hoe lang 90 ml? en lage productie...

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Eveline2007, Mar 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, nog even een vraag.
    Mijn zoontje is nu 17 dagen oud.
    Vanaf de 9 dagen krijgt hij (zoals voorgesteld door het cb) 90 ml per dag.
    Er is gezegd dat ik dit moet blijven geven tot we een afspraak krijgen bij het cb, bij ongeveer 3 a 4 weken denk ik?
    Nu weet ik zijn gewicht niet (op de 10e dag was het 3940 bij de geboorte 3610, dus groeit als kool), maar is het niet te weinig?
    Hij komt meestal tussen de 2,5 en 3 uur, ook 's nachts, dus klokje rond.
    Enige tips?

Ik kolf nu trouwens fulltime en kreeg altijd maar maximaal 90 a 100 ml uit beide borsten, dus ben een beetje bang dat ik straks niet genoeg heb als hij omhoog mag.
    Ook heb ik de laatste dagen een erg lage productie, vandaag maar 50 ml per kolfbeurt.
    Ik probeer nu om de 2 uur te kolven en ga vanavond voor het eerst clusteren, maar ik maak me toch grote zorgen.
    Nu heb ik Mother's Milk capsules besteld, maar die komen pas over 2 weken binnen.
    Nu zat ik te denken aan domperidon te vragen aan de dokter morgen, maar toen ik het vrijdag aan de apotheek vroeg, zeiden ze dat ze dat niet mee willen geven, omdat die slechte bijwerkingen heeft voor de baby. Maar daar kan ik niets over vinden op internet?
    Ik zou het heel erg vinden als de bv stopt, inderdaad, de mindering kan ook door die stress komen, maar ik doe zo rustig mogelijk.
    Tips? Zou ik het aan de dokter kunnen vragen en dan dat slikken totdat ik de andere pillen krijg?
    Het kolven begint goed, in de eerste 2 minuten schiet het eruit, maar daarna moet ik mijn borsten echt leegknijpen (zware slappe borsten) om alles eruit te krijgen dus.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je zou inderdaad wel meer per keer aan je kindje aan mogen bieden. Je kunt gerust 110-120 aanbieden, dan merk je wel hoeveel hij opdrinkt.
    Je kunt proberen om met 24-48u elke 2 uur kolven je productie omhoog te krijgen. Dat is heel intensief maar vaak wel lonend!
    Je kunt zeker wel aan je huisarts domperidon vragen, er zijn inderdaad geen bijwerkingen voor de baby aangetoond.
    Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd waarom je kolft en niet aanlegt.

Mirjam

3. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de response.
    Ik heb heel erg ingetrokken tepels, wat al niet echt helpt, maar heb ook grote borsten en ze hangen enorm, waardoor het op den duur echt moeilijk was om hem goed aangelegd te krijgen (diverse houdingen geprobeerd). Daarbij pakt hij wel goed, maar na een paar slokken laat hij los of gaat hij verder met een halve (uitgekomen) tepel, wat ook niet echt prettig is. Al met al gewoon iets te stressvol dus.
    Ik wil het later nog wel proberen, maar mezelf nu eerst concentreren op het opvoeren van de melkproductie.
    Ik woon op Bonaire en hier hebben niet echt hulp voor dat soort dingen helaas. Gelukkig gisteren contact met de kinderarts, di ekende het medicijn wel, maar wirs niet dat het ook melkverhogend was. Ze zou met haar collega's overleggen en kijken of ze het mij kon voorschrijven.

Nog een klein vraagje trouwens:
    Als ik lees op het papier wat ik van het consultatiebureau heb gekregen, staat dat hij nu 6 voedingen per dag mag krijgen van tussen de 100 en 120 ml en dat ik 's nachts als hij komt water moet geven en geen voeding.
    Ik vind dit toch wel een beetje raar, want hij komt 's nachts ook gewoon om de 3 uur omdat hij honger heeft!
    Omdat hij voornamelijk borstvoeding krijgt, weliswaar uit de fles, maar toch, is het toch niet teveel om hem 8 voedingen per dag te geven? Hij schijnt het toch nodig te hebben.
    Gisteren kwam hij al iedere 2 a 2,5 uur om een flesje.
    Hij wordt echt hysterisch als zijn buikje niet gevuld is.
    Bij flesvoeding kan ik het wel begrijpen, omdat daar meer calorieën inzitten, maar is dat met de borstvoeding ook zo?

Bedankt voor je geduld met mij, zoals ik al zei, hebben we hier geen goede hulp beschikbaar (en andere opvattingen dan in NL) en zoek ik het voornamelijk dus allemaal online op.

(By the way, klopt het dat mijn borstvoeding terugloopt omdat ik geen warme soep drink...?)

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    hoi

o, ik wist niet dat je op Bonaire woont! Goed dat je ons gevonden hebt voor je vragen. BV mag je onbeperkt geven, ik zou s nachts zeker geen water geven, maar gewoon BV in een fles. Hij vraagt erom, en heeft het dus nodig! Het is heel normaal dat hij vaak wil drinken, dat mag bij borstvoeding.

Het is niet zo dat je BV terugloopt omdat je geen warme soep drinkt. Dat is een fabel!

Fijn dat je kinderarts moeite doet en wil kijken of ze het medicijn kan voorschrijven!

Is er op Bonaire een lactatiekundige? Als die er is zou ik haar vragen mee te kijken, dan kun je samen proberen om je kindje aan de borst te krijgen!

Succes en stel gerust al je vragen!

Mirjam

5. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik weer!
    Ik heb net een recept gekregen voor Motilium, 10 gram tweemaal daags 1 tablet voor 7 dagen.
    Nu vraag ik me af of dat genoeg gaat zijn?

Ik wil echt zooo ontzettend graag! Bij mijn eerste kindje was het na 6 weken zo'n stress (handkolf) dat ik uiteindelijk depressief werd en maar stopte met de borstvoeding.
    Ik merk dat het nu ook alweer slechter met me gaat, maar als ik nu stop, krijg ik daar heel veel spijt van, dus dat wil ik ook niet.
    We zetten nog even door, straks komen de andere pillen binnen, ik hoop dat die ook zullen gaan werken.

Op Bonaire hebben we (nog) geen lactatiedeskundige, maar volgens mij zijn ze er wel mee bezig, het wordt allemaal nu pas een beetje goed opgezet hier. Dus ik heb er helaas niets aan.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    hoi

fijn dat je die pillen hebt gekregen! Ik hoop dat het helpt. Als het onvoldoende lijkt te zijn bel je op en vraag je om meer.
    Jammer dat er nog geen lactatiekundige is daar. Misschien wel een leuk idee voor mij, om in de toekomst te gaan werken op Bonaire :)! Succes en we horen het graag als je weer vragen hebt!

Mirjam

Share This Page