Hoe lang bevallingsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Prinsesje2014, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prinsesje2014

Prinsesje2014 Actief lid

12 dec 2013
    411
    1
    18
    Hallo,

Ik zou op 16 juni uitgerekend zijn van onze tweeling. En dus binnen de nieuwe regeling vallen w.b. Het meerlingenverlof.
    Nu ben ik helaas 30 maart (met bijna 29 weken zwangerschap) al bevallen van onze tweeling. Nog voordat mijn verlof in zou gaan. (Ik zat wel in de ziektewet al 100%).
    Hoe lang is dan nu mijn bevallingsverlof? Is dat zoals anders 16 weken? Of met de nieuwe regeling ook extra weken? Want ik heb nu voordien geen extra verlof gehad.
    De komende tijd zal onze tweeling in het ziekenhuis verblijven en ik weet dat ik daardoor mogelijk nog recht heb op iets langer verlof. Maar ik was vooral benieuwd naar of ik sowieso langer bevallingsverlof heb.
    Ik zou nu anders omdat ik plotseling veel eerder ben bevallen wat veel heftiger is, juist weer eerder aan het werk moeten als dat ik rond de uitgerekende datum zou gaan bevallen.
    ik

Ik hoop dat u mij een beetje duidelijkheid kan geven.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste prinsesje2014,

Wat een heftige situatie voor je. Hopelijk gaat het goed met je tweeling.

Je wilt graag weten of je alsnog meerlingverlof kunt krijgen.
    Binnen de nieuwe regeling voor meerlingverlof kunnen aanstaande moeders eerder met zwangerschapsverlof gaan. Ben je bevallen voor de uitgerekende datum? Dan gaat het bevallingsverlof meteen in. De nieuwe regeling is dan niet van toepassing.

Maar door de vroege bevalling heb jij nog geen gebruik gemaakt van het zwangerschapsverlof. Deze weken worden opgeteld bij je bevallingsverlof.
    Je hebt altijd in totaal recht op 16 weken verlof.

Wanneer je kinderen na de bevalling in het ziekenhuis moeten blijven, kun je inderdaad langer verlof krijgen. Wat zijn de voorwaarden en hoe kun je dit aanvragen? Dat lees je hier.

Een goed herstel voor jou en je kinderen!

Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team

3. Prinsesje2014

Prinsesje2014 Actief lid

12 dec 2013
    411
    1
    18
    Dankjewel voor het duidelijke antwoord!

4. UWV

UWV VIP lid