Ervaringen hardlopen oppakken na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door MFE, 24 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ladies,

    Wie heeft haar hardloop-hobby weer opgepakt na de bevalling en wanneer ben je begonnen en hoe ging dit??

    Na mijn eerste ben ik na 9 maanden begonnen met hardlopen. Daarvoor nooit gedaan.

    Nu net Bevallen van de tweede en mijn fysio zegt 6 mnd wachten is het beste maar als ik klachtenvrij ben dan ik bij 3mnd evt. voorzichtig mag starten.

    Ik ga sowieso eerst beginnen met Mamma-fit, dat is vanaf 6 weken na de bevalling.

    Ik ben benieuwd naar andere ervaringen en meningen :)
     
  2. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik heb tot 27 weken in mijn zwangerschap hardgelopen. 3 maanden na de bevalling opgepakt. Ik was snel weer terug op conditie. Ik had wel een zwangerschap zonder klachten en ook na de bevalling geen klachten.
     
    MFE vindt dit leuk.
  3. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Thanks vj reactie. Ik heb ook gelopen tot denk ik 26 weken oid. Toen werd die buik echt irritant. Nu wat last van niet soepele bekken waarom ik bij de fysio loop. Dit heeft ze behandeld en is nu stuk beter. Ik ga goed naar mijn lichaam luisteren en de nodige oefeningen blijven doen!
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Rustig aan oppakken, bij bv pijn in liezen even stapje terug is mijn ervaring. Ik moest echt even zoeken, en de eerste tijd ging ik van stukjes hardlopen weer terug naar even (stevig) wandelen. Na mijn eerste iets te snel gegaan en toen een tijd last gehad van m’n bekken, bij de tweede dus rustiger aan opgebouwd en geen klachten gehad :)
     
    MFE vindt dit leuk.
  5. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ben na zo'n zes weken begonnen met joggen op de plek in de woonkamer (ziet er hartstikke idioot uit, maar ik wilde gewoon al rustig iets opbouwen). Na acht weken heel langzaam buiten weer begonnen.

    Ik moet er wel bij zeggen dat ik niets van bekkenklachten of blaasproblemen had of heb en ik heb het eerst aan de vk gevraagd of het geen kwaad kon. Ik kan me voorstellen dat je langer moet wachten als je klachten hebt, of dat je gelijk rustiger doet of stopt als je merkt dat het nog niet goed gaat.

    Ik had in ieder geval nergens last van bij het hardlopen, alleen mijn conditie was beneden nul :rolleyes: Ging vrij snel weer beter en nu (vijf maanden na bevalling) weer terug op het oude peil.
     
    MFE vindt dit leuk.
  6. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    6 a 8 weken is echt te vroeg om te beginnen met hardlopen of joggen! Minimaal wachten tot 12 weken na de bevalling. Dat geldt ook als je geen klachten hebt! Je bekkenbodem is nog heel zwak na de bevalling, als je te vroeg begint heb je kans om alsnog een verzakking te krijgen. Als je echt wat wilt doen, dan powerwalken.
    Ik weet dat gynaecologen of verloskundigen zeggen dat het na 6 weken oké is, maar dat is het echt niet! Sporttrainers en bekkenbodemtherapeuten zullen het echt met klem afraden.
     
    Mammavantwee en MFE vinden dit leuk.
  7. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik ga sowieso niet eerder beginnen dan bij die 12 wkn. Daar voor lijkt me ook te snel en ik wil graag nog heel lang goed kunnen sporten en hardlopen dus dan maar geduld hebben voor nu. Verzakking lijkt me drama. Nu niets wat erop wijst dat daar sprake van is.
     
  8. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Twaalf weken vind ik dan persoonlijk wel heel erg lang (niet vervelend bedoeld :oops:). Maar goed, je wilt het risico op verzakking niet lopen natuurlijk en ik wist ook niet dat een vk daarin anders kan adviseren.
    Ik zou wel gelijk gestopt zijn als ik ook maar iets gemerkt had. Maar afkloppen dan maar dat er niets gebeurd is...
     
    MFE vindt dit leuk.
  9. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Ik snap het hoor, ik kon ook echt niet wachten om weer te beginnen. Powerwalken is wel echt een heel zwak aftreksel. :roflmao: Tegelijkertijd vond ik het ook wel spannend om weer te beginnen.
    Hier helaas wel een verzakking opgelopen na mijn eerste zwangerschap. Daarom was ik nu extra voorzichtig.
     
    MFE vindt dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Volgens t ziekenhuis mocht ik na 6 weken alweer, ik had bi tijdens en na zwangerschap dus vertrouwde dat niet en heb in eerste plaats 9 maanden gewacht. Toen begonnen met een beginnersschema. Je spieren weten t ergens nog wel, je conditie is snel zat weer terug, maar dit is voornamelijk voor je bekken die moeten echt rustig aan weer goed mee leren draaien. Pak dat echt rustig op, verzieken hoef je ze maar 1x, ze dan weer goed krijgen kan best lang duren. Ze zijn knap rot te trainen vooral bij scheve intensiteit.

    In geval van twijfel, zoek een goede bekkenfysio op, die kan je lijf veel ellende besparen.

    Mijn sportschoenen hangen helaas in de wilgen, permanente spierschade dus hardlopen is in mijn situatie t stomste wat ik kan doen.
     
    MFE vindt dit leuk.
  11. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Ik heb het na 6 weken weer langzaamaan opgepakt. Ik heb een keizersnede gehad, de gynaecoloog gaf bij de nacontrole (na 5 weken) aan dat ik alles weer mocht zolang ik niet te veel in een keer ging doen.
     
    MFE vindt dit leuk.
  12. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier weer voor het eerst 'hardgelopen' na ruim 3 maanden. Interval gedaan 8x 2 min wandelen, 1 minuut dribbelen. Voelde wel dat ik wat gedaan had, maar niet extreem gelukkig. Denk ook dat het per persoon verschilt wat het 'juiste' moment is. Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt!
     
    MFE vindt dit leuk.
  13. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Na mijn bevalling ben ik me er echt over gaan verbazen hoe snel andere vrouwen herstellen. Als ik dit allemaal lees, verbaast het me weer.

    Ik weet nog dat ik de eerste dag na mijn verlof naar mijn werk fietste en een vrouw zag hardlopen met echt een heel jonge baby in de wagen (niet ouder dan 3 mnd schatte ik in) en ik was helemaal chagrijnig op dat stomme wijf (haha geintje hoor, geen idee wie dat was). Mijzelf lukte het hardlopen pas 1,5 jaar later.... Daarvoor plaste ik steeds in mijn broek. Gek genoeg had geen bekkenpijn en ook geen verzakking. Wel redelijk sportief in aanleg. Conditie was wel super snel terug.
     
    MFE vindt dit leuk.
  14. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ja volgens mij zijn de verschillen groot. Ik voel me zelf nu 6 wkn na de bevalling echt ineens stuk en stuk beter. Ik ga vrijdag mijn bekkenbodem laten checken en verder is overige pijn weg. Ik blijf maar voorlopig vinger aan de pols houden en de fysio aanhouden. Als het zo blijft ga ik na 3 mnd beetje joggen en bij 6 maanden hoop ik het op te pakken. Duurt het langer dan is het maar zo. Het blijft een aanslag, zo'n kind baren!!

    Snap je gevoel btw zeker mbt dat stomme wijf hihihi
     
  15. Spiegel

    Spiegel Lid

    18 nov 2019
    67
    11
    8
    Vrouw
    Oh heerlijk joh! Ja ik zou ook mijn mogelijkheden benutten hoor als je je fysiek sterk voelt.
     
  16. Larissa100

    Larissa100 Actief lid

    7 dec 2015
    334
    73
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ben na 10 weken weer begonnen met hardlopen. Rustig aan maar wel 3x per week, om weer structuur op te bouwen. Mijn jongste zoon is van april en in nov heb ik de 7h loop gelopen (15 km!) Nu in maart mijn eerste halve marathon. Hardlopen gaat bij mij als een speer! Wel goed luisteren naar je lichaam. Ik kreeg soms wat pijn aan lies en ook wat aan knie. Core was dus nog niet helemaal sterk. Nu blessurevrij al een tijdje!
     
    MFE vindt dit leuk.
  17. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Ik ben geen 'echte' hardloper, maar er zit een redelijk component hardlopen in mijn trainingen.

    Juist vanwege hypermobiliteit en daaruit volgende bekken issues heb ik (uiteraard met goede begeleiding van een fysio) tijdens mijn zwangerschap veel gesport. Op de dag dat de bevalling begon was ik 's ochtends nog gaan bodypumpen. Want die spieren houden het allemaal iig nog een beetje op zijn plek.

    Wel had ik ergens aan het einde van mijn 2e trimester al het hardlopen vervangen door roeien/fietsen.

    Ongeveer 6 weken na de bevalling ben ik thuis weer rustig gaan bewegen. Heb toen dit gebruikt https://www.lesmills.com/post-pregnancy-exercise/ Veel langer had ik denk ik niet moeten wachten.

    Ongeveer 9 weken na de bevalling ben ik weer gaan sporten. Na 12 weken heb ik de crossfit workout 'Murph' gedaan. De pushups en pullups had ik aangepast. De totaal 3,2 km rennen heb ik wel gewoon gedaan, maar moest rustig aan.

    Gewoon naar je lichaam luisteren, dan komt alles goed.
     
    MFE vindt dit leuk.
  18. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Thanks vj reactie!!! Ik ben inmiddels 9 weken na de bevalling en soort nu ook gewoon weer. Lichaam voelt al veel en veel beter. Hardlopen ga ik na 3 mnd mee starten en idd mijn lichaam zal het vanzelf wel aangeven.... ben wel heeel benieuwd hoe het zal gaan! :)
     
    trillian vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina