Op tijd naar bed, maar nu wel 2 nachtvoedingen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gember, 18 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Hoi dames,

Mijn dochter is nu 12 weken oud en groeit als kool (6 kg). Ik voed haar op verzoek, maar probeer nu wel iets vastere tijden aan te houden op advies van de lactatiekundige (07:00/11:00/15:00/19:00/evt. 23:00/nacht). Tot een paar weken geleden sliep onze dochter 's avonds bij ons op de bank of in de box. Na de voeding van 23:00 uur sliep ze door tot ongeveer 06:00/07:00 (soms even speen kwijt tussendoor). Toen haar krampjes minder begonnen te worden, sliep ze steeds beter, dus zijn we haar met een bedritueeltje naar bed gaan brengen na de avondvoeding van rond 19:00. Dat gaat best goed eigenlijk, het ritueel vindt ze erg fijn. Ze wordt soms een beetje wakker als wij naar bed gaan (we slapen nog in dezelfde kamer), soms voed ik haar dan als ze er behoefte aan heeft.

Maar: als ze gewoon doorslaapt na die avondvoeding van 19:00 wordt ze over het algemeen 2x wakker in de nacht. Meestal rond 01:00 en 05:00 uur. Om 01:00 ga ik haar eigenlijk altijd voeden, ook al slaapt ze half. Ik heb het idee dat ze dan best honger heeft, maar tegelijkertijd valt ze na 1 borst weer in slaap. Die voeding is dus niet heel vermoeiend voor haar en voor mij. Alleen om 05:00 is ze eigenlijk klaarwakker voor een "ochtendvoeding". Vaak brult ze mij dan opeens wakker, ook nieuw...! Ik voed haar, verschoon haar (want ze poept dan eigenlijk altijd) en leg haar dan weer in bed. Met het licht uit valt ze meestal goed weer in slaap. Soms is ze echt wakker en klaar om aan de dag te beginnen. Ik niet... Ik weet dat er kindjes zijn die 2 of meer keer komen in de nacht en dat ik niet moet klagen, maar ik baal wel een beetje... :) M'n dochter sliep min of meer door van 23:00-06:00/07:00 en nu totaal niet meer. Over een maand ga ik weer aan het werk. Als ze dan niet 1, maar zelfs 2 keer per nacht komt, ben ik behoorlijk kapot als ik om 07:00 er weer uit moet...

Herkennen jullie dit? Is het even doorbijten voordat het vanzelf bijtrekt? Of hebben jullie tips/advies? Alvast bedankt!

2. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik doe mijn zoontje (11 weken) voor zn fles rond 20.00 in bad, en dan tussen 23.00 en 00.00 zn laatste fles op advies van cb. Dan slaapt hij door. Dus hij slaapt dan van ongeveer 20.15 tot 23.00 en van 23.15 tot uiterlijk 07.00. Ik deed eerst ook zn laatste fles eerder en toen sliep hij ook steeds niet door. En na zn 1 na laatste flesje ga ik ook gewoon slapen en dan zet ik m'n wekker :)

3. Gember

Gember Niet meer actief

Zo kan het ook inderdaad. Alleen maak ik haar niet graag "wakker" voor die laatste voeding om 23:00. Dus alleen als ze wakker wordt, voed ik haar. Maar eerlijk gezegd maakt het niet uit, want ze wordt dan toch weer wakker om 03:00 bijv. Ze drink om 23:00 ook niet heel gretig vanwege de slaperigheid.

4. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vond t eigenlijk ook best een zielig idee.. Maar hij slaapt gewoon door tijdens het drinken haha en hij drinkt z'n fles wel gewoon leeg. Maarja ieder kindje is natuurlijk anders :)

5. Gember

Gember Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie. Wat fijn dat het bij jou succesvol is zo! :) Ik ben benieuwd: pakt iedereen het zo aan met wekken voor de voeding van 23:00? Of zijn er andere ervaringen?

6. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

29 sep 2013
    1.043
    0
    0
    Wij hebben ook altijd rond 19:00/20:00 de een na laatste voeding gedaan; naar bed en dan rond 22:30 wakker maken voor de laatste fles.. Ik denk dat wij dit zeker tot een maand of 5 gedaan hebben!
    Zou als ik jou was dit gewoon proberen; 2 keer uit je slaap is zo rot

7. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Het ligt aan je kindje, want hier werkte het niet!
    Als we hem wakker maakte om 24.00 dan kwam hij om 4/5 uur weer.
    En gaven we de laatste fles tussen 21.00/22.00 dan sliep hij door tot 7

8. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Inderdaad balen dat ze vaker komt nu. Toch zou ik ook aanraden die voeding van 23u erin te houden. Die heb je meestal wel tot 4 maanden.
    Het is nu even zuur die nachtelijke voedingen maar waarschijnlijk heel tijdelijk. Misschien is ze nu volop aan het ontwikkelen? Het sprongetje van twaalf weken? (Ben het even kwijt, als die met 12 weken is...)
    Succes, het wordt vast gauw beter.

9. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Wij geven ook een droomvoeding om 23u (ons meisje gaat rond 19.15u naar bed) Hiermee slaapt ze door tot 6.00u, dan weer een voeding en dan slaapt ze weer tot 7.30u. Als we dit niet doen komt ze zelf ergens gedurende de nacht. Dit ging voorheen ook tegen mijn gevoel in maar ik leg haar aan in het donker, ze drinkt zo goed als slapend en slaapt meteen weer verder. Ons heeft het rust gegeven. Dit had trouwens wel een kleine week de tijd nodig voordat ze ook echt doorsliep.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Je kunt het toch gewoon een keertje proberen? Je merkt gauw genoeg als het niet werkt.
    Maak je maar niet zo druk over de toekomst. Baby's gooien hun ritme vaak om en een maand duurt nog lang. Het komt vast goed.

Ik had een heel onrustige baby die soms 10 keer wakker werd vanwege darmkolieken en draaide daarna mijn werkdag ook gewoon. Met iets meer koffie dan anders idd. Je begrijpt dat wij babylief nooit wakker maakten voor een voeding. We waren al heel blij als ie sliep. Maar wellicht werkt het bij jullie prima.

11. Gember

Gember Niet meer actief

Dank voor alle reacties!!! Ik denk dat we het gewoon maar gaan proberen, een voeding tussen 22:00 en 23:00. Ik kan niet voeden in het donker; ik moet echt zien wat ik doe, anders hapt ze ver naast m'n tepel...au... :) Hoop dat het werkt, want van haar 6 tot 11 weken wel en dat was zo fijn! Voelde me heerlijk uitgerust vergeleken met nu. Maar inderdaad, ook met gebroken nachten overleef ik het wel, alleen liever niet natuurlijk. ;) Ik laat morgen weten hoe het vannacht is gegaan. Sprongetje zou ook kunnen inderdaad. Ze doet namelijk wel ineens nieuwe dingen: kraaien en speeltjes vasthouden.

PS bedritueeltje werkt hier perfect! Ook al is ze hyperdepiep als ze ingestopt is, hoor ik nu al een uur niks!

12. Wensje88

Wensje88 Fanatiek lid

29 jan 2014
    1.229
    23
    38
    Onze kleine man bijna 12 weken gaat ook tussen 18.30 en 20.00 naar bed (ligt een beetje aan zijn slaapjew overdag) ik geef ook borstvoeding op verzoek hij komt ong elke 3 uur. Als ik naar bed ga geef ik hem nog een droomvoeding gewoon met men nachtlampje aan en hij drinkt dan slapend/half slapend.. tot vorige week sliep hij dan tot 6/7u en dan na de voeding weer tot 9u maar ook hier ineens weer alles anders vannacht kwam hij om half 2 half 4 half 6 en 7uur.. Dus ik denk echt dat de 12 weken sprong of de regeldagen hier mee te maken hebben :) ik kreeg wel van het CB het advies om hem tussen 22 en 23 ongeveer nog een laatste voeding te geven omdat dan hun stofwisseling langzamer wordt voor de nacht en als ze dan vol zitten ze ook langer kunnen slapen. Sinds ik dat doe sliep hij dus inderaad tot 6/7u tot vorige week dus.. :) succes! Ik ben alweer aan het werk maar moet zeggen dat het me meevalt ook al wordt ik wakker snachts :)

13. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    onze vent is vier maanden. Hij krijgt om half acht voeding en slaapt dan tot drie uur. Daarna tot zes uur en is dan meestal wakker maar mijn dag begint om zes uur dus hij blijft dan na zijn voeding nog ff liggen! Ik moest hem van cb wakker maken aangezien hij klein en licht is voor voeding om ha k d twaalf. Ik heb vier nachten met een vervelend kind gezeten dus ik doe het nu weet gewoon zoals ik deed!

14. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik voedde vaak ook nog op mijn verzoek als ik naar bed ging, soms hielp het en soms was ze dan alsnog 3 uur later alweer wakker.
    Lotte is nu 18 maanden en ze komt nog regelmatig voor nachtvoedingen, vooral als er weer een tandje of kies aan het doorkomen is. Je kan er maar beter aan toegeven, dat is veel minder vermoeiend en gewoon niet op de klok kijken.

15. G83

G83 Bekend lid

29 dec 2014
    524
    3
    18
    Ik heb de reacties niet gelezen.

Hier is dl ook 12 weken. Net een sprongetje gehad qaarsoor ze 2 x per nacht kwam. Afgelopen nacht van 21.00 tot nu 7.30 geslapen. Ze krijgt ook bv. Ik hoop dat dit je wat moet geeft.

16. Kellieee

Kellieee Actief lid

18 jan 2014
    306
    0
    16
    NULL
    NULL
    Haha, hoe toevallig. Gaf je gisteren de tip om laat nog een laatste fles te geven. Doe ik elke avond. En wie zat er vannacht om 3 uur te voeden? Juist.. Ik :D heeel jammer dit hahaha

17. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    S is 13 weken en is 's avonds om half 7/7 uur duidelijk moe. Ik leg hem dan in zn pyjama in zn bedje en dan slaapt hij tot hij weer wakker wordt. Soms is dat om 2.00 (en dan wil hij vaak 2 voedingen snachts) en soms pas tegen 7.00. Ik ga zelf vaak lekker op tijd naar bed (rond 22u) en maak hem dus nooit wakker. Die nachtvoedingen gaan er vanzelf een keer af, tot die tijd zit er niks anders op dan even voeden en weer doorslapen, ook als ik volgende week weer werk. Grote kans zelfs dat hij dan tijdelijk weer even wat vaker komt in het begin..

18. februari2012

februari2012 Bekend lid

31 okt 2012
    689
    394
    63
    Hier precies hetzelfde, TS! Had mijn verhaal kunnen zijn.

Het ligt echt aan je kindje, hier werkte wakker maken om 23.00 uur niet. Dan haalde ik haar uit haar diepe slaap en kwam ze daarna elke 2 uur... Een droomvoeding lukte ook niet, ze sliep dan zo diep dat ze niet dronk.

Ze kreeg dus om 19.00 uur de laatste fles, kwam dan om 01.00 en om 04.30 uur weer. Ik heb het zo gelaten en.... de fles van 01.00 uur verschoof ze zelf steeds een stukje. Ze werd er steeds later voor wakker. En nu komt ze nog maar 1x per nacht, namelijk om 4.00 uur. Ze slaapt dus nu van 19.00 uur tot 04.00 uur.

Ik laat het maar zo, waarschijnlijk gaat ze die fles van 04.00 uur ook verschuiven.

Onze dochter is trouwens 16 weken nu.

Met onze zoon was het heel anders, die kon ik wel wakker maken om 23.00 uur en die sliep dan door tot de volgende ochtend. Het ligt echt aan het kind, is heel verschillend!

19. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    #19 Modra, 19 okt 2015
    Laatst bewerkt: 19 okt 2015
    Mijn zoontje van dik 11 weken voed ik ook volledig op verzoek. Hij gaat in het begin van de avond naar bed. Momenteel komt hij vaak rond 20:30 nog voor een voeding, rond 1:00 uur en rond 5 uur. En dan is meneer tussen half 7 en 7 uur wakker. Het fluctueert wel. Maar 's nachts& 's avonds slaapt hij over het algemeen in totaal 9,5 à 10 uur. Ik ga zelf vaak ook maar vroeg naar bed, dat is dan eenmaal maar zo denk ik dan. :p Het is wat minder gezellig, maar het zal wel weer eens beter worden en dan pak ik tenminste mijn slaap...

Eerlijk gezegd ben ik allang blij met hoe het nu gaat. Eerder was hij onrustiger (iets waar we hard aan gewerkt hebben) en kwam hij véél vaker!

Moet je straks fulltime werken? Hoop voor jou dat het misschien nog wel lukt het ritme dat je had terug te krijgen of de boel een beetje te verzetten! ;) En anders... Zelf niet te laat naar bed en het zal vanzelf wel beter worden. :)

Oh trouwens, wbt het licht aandoen 's nachts... Wij hebben een Philips wake-up-light die ik vaak op de zachtste stand aandoe... Misschien kun je een heel zacht lampje kopen? Wij hebben trouwens geen nachtlampje, de wake-up-light staat wat verderop, dus als ik hem 's nachts uit bed pak schijn ik met mijn telefoon even bij als hij aanhapt. :p De wake-up-light gaat dan pas aan als ik 'm verschoon, anders moet ik 2 keer mijn bed uit.

20. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Hier zoon van bijna 11 weken. Ik geef fles op verzoek. Ik heb 2 x hem wakker gemaakt voor een laatste fles van 23.00-00.00 (afhankelijk wanneer ik naar bed ging) resultaat: 03.00 en 06.00 weer honger.

Nu geef ik hem wanneer hij erom vraagt ene nacht 2 x andere x 1 x so be it. Hij gaat vanzelf langer doorslapen. Geduldig zijn pfff hoe moeilijk ook.

Deel Deze Pagina