Mijn oudste van bijna 15 ging afgelopen zomer met een paar vriendinnen naar een feestje in een dorp hier verderop. Een van die vriendinnen woont woont daar om de hoek. Ze mocht tot 1 uur blijven als ze wilde, maar ze zijn maar naar huis gegaan toen er wat mensen dronken werden. Verstandige meiden Hier de kermis laatst (stad) moest ze rond 22:00 naar huis geloof ik, met haar vriendje. In haar eentje mag ze absoluut niet rond die tijd alleen (als het ook al donker is) naar huis fietsen. Is zo'n 2 km.
Toen m'n bonus die leeftijd had zeiden we uiterlijk 22.00/22.30, tenzij er volwassenen bij waren (en dan bedoel ik geen 18 jarigen ), maar we woonden wel in het centrum van een hele grote stad (met alle perikelen van dien) en dit is alweer bijna 10 jaar geleden. Ik heb het idee dat de tijden innmiddels wat verschoven zijn naar later op de avond in Nederland als ik familie en vrienden zo hoor. Vroeger (dorp) moest ik rond om 23.00/23.30u thuis zijn van m'n ouders, maar m'n vriendin had geen curfue, dus sliep ik meestal bij haar en waren we vaak pas na 1.00-en thuis.
Ja ik heb dus eigenlijk zelf nooit een eindtijd gehad. Als ik maar niet alleen naar huis ging, dus is allemaal nieuw voor mij haha.
Onze 15-jarige moet doordeweeks om 22.00 uur thuis zijn en in het weekend om 23.00 uur. Hij gaat niet stappen of zo, alleen maar bij vrienden of bij ons thuis met vrienden. Of ze hangen/fietsen wat rond op straat in het dorp. 1 avond gaan ze naar de ontmoetingsplek van Youth for Christ, haha. Erg braafjes dus.
Pff toen ik 15 was, was het geloof ik 1 of 2uur.. moet er overigens nog niet aan denken dat mn kinderen zo laat nog thuis moeten komen.
Bij ons gingen ze al 'jong' 's avonds weg, was het geen feestje dan gingen ze wel naar de keet. Tot hun 14.5 ongeveer moesten ze rond 12 uur thuis zijn maar nu hebben ze geen max tijd meer (17 en 16). Wel de afspraak dat er nooit iemand alleen fietst. Zoon heeft afgelopen zaterdag samen met een vriend 15 km gefietst zodat alle meisjes thuis waren. Mochten we nou in een stad wonen was het waarschijnlijk heel anders geweest, het is altijd een beetje aftasten de eerste keren.
Ik vind het een prima tijd. Hier een dochter van 13 (die al wel in de derde zit dus dat scheelt wel) en die moet ook in het weekend rond die tijd thuis zijn en soms mag het ook wat later als ik haar ophaal. Ik laat haar nooit alleen fietsen bijvoorbeeld (wij wonen in de stad, veel vrienden van haar op twintig, dertig minuten fietsen...) Hier in de buurt ook kermis, maar omdat dat vorig jaar dikke vette ellende was (echt elke avond vechtpartijen met politie en eerder sluiten enzo ) hebben ze zelf al bedacht om zondagmiddag te gaan
En stoer dat ze deden gisteren want ze mochten tot 22.30 naar de kermis!!!! Waren ze om 21.00 alweer thuis, geld was op en ze gingen liever nog even gamen