Goedenmiddag, Momenteel ben ik echt ten einde raad.. A. is geboren op 8-8-2012 en is dus nu een maand oud (geboren met 38 weken). Hij is in het ziekenhuis geboren en we zijn daar 2 dagen gebleven. Vanaf het begin heb ik geprobeerd borstvoeding te geven, ik heb daar hulp gekregen met aanleggen maar als snel bleek dat hij niet genoeg binnenkreeg. Tegen de tijd dat we bijna naar huis mochten bleek dat hij bijna 10% was afgevallen en moest ik dus bij gaan voeden (vingervoeden). Eenmaal thuis aangekomen heb ik hem weer elke dag heel vaak aangelegd, sowieso stipt elke 3 uur. De eerste tijd kwam hij zelf nog niet vaker dan dat, dus hij moest er voor wakker gemaakt worden. En zijn we daarnaast ook nog doorgegaan met het vingervoeden. De eerste paar dagen bleef hij licht afvallen, waardoor we hem meer zijn gaan bijvoeden. Hiernaast hebt ik ook gekolft. Op dag 8 van de kraamzorg bleek dat hij te geel was toen zijn zijn waardes geprikt en bleek de leverwaarde veelste hoog te zijn waardoor we met spoed naar he ziekenhuis moesten. Dit had oa te maken met het te weinig vocht binnen krijgen. A. heeft toen 1 dag onder de lamp gelegen waarna zijn waardes weer snel daalden. Overdag heb ik hem in het ziekenhuis borstvoeding mogen geven (elke 3 uur) en daarnaast kreeg hij nog de fles (zo'n 40 cc bij). En 'snachts gaven hun hem de fles (75 cc per voeding). Hij reageerde hier goed op en kwam aan. Na 2 dagen mocht hij weer naar huis, zijn waardes waren goed en hij was voldoende aangekomen. Thuis zijn we weer doorgegaan met het veel aanleggen/fles bijgeven/kolfen. Dit ging een tijd best goed dus toen hebben we geprobeerd volledig over te gaan op de borst. Met vraag en aanbod, hij huilde veel dus eigenlijk constant aangelegd in de hoop dat de productie op zou lopen. Ook kon hij uren aan de borst liggen en leek het aanhappen/drinken ook goed te gaan (het aanhappen ging de 1e week heel moeizaam). Ook nog geprobeerd hem max 20 min. per borst te geven (advies ziekenhuis). Maar hij kwam weer te weinig aan. Paar dingen die handig zijn om te weten: - Een paar jaar geleden heb ik een borstverkleining gehad. - Momenteel krijgt hij weer de fles bij (omdat hij toch echt moet aankomen), maar leg ik hem voor elke fles nog wel zolang hij wilt aan de borst. - Kolfen gaat vrij moeizaam, komt per keer maar 20 cc per borst uit. Soms in totaal 60 cc met heel veel moeite. - De eerste week lekte ik ontzettend veel melk en leek ik meer te hebben dan nu. Borstvoeding is naar mijn idee echt het beste voor hem, dus ik zou zo graag willen dat hij dat volledig zou kunnen. Maar ik ben bang dat ik gewoon niet genoeg melk kan produceren. Momenteel ben ik een beetje de wanhoop nabij. Ik weet niet meer waar ik goed aan doe. Consultatiebureau zegt dat ik het maar een beetje op eigen gevoel moet doen.. Het levert nu zoveel stress op (is natuurlijk ook niet goed voor de melkproductie) en kost zoveel tijd en moeite(wat op zich natuurlijk niet erg is) dat ik me bijna begin af te vragen of ik niet moet overstappen op volledig flesvoeding.. Het voelt alsof we de hele tijd in cirkeltjes rond lopen; borstvoeding is te weinig > valt hij af dus is flesvoeding bijgeven noodzakelijk. Flesvoeding > neemt ondanks het kolfen de productie melk af en zo zal borstvoeding nooit gaan zoals het hoort. Sorry voor het lange, chaotische verhaal. Heeft u misschien een advies? Moet ik koste wat kost doorgaan (en hoe dan?) of is stoppen toch een goede optie? En zou het kunnen zijn dat ik gewoon echt niet genoeg melk voor hem kan produceren? Alvast heel erg bedankt voor het lezen!
oja; ook lijkt het alsof hij na even aan de borst er niet veel meer uit kan krijgen. Hij raakt dan gefrustreerd (soms met huilen of loslaten vd tepel en laat zn hoofd snel heen en weer bewegen om de tepel weer te zoeken) als ik hem dan weer aanleg gaat het even goed en dan gebeurd het weer.. Dit is niet altijd zo, soms kan hij ook echt heel lang aan de borst zuigen/drinken. Maar dan raakt hij ook niet verzadigd omdat hij snel weer om eten huilt..
hoi sorry dat je vraag zolang is blijven liggen, we hebben een behoorlijke achterstand opgelopen. Is het nog relevant? Heb je misschien aanvullingen? Mirjam