Help. Mijn dochter groeit te weinig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door pareltje2212, 19 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

17 mei 2007
    1.538
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    De titel zegt het al. Mijn dochter van 8 weken had een geboortegewicht van 3390 gram, ze was afgevallen tot 3260 en binnen een week op haar geboortegewicht en nu weegt ze 4090 gram.Vooral de laatste week was ze slechts 40 gram aangekomen.

Ik heb het advies van het CB gekregen om haar 10 a 12 keer per dag aan te leggen, veel te drinken, te rusten en gezond te eten. Die laatste 3 dingen lukken wel, maar dat 10/12 keer aanleggen of kolven vind ik nogal wat, temeer omdat ze al een paar weken 's nachts doorslaapt.

Wie heeft er tips voor mij om de BV wat voedzamer te maken of andere tips. Ik wil namelijk volledige BV blijven geven en liever geen bijvoeding.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je bv is voedzaam genoeg, dat is altijd goed.

Ze is dus gemiddeld iets meer dan 100 gr. per week aangekomen. Het is genoeg, maar inderdaad niet veel (90-200gr. per week in het begin).

Ik denk dat je CB een goed advies gegeven heeft: vaak voeden. Zeker als ze zo klein zijn is zoveel voeden normaal. Ook nachtvoedingen zijn heel normaal.

Hoeveel voedingen geef je nu?

3. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Juist de nachtvoeding zijn zo belangrijk. Zowel voor je kind als voor je productie.
    Ook kan je eens borstcompressie proberen dan krijgen ze wat sneller de vettere melk.

4. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    pareltje, ik heb een poosje voor en na elk slaapje aangelegd. dan zit je al gauw op veel voedingen. het zijn dan misschien geen hele voedingen maar door al die beetjes samen krijgt ze toch meer binnen en vooral ook meer vettere melk. hier werkte het!

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou inderdaad aanraden om heel veel aan te leggen. En snachts gewoon wakker maken voor een nachtvoeding.
    Hier groeide ze ook niet goed, maar nu eindelijk de lijn naar boven gevonden. Maar wel een hele tijd alletwee elke 2 uur gevoed, en een tijd om en om met flesvoeding. Nu doen we dat bij ons zoontje nog steeds. Hem leg ik elke 2 uur aan we beginnen rond 6.00 en eindigen rond 22.00, dat zijn dus 9 voedingen en snachs kom hij ook 2 keer uit zich zelf. Dan zit ik met hem dus ook aan de 11 voedingen per dag.
    Ik duim voor je dat je kleine meid snel goed gaat groeien hoor!

6. pareltje2212

17 mei 2007
    1.538
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Dames,

Bedankt voor jullie hulp. Ik ben er nu dus mee bezig, maar ik vindt het best wel pittig; van 6 naar 11 voedingen en vooral om haar 's nachts wakker te maken. Gelukkig slaapt ze daarna weer snel.

Wat mij wel verbaasd, is dat het soort eten en drinken voor mij er weinig lijkt te doen.Klopt dat of zie ik dat verkeerd?

Komende dinsdag moet ze weer gewogen worden en ik ben heel benieuwd.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Je kunt het vergelijken met je zwangerschap: je lichaam zorgt in de eerste plaats voor je kindje. Dan pas voor jou.
    In enkele gevallen kan het wel invloed hebben hoor, maar dan moet je echt zwaar, zwaar ondervoed zijn. En in Nederland komt dat vrijwel niet voor.

En ik kan me voorstellen dat het nu zwaar is, zeker als je aan veel minder voedingen gewend was.
    Maar dit duurt geen jaren (dat is wat ik mezelf ook altijd voorgehouden heb :p).
    En als je het zwaar vind, lekker hier komen klagen hoor. Dat lucht altijd wel op!

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Heb je trouwens de bv-grafieken van de WHO ingevuld? Dat zijn grafieken die uitsluitend op bv-kinderen gebaseerd is en die geeft een iets ander beeld. Misschien kun je die ook invullen (zie www.borstvoeding.com).

Nogmaals, ze moeten 90-200 gram gemiddeld per week groeien, en dat doet ze wel. Dus echt te weinig groeit ze niet. Maar het houdt zeker niet over.

9. pareltje2212

17 mei 2007
    1.538
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    De voedingen gaan nu behoorlijk goed en ik merk dat de productie ook steeds meer wordt. Ik ben heel benieuwd komende dinsdag. Ik heb het idee dat ze nu ook meer slaapt en inderdaad per voeding minder lang bezig is.

Wat ze sinds een paar dagen doet, is dat ze na 1 borst even sociaal gaat doen; lekker even kletsen en lachen met mama en dan na een minuut of 5-10 gaat ze verder met drinken, erg gezellig. Ze doet dat bijna elke voeding, dus ik zie haar heel vaak lachen. Heerlijk om dat te zien en dan lukt het ook wel weer. Vandaag was het even lastig, ze moest om 15.30 uur een voeding hebben, maar ik kreeg haar amper wakker, toen ze wakker was, heeft ze heel eventjes gedronken en toen viel ze weer in slaap. Bij de voeding van 17.30 uur het zelfde verhaal, gelukkig was ze om 18.00 uur wel goed wakker en toen heeft ze ook lekker gedronken. De voedingen daarna gingen ook goed.

Ik zal jullie verder op de hoogte houden van haar groei, dinsdag weet ik dus meer.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Klinkt goed jôh, ben benieuwd naar haar gewicht.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

spannend hoor

en ik zou zeker oppassen met flesvoedingen gaan geven
    want sinds we dat hier doen... vind anne het toch wel errug veel makkelijker dan de borst
    en mijn produktie is er ook niet op vooruit gegaan

enige reden dat ik nog niet helemaal gestopt ben is omdat het zo gezellig is *grin*
    ze krijgt nu na elke bv gewoon nog een flesje ook zegmaar

maar... ze groeit nu wel weer beter want ook hier was de groei een beetje lastig op een gegeven moment

overigens.. sommige kindjes zullen nooit heel veel groeien.. en 100gr is volgens mij dan wel niet al te veel.. maar wel net genoeg
    het moet alleen niet minder worden.. want dan zit je al snel onder de 80 die minimaal is
    denk dat ze daarom nu lavast piepen dat het te weinig is..
    en als je het met VEEL voeden weer gewoon goed krijgt zou ik dat zeker doen :)

succes straks
    ben heel benieuwd :)

12. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoe was het bij het CB?

13. pareltje2212

17 mei 2007
    1.538
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Goed nieuws: Eliora is 200 gram aangekomen, ze weegt nu 4290 gram. Ik ben er zo blij mee. Het vaker aanleggen, werpt dus zijn vruchten af en op deze manier kan ik het dan wel een paar weken volhouden. Dank jullie wel voor jullie tips, adviezen en bemoediging.

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Superrrrr!

Wat een heerlijk nieuws zeg!

15. Saskia78

heerlijk hoor :)

kan me ngop goed herinneren hoe blij ik was toen wij die boodschap kregen :)

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Super goed gedaan, pareltje! Ga zo door!

17. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

ik moet bekennen dat ik alle eerder antwoorden niet heb gelezen, maar een vriendin van me zat met hetzelfde; een dochtertje dat onvoldoende groeide.

Wat bleek nou? Er was helemaal niets mis met de voeding of de hoeveelheid. Haar meisje raakte alleen te veel energie weer kwijt omdat ze het 's nachts te koud had en doordat ze slecht sliep omdat ze steeds in een drukke omgeving lag. Er ging dus niet te weinig in, er ging te veel energie uit.

Ideetje om eens over dat soort dingen na te denken misschien.

18. Saskia78

@druif: das zo'n gek idee nog niet :)

onze dochter groeit niet alleen harder nu ze is gestopt met huilen..
    maar ze wil ook veel meer
    ze kon binnen een week andat ze stopte met huilen al bijna zelfstandig rechtop zitten (af en toe viel ze nog zijwaarts.. maar verder ging het goed)
    ze kon spontaan op schoot staan (ok.. met onze handjes vast.. maar ze stond wel echt zelf)
    en ze kan inmiddels ook bijna rollen

energie kan maar 1 kant tegelijk op blijkt maar weer :)

19. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    @Pareltje: super hoor. Fijn dat je je zo in zet voor de bv!

20. pareltje2212

17 mei 2007
    1.538
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Ik kom even klagen, heb het even helemaal gehad. Ik krijg last van slaaptekort, heb hoofdpijn en manlief ligt ziek op bed met waarschijnlijk een lichte longontsteking.

Eliora moet nog een voeding en dan mag ik ook gaan slapen. Ik vind het nl. lastig om nu te gaan slapen, omdat zij nog wakker is en in de box ligt.

Dank jullie wel dat jullie even willen 'luisteren'. (En toch blijf ik volhouden!)

Deel Deze Pagina