Borstvoeding combi flesvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Angie4you, Mar 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angie4you

Angie4you Bekend lid

Dec 31, 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Hoi,

Mijn dochter is morgen 11 weken oud. Vanaf het begin heb ik haar borstvoeding gegeven. Dit is altijd probleemloos verlopen. Gestart met gemiddeld 8/9 voedingen en we zitten nu op 5 voedingen per dag. (6/7, 10-11, 14-15, 18-19 en rond 22uur)
    De voeding rond de 10 uur 's morgens heb ik sinds afgelopen maandag vervangen door Nutrilon flesvoeding. 150cc water + 5 schepjes. Ze drinkt daar gemiddeld 135cc van op (van de 165cc)
    Het gaat verder prima; ze accepteerd de fles goed en daarna ook weer de borst. Alleen heb ik bij de voeding van 15:00 het idee dat ze niet zoveel dorst heeft...daardoor kolf ik de harde plekken in vooral de 2e gegeven borst nog weg.
    Ik ben heel bang dat ik borstonsteking ga krijgen, dus hoe moet ik daarmee omgaan? Moet ik de harde plekken en dus stuwing blijven kolven of moet ik het laten. Ergens wil ik nog een paar weken de fles met de borst gaan combineren dus wil ook niet mn hele melkproductie stoppen :)
    Wil de voeding van 6, 15 en 22uur zelf geven en de andere 2 met de fles. Op de dagen dat ik werk zou ik dan alleen de voeding van 15 uur afkolven....
    Is dit een optie of gaat mn productie er dan aan en moet ik meer gaan kolven of gaat mijn lichaam daaraan wennen?? Wat is wijsheid??
    En stel dat ik volledig op fles overga....wanneer kan ik volledig stoppen zonder daar vette pijn/stuwing en evt. ontstekingen ervan te krijgen....
    sorry voor de warboel misschien, maar.....pfff....dit is moeilijk....

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je hebt grote kans dat als je gaat afbouwen, dat je produktie dan ook afneemt en dat het al snel terugloopt.Als je over een paar weken toch helemaal flesvoeding wilt geven dan is dat geen probleem. Anders is het afwachten hoe jouw lichaam reageert en hoe lang je die 3 voedingen aan de borst kunt volhouden. Afbouwen moet wel langzaam ja, als je harde plekken krijgt is dat niet handig. 1 voeding per keer eraf, en ik zou dan om en om doen, een voeding per fles dan weer de borst geven en dan weer een fles. Kijk op geleide van je lichaam hoe snel het gaat. Merk je dat je steeds harde plekken hebt dan moet je het langzamer afbouwen, want als je steeds gaat kolven stimuleer je het juist weer, en dat is niet jouw bedoeling.
    Je kunt in het begin de spanning eraf kolven om 15u, maar zeker niet meer dan dat. Dan geef je de voeding daarna eerst die volste borst. Merk je op een gegeven moment dat je niet meer hoeft te kolven dan kun je voorzichtig een volgende voeding afbouwen.
    Succes en bij vragen hoor ik het graag.

Mirjam

3. Angie4you

Angie4you Bekend lid

Dec 31, 2010
    606
    0
    0
    Vpk
    Brabant
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik wil zondag inderdaad de voeding van 19u ook met de fles gaan geven.....dan dit weer een weekje proberen. Inmiddels drinkt ze de fles helemaal leeg dus dat doet ze goed. Heb gisteren niet hoeven kolven dus misschien loopt het al iets af. Ik hoop het nog een paar weken te kunnen combineren....we zullen zien.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je merkt het vanzelf ja, als je zo'n voeding niet hoeft te kolven is het inderdaad aan het teruglopen. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het graag.

Mirjam

Share This Page