Ik weet dat hier een aantal ervaringsdeskundigen zitten en wil even om wat tips vragen voor mijn nichtje. Zij is afgelopen vrijdag bevallen en wil heel graag bv geven (ze is zelfs 40 en voor het eerst moeder). Alleen wil het nog steeds niet vlotten (totaal niet). De 'problemen' zijn: - kindje heeft een beetje ingetrokken kin en onderlipje. Hij kan heel moeilijk zijn onderlip krullen; - baby zuigt helemaal niet aan de borst, doet alleen zijn mond om de tepel. Ze heeft al wat melk uit gedruppeld, maar het helpt niet, hij doet niks; - ze heeft heel veel bloed verloren (heeft na de bevalling bloedtransfusie gehad), en is ontzettend zwak. Kan amper overeind zitten. Ondanks deze dingetjes wil ze heel graag bv geven. Ze heeft al een beetje kunnen kolven en dat hebben ze hem met kupje gegeven. INtussen heeft ze bezoek gehad van de lactatiedeskundige, maar deze wilde (raar maar waar) de baby aan het zuigen krijgen met de fles, en dan pas aan de borst. Ja sorry hoor.... Ik heb zelf dramatische ervaringen met de lactatiedeskundige (die in mijn geval totaal geen idee had hoe om te gaan met de moeder van kindje in de couveuse), dus ook weinig vertrouwen in. Kraamhulp helpt haar goed, maar ze zijn inmiddels al met de fles bezig (baby moet wel wat drinken), en dat was niet de bedoeling.. Heeft iemand goede tips? Alvast bedankt!
Mijn zoontje had eigenlijk hetzelfde, hij wilde ook niet aan de borst zuigen de eerste tijd. Hij kreeg daarom ook de fles, omdat hij toch iets moest hebben. Ik ging kolven, maar dat had geen resultaat. Er kwam echt niets. Op dag drie werd ik zelf ernstig ziek, waardoor ik hem niet meer mocht aanleggen ivm medicatie. Op dag 7 na de bevalling mocht ik hem gelukkig opnieuw proberen aan te leggen, en toen deed hij het ineens helemaal goed! Geen idee wat er in de tussentijd is gebeurd, want hij had steeds de fles gehad. Maar hij snapte ineens wat hij moest doen. Dus misschien hebben jou nichtje en kindje ook wat meer tijd nodig. Bij mij was het echt een kwestie van tijd. Want de eerste drie dagen hebben we werkelijk alles geprobeerd, maar niets hielp (tepelhoedjes, alle houdingen etc etc). Hij was er toen gewoon nog niet klaar voor. Na een week is mijn borstvoeding toch nog helemaal op gang gekomen (en geef nu nog steeds). Dus als ze graag bv wil geven, doorzetten, en niet na een paar dagen het bijltje erbij neergooien hoor! Misschien heeft die LK wel een punt met haar baby eerst aan de fles wennen. Bij ons heeft het gewerkt in iedergeval! Heel veel succes!
Ze kan het beste een dubbele electrische kolf huren, bijv. medela symphony en dan heel vaak gaan kolven om de boel op gang te brengen. Drinken uit een flesje lijkt me idd niet echt een goede optie, maar ze moet zeker nu eerst wat binnenkrijgen. Dat hebben wij in het begin gedaan dmv fingerfeeding en ook door cupjes.
Misschien kan ze de breastflow fles gebruiken, als ze toch nog eerst uit een fles moet drinken. Mijn dochtertje had zuigverwarring en mede door deze fles is de techniek om aan de borst te drinken beter geworden.
Bedankt voor de tips, ik zal ze allemaal overbrengen. Ze vroeg mij namelijk om wat tips, maar ik heb in een heel andere situatie gezeten (kindjes die pas na een paar weken zuigreflex gingen ontwikkelen enz), dus kan haar niet helpen. Heb wel zelf hele tijd gekolfd met Medela Symphony en dat ging heel goed, dus die heb ik haar aangeraden. Ze heeft vanmiddag trouwens tepelhoedjes gehaald en dat gaan ze eerst proberen. Als ie dan nog steeds niks doet, dan toch maar een fles voor de eerste dagen en dan elke dag oefenen.
Klinkt allemaal heel bekend. hier twee kindjes die een wat naar binnen vallend kinnetje hadden bij mijn dochter geen goede begeleiding gehad. Daardoor hapte ze niet goed zoog ook niet. Bij haar ben ik met tepelhoedjes gaan voeden. Nu bij mijn zoontje veel betere begeleiding gehad vk was ook lk zag het meteen en heeft hem een paar keer op een bepaalde manier aangelegd: Tepel tegen neus baby (Hoger dan gebruikelijk) Op het moment van happen tepel iets naar boven wippen richting verhemelte en dan kijken of de lip goed zit. Bij mijn zoontje ging dit heel goed. Over het zuigen kan ik nog als tip geven laat het kindje eerst aan haar pink zuigen en als het kindje goed stevig zuigt aanleggen. Het kan zijn dat het zuigreflex nog erg achter in mondje zit. Ik hoop dat ze hier wat aan heeft enwens haar veel succes en sterkte toe Tanna
Hier nog wat tips: *Inderdaad eerst aan pink laten zuigen, dan aanleggen als er goed gezogen wordt. * Wanneer kindje aan de pink zuigt dan over het tongetje lopen: dus pink naar voren strelen over de tong. Hierdoor moet het tongetje ook naar voren gaan en leert kindje de tong goed tegen borst te doen. * Spiegelen: Wanneer kindje oogcontact maakt moetde moeder haar mond open doen, haar tong naar buiten steken en haaaap (in de zin van hap maar dan uitgerekt) zeggen. Het lijkt heel dom maar het nut ervan is dat het kindje het op den duur zal gaan nadoen, de mond goed open doen en tong naar voren. Wanneer kindje dan aan moet happen moet de moeder ook weer haaap zeggen, dan zal het kindje het woord associeren met tong uitsteken en mond open doen en hapt het goed aan. Hopelijk heeft ze er iets aan, bij mij hielp het wel.
Bedankt voor alle tips, ik heb ze allemaal doorgegeven. - Nou, ze zijn iig begonnen met BV, dat is al heel wat. Hij drinkt wel mbv een tepelhoedje, maar hij drinkt tenminste. - LD was tevreden dat ie het met een tepelhoedje kan, ze zei dat ze over een week weer moest proberen om zonder tepelhoedje aan te leggen; - Hij wil niet aan de vinger zuigen (rare baby toch). Dus dan zal het zuigreflex toch achter in de mond zitten. Als ze de vinger wat verder in de mond doet gaat ie kokhalzen. Maar hartstikke bedankt voor de tips. Had ik ze maar gehad toen ik advies nodig had . Lactatiedeskunige plakte meteen een tepelhoed op mijn tepels, zei dat een baby van 2 kilo toch niet zonder kon zuigen. Dus heb al die tijd met tepelhoedjes gevoed.
Top dat t nu iig wel lukt.. aan t doorzettingsvermogen ligt t niet.. Maar euh.. ik wil er toch even NIET aan voorbijgaan dat je DRIELING hebt.... WOW WOW WOW!!!!.. wat bijzonder zeg... wilde ik toch ff kwijt.... Succes voor je nicht..het gaat vast goed komen.. ik heb wel geleerd dat doorzetten t sleutelwoord is.. niet altijd makkelijk, maar tis t zoooo waard!!!...
Heeft een een lactatiekundige of een lactatieDESkundige aan haar bed gehad? Dat is namelijk een groot verschil. Iedereen mag zich lactatieDESkundige noemen. Lactatiekundige word je pas na een pittige post-HBO opleiding en een internationaal examen. Je mag dan IBCLC bij je naam zetten. Een goede IBCLC schat altijd de situatie in en komt met adviezen die daarop aangepast zijn. Is er al naar het tongriempje van het babietje gekeken? Als ze met een tepelhoedje voedt, laat ze dan alsjeblieft regelmatig nakolven met een goede electrische kolf!
Dirskmama, ik heb geen idee wie er langs is geweest. Een LS van het kraambureau heb ik begrepen. Hoe deskundig die was weet ik niet. Ze kolft niet na, maar ik het ook het gevoel dat de baby niet voldoende drinkt per keer. Want hij komt echt zeker ieder uur, soms vaker. Drinkt even en valt dan in slaap. Ik wordt trouwens heel verdrietig als ik deze tips lees. Ik heb wel hulp gehad van een lactatiekundige in een academisch zkh, en die hulp is eerlijk gezegd echt bagger geweest. Ze heeft me bijv. nooit aangeraden om op verzoek te voeden. Ik moest elke 3 uur 1 baby aanleggen, en daarna kolven voor andere twee. Vervolgens moest ik weer 3 uur wachten totdat de melk zich weer 'aanvult' in de borsten. Als baby nr1 zich in tussentijd meldde moest ik die maar de fles geven. En ik voedde altijd met tepelhoedjes, niemand zei dat dat slecht was (ik had echt geen idee, was zo blij dat mijn kindjes van de sonde afwaren). Het resultaat was dat ze steeds slechter aan de borst gingen drinken. Dat elke keer aanleggen was echt meer oefening, al was ik altijd ruim een half uur kwijt. Die baby moest toch bijgevoed worden met de fles, want was niet tevreden. Uiteindelijk was ik per dag ong. 21uur aan het voeden of kolven. Ik ging er helemaal aan ten onder. En mijn productie ook.... *snik* Nu bedenk ik me dat het heel anders had kunnen lopen. Dat ik zelfs misschien 2 babys tegelijk had kunnen voeden. Of anders alleen full time kolven, dat ze tenminste mijn melk kregen, al was het uit een fles. Sorry, word een beetje emo
@ Adi: Jammer dat je zo slecht voor gelicht bent in het ziekenhuis. Ik wilde je toch mee geven dat ik het super vind dat je een drieling bv hebt gegeven of nog geeft echt super dat toont karakter. Probeert je nichtje af en toe ook zonder tepelhoedje? Mijn dochter snapte na 6 weken hoe het zonder moest. Gewoon 1 of twee voedingen per dag proberen lukt het niet kan je gewoon met tepelhoedje voeden. groetjes Tanna
@Adi: hmm, je hebt zelf idd slecht advies gekregen. Ik heb de eerste weken wel gevoed met tepelhoedje, (en gezien de hyperlactatie hier, was de remmende invloed op mijn productie achteraf wel gewenst ). Hier dus toch gestart met tepelhoedje en bij 8 weken, na regelmatig oefenen tijdens het voeden zonder, pakte Thirza wel gewoon de borst. Maar de lactatiekundige hier heeft me toen dus goed laten zien en uitgelegd hoe ik dat moest oefenen. Eens een tepelhoedje betekent dus helemaal niet dat dat altijd zo doorgaat... Ik zou als ik jou was een volgende keer (komt die er, als je er nu al 3 hebt? ) een onafhankelijk iemand bijhalen. Ik ben toen aan de LK gekomen via de kraamzorg, maar dat was niet iemand van hen zelf dus. Over je nichtje: zo vaak drinken klinkt idd als niet genoeg binnenkrijgen. Kan ze idd niet nakolven en dat met fingerfeeden of een cupje geven? Dan kan ze daarmee die negatieve circel doorbreken van te moe om goed te drinken, want kan kleintje op de volledige voeding even een normale ruk slaap doen steeds Wij hebben dus in het begin ook ge-fingerfeed en na een paar dagen pakte madam het tepelhoedje. Ik had dus melk te over, dus voor Thirza was het gemakkelijk om aan de goeie hoeveelheid te komen, (met tepelhoedje spoot het er bij mij nog uit. Je wilt niet weten wat er gebeurde toen ze zonder ging drinken ). Dat zal in het geval van je nichtje wat anders zijn. Voor haarzelf, om alles ook goed op gang te brengen, denk ik wel handig dat ze extra ijzer krijgt! (Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dat al krijgt met haar bevalling, maar zo niet: dan moet ze daar gewoon heel snel om gaan vragen!).
Oja; over dat nakolven: voor haarzelf is het wel handig als zij nakolft en manlief op dat moment bijvoorbeeld gaat fingerfeeden of met cupje. Anders is ze alleen nog maar met voeden bezig en heeft ze geen moment meer om de rust te pakken die ze ook hard nodig heeft...