warm eten

Discussie in 'Voeding' gestart door XsjaninX, 23 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XsjaninX

XsjaninX Bekend lid

22 jul 2008
    768
    0
    0
    flevoland
    Mijn oudste zoon van 2 jr. vind het sinds een paar weken erg leuk om zijn warme maaltijd niet te eten. Hij eet wel zelf zijn vlees met een vork en daarna zijn toetje met handen/lepel. Alleen het warme eten daar begint hij niet aan. Ik heb dit ook aan het cb gemeld en die vertelden me gewoon negeren en hem dan ook geen lekkere dingen voorschotelen. Dit deed ik al, want ik ben zelf en mijn man ook groot gebracht door niet eten ook geen lekkere dingen b.v. snoep. Water, thee en fruit (waar hij = mijn zoon absoluut geen voorstander van is). Hij krijgt dus soms helemaal niets binnen. Wij zijn dan wel wie geen warm eten neemt krijgt dan ook geen stuk vlees en ook geen toetje, want wij hebben dan het idee dat het niets helpt, want vlees en zijn toetje zijn zijn favoriet. Het leuke is gewoon dat hij verdorie wel zijn bord met eten eet als hij bij mijn moeder is. Ik geloofde dit niet en mijn broer heeft toen een klein stukje gefilmd en ja het is echt waar. Zelf eten,vlees en toetje... Kreeg het idee dat hij ons dus aan het uitdagen is, maar waarom eet hij niet als hij al 2 dagen bijna tot niets binnen krijgt.. Je zou toch honger krijgen!?!:( Het nadeel is nu ook dat hij dit ook 's ochtends gaat proberen.... straks eet hij helemaal niets??? Hebben jullie misschien een idee hoe wij dit op kunnen lossen? We willen het graag weer een beetje gezellig hebben aan tafel en niet steeds die machtstrijd moeten voeren....

Alvast dank jullie wel

xsjaninx

2. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Waarschijnlijk heeft hij idd door dat het bij jullie wel mogelijk is om zijn zin te krijgen.
    Heir ook hoor (al is het nog minder streng) geen war eten op geen danoontje.En dat weet hij.Doet dan 1 a 2 min moeilijk maar dan is het ineens over (wij negeren hem tijdens zo een bui en eten zelf door terwijl hij ons ziet) endan hapt hij alles weg.

Een kind hongert zich niet uit hoor.IEts strenger zijn met etensregels en het zal voorbij gaan.Peuterpuberteit denk ik.

Belangrijk is wel dat jullie beiden achter elkaar staan en niet dat 1 van jullie zegt na 5 min. ahhh geef hem maar vlees want hij wilt echt niet.

Ow en idd je hoeft geen machtsstrijd te maken.
    Zet eht eten voor zijn neus met zijn bestek en laat hem lekker zelf uitzoeken.Negeren werkt het beste want anders geen je aandacht aan zijn gedrag wat dus negatief is.En als hij een paar hapjes neemt ook even niks zeggen want hij moet dit nomraal gaan vinden.Pas als hij een paar hapjes heeft gedaan dan prijzen.Mocht hij weer moeilijk gaan doen daarna dan niet meer prijzen tot het eten op is.Want mss heeft hij dan het idee dat als hij geprezen word dat hij dan klaar is.Succes

3. XsjaninX

XsjaninX Bekend lid

22 jul 2008
    768
    0
    0
    flevoland
    @mamavanlucas10 dankjewel voor je reactie... Een bruikbare tip om hem te negeren als hij toch nog een paar hapjes heeft gedaan. Als hij dat deed dan prijzden we hem uitbundig klappen enz... Daarna begon het weer van voren af aan :S... Werd het weer een machtstrijd op het laatst. Hopelijk gaat het vanavond anders, maar anders negeren (=moeilijk hoor)..., want gisteravond was het ook echt feest. We eten al erg vroeg, we dachten eerst dat het daaraan lag maar ook niet:(

4. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Het lijkt me inderdaad lastig als je kindje even wat minder goed eet.

Ik zou hem gewoon elke dag het eten aan blijven bieden dat je die dag kookt en hem zelf laten bepalen wat hij wel of niet op eet en hoeveel. Ik zou hem niet negeren, maar wel proberen de nadruk op het 'moeten eten' los te laten. Er zijn nog zoveel andere dingen waar je het aan tafel over kunt hebben. Bespreek gewoon lekker de dag met elkaar en concentreer je op je eigen maaltijd.

Oh en als een toetje normaal gesproken bij jullie maaltijd hoort, dan zou ik hem dat niet onthouden. Het is dan namelijk geen traktatie, maar gewoon onderdeel van het eten. Ik geloof er niet zo in dat kinderen wel of niet eten als ze geen of juist wel een toetje krijgen (snap je 'm nog ;). M.a.w. toetje heeft geen invloed op wat er voor de rest gegeten wordt. Idem met vlees. Denk namelijk dat je er dan juist wel een machtsstrijd van maakt.

Als een kind niet wil eten, eet het niet. Als het wel wil eten, eet het wel. Laat het hem zelf dus maar bepalen, dat vindt hij waarschijnlijk fijner.

5. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hihi over dat toetje ben ika nders van mening.
    Hier neit goed gegeten , dan ook geen toetje.
    Anders beloon je hem voor zijn gedrag want hij krijgt toch wat hij eigenlijk wil.Niet doen dus.

Hier werkt het negeren goed als hij in zo een bui zit.Even kijken of het met jouw kindje ook werkt.Want het kan ook zijn dat negeren bij jou kindje juist het erger maakt.Even testen en proberen.

6. XsjaninX

XsjaninX Bekend lid

22 jul 2008
    768
    0
    0
    flevoland
    Hartelijk dank voor jullie reacties...

Hier gaat het sinds vrijdag weer een beetje de goede kant uit.... Hij gaat zelf eten. Het is soms best moeilijk om het los te laten hoor en volgens mij voelt hij dat ook aan, maar we hebben nu wel zoiets van; we laten je gewoon aanmodderen en kijken wel hoe het gaat. Tot nu toe :D gaat het goed.. We laten hem niet helemaal links liggen, we betrekken hem wel overal bij, maar we gaan niet meer hameren op het moeten eten. En eindelijk heeft hij op de eetmomenten toch gegeten en 3 dagen niet gegild en geschreeuwd! Dat is een hele verademing echt want af en toe dat fluitje dat is om gek van te worden. Maar is hij in een bui van dat het niet werkt dan wordt hij helemaal genegeerd en dat vind hij het ergste.. Geen aandacht krijgen is niet leuk en dan gaat hij eten. We wachten nu totdat hij het meeste op heeft of natuurlijk alles en dan belonen we hem voor zijn goede gedrag en het netjes eten aan tafel.. en gelukkig dat helpt! Het waren eindelijk leuke momenten en was het gezellig en dan zijn we ook zo klaar en zitten nu niet langer als een half uurtje aan tafel. Het zal nog wel vaker voorkomen helaas, maar we weten nu hoe we het aan kunnen pakken!

Nogmaals dank jullie wel :)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou 'm gewoon het eten aanbieden wat jullie eten, incl. vlees en toetje. Maar zou het gewoon bij volle yoghurt houden en geen ijs, danoontjes etc.
    Yoghurt en vlees zijn gewoon onderdeel van een gezonde maaltijd en als hij het één wat meer lust dan het ander, daar is niks mis mee toch? Volwassenen hebben zo ook wel hun voorkeuren.
    Ik zou het 'moeten eten' loslaten. Gewoon eten aanbieden, gezellig aan tafel zitten en aan hem overlaten wat hij eet.
    Als hij slecht groente eet, zou ik 'm overdag wat rauwkost aanbieden. Misschien wil hij wel helpen met koken, groente wassen. Sommige groente is rauw ook lekker om te proeven.
    Bij slecht fruit eten, kun je een smoothie maken. Misschien kun je wat leuke vormen maken van fruit/groente.
    Verder gewoon gezonde dingen aanbieden en uiteraard geen snoep. Maar dat vind ik bij een kind van 2 sowieso overbodig.

Maar ik snap niet zo goed waarom je lang aan tafel zit als hij niet wil eten. Als ze hier niet wil eten, zijn we juist heel vlug klaar. Hier houdt ze het dan ook nog niet zo lang vol aan tafel, dus klaar is hier klaar.

8. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Onze dochter heeft ook een duidelijke voorkeur voor vlees en yoghurt.

Daarom eten wij in stappen: eerst een bordje groente en aardappels, daarna een stukje vlees en dan een schaaltje yoghurt. Een soort van 3 gangen diner haha :D
    Sindsdien eet ze haar groente veel beter! Zo deden mijn ouders het vroeger trouwens ook bij mij en vanaf een jaar of 8 zijn we weer normaal gaan eten :).

9. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Geweldig om te horen.
    Blijkbaar dezelfde aanpak als bij ons zoontje wat werkt.

Super.Volhouden nu want je weet dat hij het dus kan.
    Hier ook vandaag geen problemen met het eten gehad :D:D:D.
    Ook 2 dagen moeilijk gedaan en zelfs 1 woedeaanval waarbij we hem in de box hebben gezet en einde eten was.(eten wel op toetje nog neit) en geen toetje dus.En sindsdien snapt hij het.

Nu vandaag zelfs als hij in zijn stoeltje gin staan en naar voren ging hangen zei ik: zitten (steng en zonder emotie of gezichtsuitdrukkingen) .En hij keek me aan en ging weer zitten.Hapje erin en ging weer verer emt eten.Duidelijk grenzen hier dus nodig zonder lachen en gek doen want dan heef thij dus meteen door dat het een spelletje is en draait hij het naar zijn hand.

Heb 4 keer meoten zeggen dat hij moest zitten maar elke keer geweldig gedaan.Heb hem alleen beloond met eten en neit met klappen in de handjes ofzo want dat fokt hem weer op om door te gaan.Juist hier negeren en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is is het beste.En als alles op is dan blij doen enz.Dat werkt hier dus.

Succes de komende tijd en volhouden idd en dan kan je kindje straks lekker mee naar restaurants enz.

10. XsjaninX

XsjaninX Bekend lid

22 jul 2008
    768
    0
    0
    flevoland
    @mamavanlucas10 volgens mij hebben wij ongeveer 2 jongentjes met dezelfde karaktertrekjes. Gisteren viel mijn mond open van verbazing. Hij wilde meer "meer blief". Mijn man vroeg dus wil je nog meer eten "ja blief". We vielen zowat van de stoelen! En ook nog alles op gegeten he. Maar idd het is strak houden hoor. Niet lachen en grapjes maken en als hij in een bui is gewoon negeren. Hij heeft het nu wel door dat pappa en mamma dat niet leuk vinden.

Dat in zijn stoeltje staan dat kennen we. Dat doet hij ook of de stoel naar achteren schuiven. Eerst zeiden we er steeds wat van, maar na 2x zeggen schuiven we hem weer aan tafel en ook zonder naar hem te kijken en dan weer gewoon netjes gaan eten. Dat spelletje doet hij ook niet meer zo vaak, want hij krijgt dan geen aandacht en kan het dus niet naar zijn hand zetten. In het ergste geval als hij echt niet wil ophouden draaien we hem naar de muur en dan moet hij wachten totdat wij klaar zijn. Dat heeft hij 3x gedaan, maar ja dan ziet hij wel dat hij nergens meer bij betrokken wordt. Ze zeggen wel dat je hem maar 2 minuten (jaren van leeftijd) moet laten staan, maar ik heb hem wel tot het eind daar laten staan en hij weet nu wel dat hij dan zonder toetje of vlees naar bed kan. Had ik hem 2 min. laten staan, dan dacht meneer dat het een spelletje was... Nou dat hadden we snel door. Dus dan maar wachten.

Het is een heerlijke en leuke leeftijd, maar ze weten heel goed wie en wanneer ze je kunnen uitdagen hoor :).

@Flutterby: Dat doen wij al vanaf het begin eerst groente en aardappelen, is dat op dan het vlees en als laatste het toetje. Ik heb het ook wel eens omgedraaid maar dat vond hij wel leuk dan at hij zijn groente ook niet op. Dus hebben we het maar weer omgedraaid en dat werkt tot nu toe nog het beste.

@red88 Ik geef hem al yoghurt met b.v. vla. Wij hebben dat van begin al aan geleerd en hij vind dat ook lekker. Hij krijgt geen ranja in zijn yoghurt alleen een drupje vla.. Doen wij die vla weg is het ook goed. Gelukkig heb ik niet z'n grote snoeperd.. Hij heeft het liefst een liga en een scherpe mentos (die blauw/groene) en een sterk pepermunt dat is het enigste. Chocolade laat hij staan en ijs moet hij helemaal niet.. "is koud". Dus daar kan ik hem niet mee pakken.
    Als hij niet luisterd dan is het gewoon jammer en dan krijg je maar niks. Nu dat wij dit doen en hem strak houden, is hij van een gillend, krijsend, uitdagend kind, nu naar een kindje gegaan dat netjes eet en dat rustig is. Hier zullen de meningen over verdeeld zijn, maar wij zaten vorige week compleet met ons handen in het haar en heb de raad van @mamavanlucas10 opgevolgd en het werkt. :D.

11. mamavanlucas10

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Joepieieee ben blij dat ik geholpen heb.
    Voor ieder kindje is het anders en dacht geef je door wat hier werkt en dan kan je het zelf even bezien idd.
    Nu weet ik ook een beetje wat ik kan verwachten want mijn zoontje is 9 1/2 maand oud.

Doorbijten en idd emoties lezen ze van je gezicht af.
    Heir ook geen grote problemen meer gehad.Gisteren zelfs een heel goede avondetenstijd.

Heb trouwens gemerkt dat hiet de papa de aanzet gaf tot het gedrag.Papa fokte hem op en deed zijn huiltje na enz.Dus Lucas had dit als voorbeeld gezien en deed papa na he...nu doet papa normaal (voor zover hihi) en doet Lucas het ook goed en zoals we wilden.

Hier was de oorzaak blijkbaar de papa.Goed dat we dit doorhadden want nu hebben we afgesproken dat we elkaar corrigeren als het nodig is want we willen niet dat lucas ons na gaat doen op een negatieve manier die we er zelf in laten sluipen omdat we het zelf grappig vinden.Ontzettend op jezelf letten dus.

Succes verder :D:D

Deel Deze Pagina