Toen ik nog werkte stond ik 7:15 op en weekend 7:45. Nu ik werkloos ben wanneer ik wil. Soms vroeg en soms laat.
Vandaag om 06.45, was alleen vergeten dat ik avonddienst had dus nadat mn man met de kinderen de deur uit was terug mn bed in gegaan en de wekker op 11.00u gezet. De dagen dat we beide werken sta ik om 06.45u op, ben ik vrij en moet mijn zoon naar school dan gaat de wekker een kwartier later. Op zaterdag afhankelijk hoe laat de kinderen wakker zijn die mij dan weer wakker komen maken, meestal rond 09.30. Zondag is mijn uitslaap dag, dus dan word ik meestal zo rond 11.00u wakker, tenzij ik ben wezen stappen dan kan het best een uurtje later zijn.
Ik word altijd zelf wakker rond 6.45 uur, dan zet ik mijn tv aan om de journaals te kijken, daarna ga ik eruit.
Ik probeer altijd rond 6:30 op te staan maar het is bijna altijd 7:00 . Ik ga dan naar beneden fruit klaarmaken voor de kinderen op school en als ze moeten overblijven ook hun brood. En leg klaar wat ik wil meenemen naar mijn werk. Soms kook ik nog een eitje. Rond 7:15 ga ik douchen, mijn man is dan net klaar met douchen. Ben dan rond 7:30 klaar en maak de kinderen wakker als ze nog slapen (oudste is altijd al wakker dan, jongste slaapt vaak nog) en dan gaan we met z'n allen naar beneden, mijn man gaat dan naar zijn werk. Ik maak brood voor de kinderen en ga me opmaken (alleen mascara) en ontbijten. Dan gaan de kinderen wassen en aankleden, nog verder eten, kijken tv of gaan op de tablet en rond 8:15 haren doen, tanden poetsen, schoenen en jassen aan en richting school om 8:25-8:30. Ik snap niet hoe je het kan redden in een half uur, jezelf klaarmaken en je kinderen en ook allemaal eten van tevoren....
Hier wordt al geen tijd verspild aan tv kijken of op de tablet spelen, dat heeft nooit gemogen hier in huis en zal ook nooit mogen 's ochtends, is funest voor het leervermogen van de hersenen de rest vd dag. Hoef zelf niet in de kleren voor dochter naar school gaat, dus ik maak haar om 07.45 wakker, zij kleedt zich aan, ik maak ontbijt en lunch, we ontbijten, kletsen en knuffelen nog even, dan gaat ze haar jas en schoenen aan doen, pak ik de step, gooi de voordeur open en zwaai haar uit! Heb ik echt niet meer dan een half uur voor nodig. Soms douche ik direct daarna, nog voor man de badkamer in sneakt, en anders later op de ochtend. Sommige dagen fiets ik even snel naar de Jumbo voor een brood voor zoon wakker is (of mijn man pakt hem even bij zich). Ook toen ik de oudste iedere dag met de auto weg moest brengen (uiterlijk 8 uur weg) had ik niet veel meer dan 30 minuten nodig. En werken doe ik niet, dat bespaart een hoop (ochtend) stress
Mijn vriend staat tussen 5 en half 6 op. Zoon en ik tussen 7.15/7.30 dan maak ik hem wakker en kleed mezelf aan dan naar beneden daar kleed hij zich zelf aan en gaan we ontbijten, om 8.15 lopen we naar school.
Leren gaat prima dus daar maak ik me niet zo druk om. Eten en tv kijken gaat prima tegelijk. En ze zijn toch al wakker dus ik hoef ze niet eerder wakker te maken. Als de jongste nog ligt te slapen maak ik haar ook wel eens rond 7:45 wakker, dan meteen eten, aankleden en niet meer op de tablet. Maar wil het best wel eens anders proberen, ontbijten aan tafel met z'n allen ofzo, maar dan moet ik zelf wel echt iets eerder opstaan. Als je jezelf niet hoeft aan te kleden scheelt het al een hoop natuurlijk . Ik breng ze naar school en moet 4 dagen per week door naar mijn werk. Niet werken geeft inderdaad minder stress 's ochtends maar in ons geval wat meer stress de rest van het jaar
Geloof me, ik heb hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan jaren geleden, en het is echt niet goed En eten en tv kijken tegelijk ook niet. Maar ieder zijn ding...
Werkdagen/schooldagen gaat de wekker om 6.30 uur maar eerder dat ik eruit ben loopt het vaak tegen 7.00 uur en dan kom ik mezelf ook wel tegen want dan is het haasten. Ga als ik uit bed stap gelijk douchen en aankleden, dan om 7.30 uur mijn zoon uit bed halen en aankleden enzo. Dan naar beneden om te ontbijten en na het ontbijt tanden poetsen en haren doen. Dan nog mijn eten pakken voor mijn werk en voor mijn zoon zijn rugzak inpakken en dan naar school en van school door naar mijn werk. En weekenden is het opstaan wanneer we wakker worden ooh ja nu met de voetbal is het op zaterdag ook de wekker vroeg zetten.
Ieder z'n ding idd onze kinderen zitten 's morgens ook voor de tv te ontbijten. Als de tv niet aanstaat, blijven ze namelijk nog geen seconde zitten om ook maar iets te eten. En op een lege maag gaat leren ook niet zo goed, daar is ook ooit onderzoek naar gedaan Geloof mij, ik zou het ook graag anders zien, als ik in een half uur ons ochtendritueel zou kunnen doen, zou ik er per direct voor tekenen! Als dit voor mij en vele anderen werkt, waarom dan zo denigrerend doen?
Maar het is niet goed voor het leervermogen zeg je? Of begrijp ik dat niet goed? Wij mochten vroeger altijd ontbijten met de tv aan en wij leerden echt heel makkelijk. Ook nu leer ik graag met de tv aan en heb niets te klagen haha. Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen
Ik geloof je meteen hoor, maar het werkt voor ons. Kinderen kunnen goed leren, jongste loopt een half jaar voor en probeer ik juist een beetje te remmen (wat niet erg lukt ) Maar goed ik ga het eens een keer proberen om het anders te doen. Is misschien ook wat rustiger en gezelliger.
Het ligt er ook aan wat je je kinderen laat kijken. Mijn zoon is sinds kort helemaal verzot op 3D printers en heeft daar vanmorgen een filmpje van gezien. In het Engels, want we voeden tweetalig op. Normaal kijkt hij naar films over het universum, wiskunde, vulkanen etc. Niet goed voor het leervermogen? Kind weet meer dan ik Ik hoorde vrijdag van de juf dat hij 1 (slordigheids)foutje heeft gemaakt met de cito toets en dat was echt omdat hij geen zin meer had en het afraffelde.
Remmen zal je nooit lukken idd, mijn oudste van 9 loopt ruim 3,5 jaar voor (toen waren de basisschooltoetsen op) en is echt niet te stuiten. Maar het is om meerdere redenen gewoon beter: minder prikkels voor de hersenen en het geeft de tijd om wat oog voor elkaar te hebben. Je eet bewuster als je niet naar de tv kijkt. En de reden die ik bij iemand anders las: anders eten ze niet, is natuurlijk een kwestie van gewenning. En dat wil niet zeggen dat dat dan maar automatisch een goede opvoedkundige gewoonte is. Moet nu echt even mijn baby eten gaan geven, kan zo snel even geen digitale stukken vinden die aansluiten bij mijn onderzoek van destijds.
Echt hoor, wil je zo iemand zijn? Iemand die zich ongevraagd bemoeit met de 'opvoedkundige gewoontes' van een ander? Hou toch op, ik nodig je uit om hier een dag mijn twee autistische kinderen onder je hoede te nemen. Kijken hoe snel jij een tv aanzet om ze uit de gordijnen te trekken. Bah zeg. Door mensen zoals jij voelen veel mensen zich aangesproken, alsof jij zo'n geweldige moeder bent en wel even komt vertellen hoe het wel moet. Want jij hebt een onderzoek gedaan en je kind loopt wel 3,5 hele jaren voor. Allemaal dankzij jouw kunstige opvoeding uiteraard. Applaus hoor, geniet er maar van. Net zoals ik geniet van mijn kinderen, ook wanneer ze voor de tv zitten. En bemoei je vooral enkel met jezelf, anders ga je een hoop mensen tegen je in het harnas jagen. En sociale opvoeding is er ook eentje die je moet voorleven aan je kindertjes.
Hier probeer ik het lezen niet te stimuleren, maar goed dan gaat ze gewoon de verpakkingen van de hagelslag of pindakaas enzo lezen . En ook rekenen enzo kom je niet onderuit. Laatst vroeg ze opeens: 89, dat is een 8 en een 9 toch? Oudste die in groep 4 zit heeft hier nog wel eens moeite mee en de jongste die in groep 2 zit pakt het zo op. Ze hoeft iets maar 1 of 2 keer te zien en ze weet het. Morgenochtend als ik er aan denk, gaan we gezellig aan tafel ontbijten . Zet ik vanavond alles al klaar behalve het koelkast spul, ben benieuwd.
Ik heb het idee dat er hier iets anders speelt dan alleen haar opmerkingen in dit topic? Ik kan me ook niet altijd vinden in de opmerkingen van veense trouwens, maar dat staat los van dit topic. Tuurlijk ieder z'n ding maar juist op een forum kan je toch discussieren over wat wel of niet goed is en waarom? Hier doen de kinderen het prima met tv kijken en tablet 's ochtends, maar ergens bedenk ik ook dat het misschien beter is om het anders te doen. En dat het voor jouw kinderen niet werkt vanwege autisme, dat kan natuurlijk, maar dan kan je toch ook gewoon reageren en zeggen: mijn kinderen zijn autistisch en iets anders werkt niet.