed.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  17. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Functioneert je doxhter obdanks het trauna en de medische issues wel op het niveau van een 8-jarige? Als dat niet zo is dan zijn je verwachtingen en onze reacties wellicht niet reeel.

    Waarom geef je haar geen digitale klok ib plaats van de Google Hone? Nu moet ze het antwoord dat ze hoort blujbaar interpreteren en dat gaat niet goed.

    Mijn peuter heeft deze digitale wekker. Als het scherm blauw is mag hij niet roepen of uit bed. Geen kinderachtig schaapje of Nijntje, misschien iets voor je dochter?
    https://www.bol.com/nl/p/alecto-baby-bc-100-slaaptrainer-nachtlampje-wekker/9200000081913036/
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  18. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Ja ze zit wel gewoon op niveau maar is nog maar een week 8. Toevallig zei ze zelf gister dat ze een digitale klok wil dus ik ga ‘m gelijk bestellen. Bedankt voor de tip❤️
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Wat hier erg hielp was je op 1 ding ( wat je wil veranderen) concentreren, in jullie geval het roepen s'morgens en daar dan ook heel strak in blijven. Hier schreven we het op zodat de consequenties altijd hetzelfde waren ongeacht of papa of mama er was. Maar je hebt gewoon een hele lange adem nodig want het kan echt weken duren. Pas wanneer het goed liep en het veranderde was normaal geworden pakten we een volgend punt aan.

    Het is fijn als je duidelijkheid schept dus niet dat roepen b.v bij jou betekend dat ze 5 minuten langer op haar kamer moet blijven terwijl als de andere ouder komt ze dan de hele dag geen tv mag kijken.

    Boos worden helpt niet ze wordt verdrietig omdat ze weet dat het anders moet maar ze kan ( nog) niet anders. Dat is geen onwil maar onmacht. Laat haar weten dat jij haar gaat helpen om dit te veranderen, dat jullie dit samen gaan doen.

    Belonen heeft hier ook weinig zin want zodra het belonen stopt , stopt het wenselijke gedrag ook.

    Probeer het ook te koppelen. Als je snachts roept dan is er wat aan de hand b.v bed nat en dan kom ik en help ik je. Het is nu 6:45 en je roept maar je bed is droog. Je roept nu want

    Op 1 of andere manier vinden sommige kinderen je roept nu want..... makkelijk te beantwoorden dan Waarom roep je.

    En zelfs als het goed gaat hou er rekening mee dat je soms terugvallen hebt.

    Mijn zoon weet dat , wanneer ik boodschappen doe, hij mij mag bellen bij bloed, botbreuken en brand ( al moet hij bij die laatste eerst 112 bellen) toch belde hij mij net ( in de winkel) om te vragen of hij zijn wiskunde vast klaar moest leggen. Ik neem dan ook op met bloed, botbreuk of brand?
     
    Miracle79 vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik bedoelde ook vooral of ze kon aangeven wat ze nodig heeft om jou op dat moment niet nodig te hebben.
    Moet er alvast ontbijt klaar staan, of vast wat te spelen op tafel staan? Een lampje bij haar bed? Tv kijken is voor jou een no go, maar zijn er alternatieven die ze wel zou willen. Is het t tv kijken zelf, of die rust om wakker te worden?
    Misschien een luisterboek die ze aan kan zetten op haar kamer?
     
    Miracle79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina