Ik dacht altijd dat je borstvoeding een (werk)week in de koelkast kunt bewaren. Nu zag ik laatst een documentaire op tv en gisteren in een boek waar werd gezegd dat je dat max 24 uur kunt doen. Ik doe: binnen 24 uur invriezen (meestal direct) In de koelkast (achterin uiteraard): 5 dagen In de diepvries: 6 maanden Ontdooid in de koelkast: 24 uur (eigenlijk dit lijstje: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Bewaren van moedermelk) Ik ben soms nachten weg van huis, de halve koelkast staat dan vol met flesjes melk, die ben ik dan flink aan het verzamelen van te voren. Ik dacht altijd: beter bewaren in de koelkast dan invriezen ivm voedingsstoffen enzo (en anders moet ik steeds reminders smsen naar mijn vriend dat hij op tijd melk uit de vriezer haalt om rustig in de koelkast te ontdooiien). Maar goed, wisselende informatie dus. Mijn vraag: wat doen jullie en wat zijn je ervaringen?
In de koelkast bewaarde ik maximaal 5 dagen. Gaf ik ook de voorkeur aan boven invriezen en weer ontdooien. Buiten de koelkast kun je verse melk max 24 uur bewaren. En voor de rest volgde ik ook jouw lijstje, alleen hield ik 3 mnd aan voor de vriezer.
Mijn kindje drinkt zijn flessen goed (ook de ontdooide melk die inmiddels van eind januari is) en geen krampen oid, dan kan ik er toch van uitgaan dat de melk niet bedorven is? (opeens maak ik me hier zorgen om, help)
Nee hoor, als hij nergens last van heeft (en het opdrinkt, dat is ook al wel een teken) dan is die melk nog goed. Ik had ook gelezen dat het 6 mnd kon, maar ik had 'm gewoon al eerder nodig. Hou gerust 6 mnd aan als je een 3*** vriezer hebt (-18 of kouder).
ontdooide melk is in de koelkast 24 uur goed, verse melk 5 dagen. Ik probeer het altijd binnen 3 dagen wel op te maken.
buiten de koelkast bewaar ik het max 12 uur, in de koelkast max 3 dagen en in de vriezer max 4 maanden. vind ik zelf gewoon een fijn idee
Ik bewaar niks buiten de koelkast, maar er staat mij iets bij van 5 (!) uur, invriezen doe ik binnen 24 uur (en nooit meteen, eerst afkoelen in de koelkast), en melk staat hier altijd maximaal 5 dagen in de koelkast. Ontdooide melk geven we niet meer, alles wat ik invries gaat naar een andere mama, mijn dochter krijgt heerlijk alleen nog maar vers. Maar toen we nog wel ontdooiden bleef het maximaal 6 maanden in de vriezer en nadat het ontdooid was nog maximaal 24 uur in de koelkast.
Hier ook 5 dgn in de koelkast, invriezen binnen 24 uur, en buiten de koelkast bewaren weet ik niet meer (doe ik nooit, behalve vanaf mijn werk (30 min.)