Hallo, Ik ben momenteel een uitzendkracht in fase A. Ik heb een aantal vragen: - Ik heb begrepen dat je als uitzendkracht ook recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof, maar dat je dan een uitkering krijgt via het UWV en niet dat je loon doorbetaald wordt. Dus ik zou dan direct door het UWV betaald worden en niet door mijn werkgever. Klopt dit? - Zo ja, betekent het dan dat ik zelf de zwangerschapsuitkering moet aanvragen via het UWV? Of moet mijn werkgever dat doen? - Indien ik het moet doen: hoe kan ik dit doen? Op de website van het UWV krijg je als werknemer (dus indien je een werkgever hebt) alleen de optie dat de werkgever het kan aanvragen en niet de werknemer zelf. - Indien mijn werkgever het moet doen: moet het uitzendbureau dit regelen of de opdrachtgever (het bedrijf waar ik werk)? Alvast bedankt!
Beste Juneau, Je hebt een aantal vragen met betrekking tot zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) en je arbeidscontract bij het uitzendbureau. Ook als uitzendkracht aanspraak kan maken op de WAZO. Je werkgever (het uitzendbureau) kan het verlof voor je aanvragen, maar is dit niet verplicht. Werknemers met een fase A arbeidscontract kunnen de WAZO zelf aanvragen bij UWV. Dit kun je doen 4 tot uiterlijk 2 weken voor je eerste verlofdag door te bellen met UWV Telefoon Werknemers. Meestal maakt UWV het geld over aan de werkgever, maar je kunt ervoor kiezen om het geld rechtstreeks op jouw rekening over te laten maken. Dat klopt. Overleg dit met je werkgever. Betaalt UWV jou rechtstreeks? Houd er dan wel rekening mee, dat je de WAZO inclusief vakantiegeld gaat ontvangen en er tijdens je verlof geen premies afgedragen worden aan het pensioenfonds. Actuele informatie over het zelf aanvragen van de WAZO vind je hier. Ik wens je verder een goede zwangerschap toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team
Hartstikke bedankt! Ik zal het dan wel zelf aanvragen, vind ik prettiger en mijn contract loopt namelijk ook af tijdens mijn verlof, dus dan is het praktischer als het direct aan mij wordt uitgekeerd door het UWV. U zegt dat ik het moet overleggen met mijn werkgever; bedoelt u hiermee het uitzendbureau of de opdrachtgever?
Beste Juneau, Graag gedaan! Met werkgever bedoel ik de werkgever die jou betaalt. Juridisch en formeel gezien is dat jouw werkgever (daar ben je ook verzekerd en van dat loon worden sociale premies en belasting betaald). Tussen haakjes had ik dit overigens al gemeld in mijn eerste bericht. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team