Baby slaapt overdag en 's nachts slecht

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door auroraa, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Ruim 12 weken geleden ben ik bevallen van mijn eerste kindje. Alles gaat al vanaf het begin van mijn zwangerschap tot aan nu eigenlijk heel voorspoedig. Mijn zoontje groeit enorm en is bijna altijd erg vrolijk. Ik ben echt ontzettend dol op hem. Een groeiend probleem is echter het slapen. Hij slaapt eigenlijk al vanaf het begin slecht. De nachten zijn tot nu bijna altijd een probleem geweest. De eerste weken was hij vrijwel elk uur wakker en had hij veel last van kramp. Langzaamaan ging het 's nacht wat beter. Mijn vriend en ik moesten het in het begin met zo'n 2 a 3 uur slaap per nacht doen. Inmiddels zitten we op zo'n 5 a 6 uur in totaal als we geluk hebben. Dan moeten we wel vroeg naar bed want hij slaapt vanaf een uur of 9 tot half drie, wordt dan wakker voor z'n eerste voeding en hij wordt vrijwel elke ochtend standaard om 5u wakker. Daarna is hij ook echt minimaal een paar uur niet meer in slaap te krijgen. Hij begint enorm met z'n benen te strekken en te kreunen en een soort van persgeluiden te maken. Ik haal hem dan uit bed en hij is dan altijd supervrolijk en lacht continu en begint te kirren. Hij heeft inmiddels geen last meer van krampjes maar het slapen is niet heel veel beter geworden. Ik vind het geen probleem om een paar keer per nacht er uit te gaan, probleem is alleen dat hij overdag ook heel slecht slaapt. Ik ben inmiddels zo ver dat ik hem in zijn eigen bed laat slapen. 's Morgens lukt het om hem even te laten slapen en vroeg in de middag ook nog wel maar hij slaapt bijna nooit langer dan een half uur. Ik moet bijna weer aan het werk en ik heb bijna mijn hele verlof nooit overdag bij kunnen slapen want zodra ik m'n zoontje met veel moeite in bed had gekregen en ik zelf bijna in slaap viel werd hij weer wakker. Vaak lees ik dat babies of in de nacht of overdag moeite hebben met slapen, maar ik lees weinig over babies die zowel 's nachts als overdag erg weinig slapen en vrijwel altijd veel moeite hebben om zelfstandig in slaap te vallen. Is er iemand die dit herkend? Daarnaast is hij heel nieuwsgierig en erg druk. Hij beweegt continu en zit altijd om zich heen te kijken en hij is erg gezellig. Dat vind ik erg leuk maar ik vind het wel lastig dat ik zo weinig energie heb. Hij heeft veel aandacht nodig en het lukt me niet altijd om hem die te geven, puur omdat ik zo moe ben.
    Ik word soms erg onzeker omdat ik overal om me heen alleen maar vriendinnen en mede moeders hoor met babies die al vrij snel doorsliepen. Ik krijg daarbij vaak het gevoel dat ik iets niet goed doe ofzo. Mijn zoontje krijgt volledige borstvoeding. We hebben al van alles geprobeerd. Inbakeren doen we standaard 's nachts. We zijn bij een osteopaat geweest. Hij is onderzocht door een kinderarts, die heeft niks kunnen vinden maar ons wel doorverwezen naar een pedagoog waar we volgende week langs gaan. Zij zal ons wat tips geven wat betreft het slapen. Zijn er meer mensen die zowel het 's nachts als overdag slecht slapen herkennen? Is het bij jouw kind uiteindelijk over gegaan of is er iets wat geholpen heeft? Sorry voor dit lange verhaal, maar ik voel me soms echt de enige moeder met dit "probleem".
     
  2. CindyJessie

    CindyJessie Bekend lid

    21 mei 2012
    802
    15
    18
    Wat zwaar zeg!
    Wat kan de reden zijn van het vele wakker worden?
    Honger? Hoe vaak drinkt hij op een dag? Poept hij voldoende?
    Zuigbehoefte? Houden jullie elkaar wakker?
    Kan hij overprikkeld zijn?
    En wat doet hij als je hem in bed legt?
    Wat doet hij als hij wakker wordt?
    Ik roep maar wat.
    Ik leef met je mee. Mijn dochter van 5 weken besloot de afgelopen 2 nachten te spoken en ik ben nu al op. (Mede ook door slecht slapen overdag). Petje af, sterkte.
     
  3. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Mijn zoon huilde 18 uur per dag dit is ook onderzocht door artsen, anyway bij 12 weken besloot ik hem te gaan dragen overdag, hij sliep in de draagdoek geweldig en hij bleef daar in tot in de avond 22.00 uur, natuurlijk niet de hele dag hij lag ook weleens in de box ;)

    Om 22.00 uur kreeg hij de laatste fles en ging dan in zijn eigen bedje liggen, hij werd wel 3 keer per nacht wakker 1 keer voor de fles en 2 keer voor de speen en om 5 uur was het opstaan geblazen maargoed dat was voor ons beter dan die 18 uur per dag ;)

    Je zou dragen kunnen proberen,of je kindje de mama honger op die manier kan stillen
     
  4. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Niet druk maken om Andere verhalen, goede nachten bij een kleintje is meer een uitzondering dan een regel, de meeste ouders zijn zeer bekent met slapeloze nachten, het is een beetje als graag zwanger willen worden, opeens zie je dan allemaal meiden met een mooie zwangere buik ;)

    Mijn oudste sliep bij 15 maanden pas ECHT door, en sindsdien is hij de grootste slaper in huis ! Niet wakker te krijgen !
     
  5. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0
    Lastig zeg!

    Ik herken het gedeeltelijk, onze dochter sliep overdag niet, maar viel 's avonds wel als een blok in slaap en sliep ook vrij snel 's nachts door. Maar zoals de vorige schrijfster al aangeeft: dat zij snachts zo snel doorsliep is een uitzondering op de regel. Vervelend dat je het gevoel hebt dat je iets verkeerd doet, want dat is niet zo. Ieder kindje is anders en je komt op mij over als een zeer zorgzame supermoeder die echt niets verkeerds doet en het beste voor heeft met haar kindje. Neemt niet weg dat ik het gevoel wel herken, ik heb het ook gehad.

    Wat betreft je eigen rust: zijn er mensen in je omgeving die je kunnen helpen en even de zorg voor de kleine uit handen kunnen nemen? Een paar uurtjes extra slaap kunnen echt wonderen doen. Hoe heb je de opvang voor je kindje geregeld als je weer gaat werken? Wellicht een idee dat je kindje alvast kan wennen op de opvang of bij de oppas voordat je gaat werken. Goed om alvast te kijken hoe je kleine daar op reageert en ondertussen kun jij zelf ook je rust pakken.

    Wat betreft het slapen: ik begrijp uit je verhaal dat je je kindje overdag niet inbakert? Heb je dat wel geprobeerd?

    Hier is inbakeren namelijk echt een uitkomst gebleken, ook overdag. Onze dochter sliep overdag niet. Toen we begonnen haar in te bakeren sliep ze in eerste instantie nog steeds niet, maar na een tijd wel. Eerst hele korte slaapjes van een kwartier, later werden de slaapjes steeds langer. Het is even volhouden geweest, want het leek eerst niet te werken, maar uiteindelijk heeft het ons erg geholpen.

    Een draagdoek zou je inderdaad ook kunnen proberen. Daar hoor ik veel positieve verhalen over. Ik heb het zelf nooit geprobeerd omdat ik er, netals jij nu denk ik, dusdanig doorheen zat en het niet zag zitten mijn dochter de hele dag te op mijn lijf te hebben. Had het inbakeren niet geholpen had dragen mijn volgende stap geweest. Maar ik denk nu dat je eigen rust ook belangrijk is en de vraag is of een draagdoek dan handig is.

    Succes!
     
  6. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0
    Ohja en wat denk ik ook belangrijk is: als je een koers kiest, blijf dat dan even volhouden. En met 'even' bedoel ik niet twee of drie dagen, maar een paar weken. Het heeft denk ik echt even tijd nodig voordat je weet of een bepaalde 'methode' aanslaat of niet. Ga je naar een osteopaat? Doe dat dan een keer of drie a vier. Besluit je te gaan dragen? Hang de draagdoek niet na 3 dagen in de wilgen. Dat is gewoon te kort voor je kindje om aan te wennen denk ik. Regelmaat en consequentie is in mijn beleving echt het sleutelwoord, ook bij jonge kindjes. En dat creeër je niet door een paar dagen iets te doen, maar door langere tijd iets te doen.

    Nogmaals succes!
     
  7. San99

    San99 Actief lid

    25 nov 2013
    182
    0
    16
    Heel herkenbaar! Bij ons slaapt ze ook zowel overdag als 's nachts erg slecht. De eerste twee maanden sliep ze helemaal niet. Nu met
    16 weken gaat het beter maar precies wat jij beschrijft. Veel kleine slaapjes. Ze slaapt ook vanaf 9u 's avonds tot half 4 's nachts en dan denkt ze dat het speeltijd is. Tussendoor wordt ze inderdaad vaak wakker voor de speen/aai. Ik moet ook weer bijna werken en vraag me ook wel eens af hoe dat moet. Overdag slaapt ze soms ook even, te kort om dan zelf in bed te gaan liggen. Grappig dat ik de rest van je verhaal ook herken. Heel actief en nieuwsgierig! En heel erg beweeglijk! Osteopaat durf ik niet zo goed. Verder merk ik soms dat weinig prikkels overdag goed doet. Heb helaas geen tip wel herkenbaarheid. Succes iig!
     
  8. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Wat fijn die reacties en ook "fijn" om te lezen dat ik niet moederziel alleen ben hierin. We hebben een draagdoek en die vindt meneer heel fijn, hij valt er vrij snel van in slaap. Ik ben alleen overdag vaak zo moe dat ik de kracht/puf niet heb om hem rond te sjouwen in de doek. Enige wat ik graag zou willen is af en toe even slapen overdag, maar dat lukt hier gewoon niet met die korte slaapjes. Hij drinkt prima, zo'n 8 voedingen per etmaal en poepen en plassen is ook geen probleem. Als hij 's morgens iets langer zou slapen zou dat ook zooo fijn want het is nu elke ochtend standaard om 5u er uit. Ik kijk er eigenlijk best naar uit om te gaan werken omdat ik dan weer wat meer mensen om me heen heb en niet de hele dag hoef te zorgen. Alleen ik zie er ook wel weer tegenop juist vanwege het slaapgebrek. Ik heb niemand die op kan passen want mijn ouders wonen ver weg en ik heb weinig vriendinnen in mijn directe omgeving. Hij gaat straks naar een gastouder en volgende week gaat hij 1 ochtend "proef" draaien, dan kan ik wellicht even slapen. Mijn man en ik zijn onlangs 1 nachtje weggeweest en toen hebben mijn ouders opgepast. Het was fijn om 1 nacht goed te slapen maar dat heeft natuurlijk maar heel even effect als je al maandenlang gebroken nachten hebt.
     
  9. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon, nu 18weken, kon zich zeer moeilijk overgeven aan slaap. Hij werd ongebakerd vanaf dat hij 2wk was tot 7wk, toen wurmde hij zich los. Overdag sliep hij ook heel weinig, hooguit een uur tussen 7.30 en 22u. 's Nachts sliep hij net als jouw kindje een aantal uur vroeg in de nacht, daarna kwam hij voor zijn fles om de 3uur. Ik heb ook nooit overdag kunnen slapen in mijn verlof.

    Hij is vanzelf in een ritme gekomen, deels door hem consequent om 11u en om 15u in bed te leggen. Maar voor het grootste deel heeft hij het zichzelf geleerd. Na zijn eerste prikjes sliep hij plotseling door van 22.30-6u. We hebben hier zelf niets toe bijdragen, geen speentje oid. Wie weet komt het bij jou ook vanzel.

    Overigens gaat het 's nachts nu wat minder, beruchte 4-mnd-dip ;)
     
  10. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ach ik snap ook niet dat mensen zeggen: oh hij sliep door vanaf zoveel maanden. Er komt vaak wel een fase waarin ze gaan spoken hoor. Of niet meer naar bed willen. Ook de droombaby's ;)

    En wat fijn dat de doek helpt! Ik weet dat je moe bent, maar ik herken het zo. Ik liep huilend rondjes om de vijver hier in de buurt met slapende zl op mijn buik, terwijl ik woest werd op al die vissers die er zaten. Ik dacht:"ik wil zoooo graag slapen", zie die sukkels daar de hele dag hun tijd te verdoen". :cool: Ik kon ook niet stil gaan zitten, want dan werd meneer wakker. Een paar maand later wel!

    Oh en een schamele troost. Slaapgebrek went meestal ook. Ik ben hier redelijk fit als meneer 2 keer wakker werd en de laatste 3 uur rustig in mijn armen slaapt. Terwijl ik voor ik moeder was, pas uitgerust was na ruim 8 uur onafgebroken slaap.

    Je hebt pb trouwens..
     
  11. nienkedemooij

    2 apr 2014
    11
    0
    0
    Kon er ook zoo slecht tegen om mn kind zo te zien en ook zelf van die gebroken nachten te hebben. Ritme ritme ritme... dat was echt wat bij ons hielp. en idd volhouwe hoor! er komt een nacht dat je lekker door kunt slapen;). nu slaapt mijn dochtertje gelukkig bijna altijd doro maar af en toe lukt t niet. dan gebruik ik ook wel eens kindival van vsm. het is homeopathisch dus baat het niet schaat t niet. sterkte!
     
  12. zonnestraal1985

    27 jun 2013
    23
    0
    0
    Ik had/ heb ook een drukke soms onrustige baby van 8wkn. Ik probeerde steeds met een beetje een ritme dit te doorbreken, maar mijn ritme was geloof ik niet strak genoeg. Ik had veel gelezen over het boek baby's in een droomritme. En dacht ik ga hem gewoon kopen via MP baad het niet dan schaad het niet. Sinds vandaag gestart met een strak ritme en slaapritueel. En je raad het niet, hij heeft al 3 slaapjes gedaan, zonder problemen in zelf slaap vallen (wel geduld hebben hoor). Ik ben zo verbaasd had niet gedacht dat het zo goed werkte. Ben benieuwe hoe het vannacht gaat en wat het resultaat is over een week.
    dus wie weet is het ook wat voor jou het boek.
     

Deel Deze Pagina