Borstvoeding op verzoek en kraamvisite

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Loki09, 26 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Dames, ik vraag me erg af hoe jullie dit doen.

Ik geef mijn meisje borstvoeding op verzoek en vind dit heerlijk, ben zo ontzettend blij dat het ondanks een keizersnede allemaal goed op gang is gekomen en wil dit ook enorm graag blijven doen de komende maanden!

Toch loop ik tegen een probleem aan, waar vooral mijn vriend het moeilijk mee heeft; kraamvisite 'plannen'.

Vanuit de kraamweek hebben we op aanraden van de kraamzorg een beetje een schema gepakt voor het voeden; 7.00, 10.00, 13.00, 16.00, 19.00 en 22.00 en de nacht wat ze zelf aangeeft. Echter werkt dit in de praktijk maar la-la. Ze meld zich wanneer ze honger heeft en dat is natuurlijk nooit precies op die tijdstippen. Ook clustert ze geregeld en de ene keer is dat sochtends en de andere keer savonds. Ik vind het geen probleem, de dagen staan immers in het teken van haar en daar pas ik me wel op aan. Maar hoe doe ik dat met kraamvisite? Ze bellen al vantevoren en mijn vriend spreekt mooi een uur na de voedtijd af, maar ja, de voedingstijden wisselen dus nogal dus geregeld heeft ze nog geen honger net voor een bezoek en begint ze tijdens het bezoek te huilen. Ik zoek het niet om bij jan en alle man te voeden dus zonder me dan af. Het voeden duurt zo'n 45 min dus dat komt er op neer dat ik bijna de hele visite tijd boven zit...
    Mijn vriend vind dit vervelend en voelt zich dan opgelaten...

Hoe doen jullie dit, vroeg ik me af?

2. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    dat is inderdaad lastig.. ik deed het wel gewoon (voeden terwijl er visite was) maar mijn man had er minder moeite mee..
    al komt de visite natuurlijk vooral voor jou en de kleine ;)

je kan proberen toch aan te leggen voordat visite komt, als ze dan een slokje wilt red ze het misschien wat langer..

verder helaas geen tips, voeden op verzoek blijft ook echt op verzoek ;)

3. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou ook voeden op verzoek en als je weet dat er over een uur visite komt en je zit dan zo rond te tijd dat ze waarschijnlijk weer komt, dan kun je haar misschien wat eerder pakken. Dat deed ik wel eens. Maar bij sommige mensen ook wel gewoon gevoed en ben ook wel eens naar boven gegaan, jammer dan.
    Gelukkig werd ik er vanzelf wat makkelijker in.

4. fafje

fafje Niet meer actief

ja idd mss kan je eventje sop jouw verzoek doen als er mensen komen waar je sowieso niet bij wilt voeden ( daar wortd je echt makkelijekr in )..

maar ik ging wel es ff weg, was dan ook een tidjje weg maarja helaas...dna moest papa de visite even vermaken..

Met de tijd duurt de voeidng ook steeds korter...en anders laat je je visite over een tijdje pas komen...dat als ze bellen, je zegt over een week...en dan nog even dag vantevoren bellen over welke tijd enz...aangezien het met die kleintjes zo snel veranderd per dag al die schema's verzoek etc etc

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon vaste tijd voor de visite nemen, en als kind dan net moet eten of slapen, heeft kind voorrang. Visite snapt dat toch wel? En die kunnen toch wel even zelf een bakje koffie maken of zich met papa vermaken? Het zal wat onwennig voelen voor papa, maar dat hoort er allemaal bij hoor. Hebben alle verse mama's en papa's last van. En bezoek dat dat zelf heeft meegemaakt heeft daar normaal gesproken ook alle begrip voor.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.012
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben bij de kraamvisite ook gergeld boven gaan zitten. Tja, ze weten dat ze voor een baby komen en dat die niet kan klokkijken. Ze moeten er dus maar rekening mee houden dat het kan ijn dat de baby bet slaapt of wil eten.
    Bij sommige visite voedde ik trouwens wel gewoon waar ze bij waren. En bij mensen waarbij ik me niet genoeg op mijn gemak voelde.... Ach, bij dat soort bezoek vind ik het geen straf om even lekker boven te gaan zitten. ;) Meestal was dat toch familie van mijn man, dus was het ook niet erg om hem met de visite alleen te laten.

7. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik voedde vaak waar de visite bij was. als ik dat niet prettig vond ging ik naar boven of als ik vooraf wist dat de visite kwam, dan legde ik hem gewoon een extra keertje aan op een tijd die goed uitkwam met visite. dan had hij lekker zijn buikje goed vol en was hij super tevreden

8. Nemo81

Nemo81 Actief lid

16 mrt 2010
    338
    0
    16
    Mensen vroegen bij ons vaak: wanneer schikt het? Ik zei dan: Onze zoon heeft geen regelmaat, dus we spraken dan gewoon af. Als hij op verzoek wilde drinken, prima, dan zei ik dat tegen de visite en legde hem gewoon aan. Hij drinkt er prima bij. Ik vindt het ook prettig dat ik me niet aan anderen stoor! Mensen gaan echt niet (niet bij ons tenminste) naar je borsten kijken. Veel vinden het ook eigenlijk vrij normaal. Waarom ook niet? Als ik dan net een voeding gaf, terwijl de deurbel ging, legde ik hem er even af, hups in de box en vertelde dat ik net aan het voeden was. Ze gingen zitten en de koffie etc. kwam dan later wel.

9. 4days

4days Niet meer actief

Tip 1: gooi het schema de vuilnisbak in. :) Zeker omdat het voor jullie niet echt lijkt te werken. Je baby weet echt heel goed wanneer ze honger heeft, en borstvoeding werkt altijd nog het beste op verzoek. Waarschijnlijk zal ze binnen de kortste keren zelf een soort schemaatje krijgen. (en dat werkt dan WEL)

Tip 2: Over de kraamvisite, tsja ik zou gewoon niet te geforceerd proberen om alles precies te plannen. Gewoon een beetje loslaten. Als je meid dan ineens komt, kun je of gewoon bij de visite voeden (als je je daarbij op je gemak voelt), en anders trek je je even terug. Er zal echt niemand zijn die dat niet begrijpt hoor! Je kunt altijd nog even proberen of ze wil drinken vlak voordat de kraamvisite komt. Het maakt niet uit of ze 2 uur daarvoor nog gedronken heeft ofzo, het hele idee van een schema kun je in feite gewoon los laten. Baby die borstvoedign krijgen drinken nooit te veel. :)

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou ook zeggen dat het gewoon kiezen is: als je niet wilt voeden bij de visite, (vond ik die eerste tijd ook niet prettig, nog zoveel geklooi erbij), dan ga je dus even naar boven om te voeden en zal hij de visite moeten vermaken.
    Daar hoef je je dan toch niet opgelaten over te voelen? Misschien wel handig om vooraf te zeggen tegen visite: Joh, houd er rekening mee dat onze dochter Bv krijgt en dat we dat niet in kunnen plannen, dus dat kje risico loopt dat mams en dochterlief boven zitten een tijd?

11. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt allemaal voor jullie tips. Heb gister nog een flinke discussie gehad met vriendlief en hij snapt nu een beetje meer hoe borstvoeding werkt, dat ze geen klok kan kijken en dat ze soms 4 uur zoet is op een voeding en soms maar een uur. We hebben vaste tijd afgesproken qua visite (een uur na de voedingstijd) én afgesproken dat als ze honger heeft ik naar boven ga en de visite gewoon pech heeft.
    Bij sommige mensen wil ik best voeden hoor (ouders, schoonouders, schoonzus en vriend, en sommige tantes en ooms van mijn kant, mijn vriendinnen) maar bij familie/vrienden van zijn kant en collegas ed heb ik daar geen prettig gevoel bij...

Misschien moet ik idd eens proberen het schema los te laten van de kraamhulp, het werkt idd toch niet. Vandaag ook, vanacht een voeding om half 5 en dan komt ze niet om 7 uur dus valt de planning al in puin. Ik ga het inderdaad eens doen zoals zij het aangeeft en idd een keer extra aan proberen te leggen voor een visite.

12. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Loki proficiat nog met jullie dochtertje.
    Goed dat jullie eindelijk eruit zijn hoe en wat.

Ik merk( te) bij mijn man ook vaker dat hij totaal niet nadacht dat een baby niet op schema's werkt.
    En dat de baby voor gaat op bezoek enz.
    Hier ook een heeeeeeeeeeele grote discussie over gehad toen wij bij mijn schoonouders waren.
    Maar denk vooral aan jezelf en aan de baby:)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Papa's moeten in de kraamweek ook gewoon nog heel veel leren. Juist dit soort dingetjes over voeden en zo hebben ze vaak nog nooit gehoord (niet veel papa's gaan naar een borstvoedingscursus helaas). Komt er wel hoor, leg alles uit, en het komt wel goed!

14. Bri

Bri Niet meer actief

Je vindt er je weg wel in, al is alle begin moeilijk.
    Zelf heb ik eigenlijk met iedereen erbij wel gevoed - mensen bij wie ik me opgelaten zou hebben gevoeld, kwamen bij mij niet op kraamvisite, in elk geval niet die eerste weken.

Alleen toen m'n toenmalige baas er was, ja, daar ging ik niet voor zitten met kind aan de borst. Gelukkig snapte hij zelf ook wel de hint toen dochterlief ging huilen en is hij zelf vertrokken (was er toen al een tijdje, koffie + beschuitje gehad, cadeautje uitgepakt, even gepraat).
    Voor de rest heb ik overal en altijd en met iedereen erbij m'n kinderen gevoed.

15. fafje

fafje Niet meer actief

als ik nu terug denk, vaak als ik al zei ohh hij heeft honger/moet drinken, dan ging de visite uitzichzelf al weg...

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet iedereen is zo slim hoor. Ik zei een keer tegen bezoek 'ik geloof dat het nu bijna etenstijd is'. Kreeg ik een heel verhaal dat ze eigenlijk niet van plan waren om te blijven eten...:D

17. Bri

Bri Niet meer actief

hahaha, lekker sensitief bezoek! (en wat zullen die zich schaapachtig gevoeld hebben toen ze doorkregen wat je wel bedoelde)

wees ook duidelijk naar je visite. vind je het goed dat ze blijven, zeg dat dan. wil je liever alleen zijn met je baby rond voedingstijd, zeg dat dan ook.

18. fafje

fafje Niet meer actief

haha das zeker niet slim!!!

Nee ik bij de volgende hoeft het visite van mij allemala niet in het begin te komen! vind het maar een gedoe!
    Ik voelde me vooral opgelaten omdat ie mensen evrwachtend at ze de baby vaak mogen vasthoduen of dat je em wel ff wkaker maakt/naar binnen haalt!! grr :p, maar dan wa shet excuus voor voeden wel eventjes heeel fijn :D

19. fafa

fafa Niet meer actief

hahahaha :D

Ik heb zelf ook altijd gezegd op de vraag: "wanneer komt het uit dat we langskomen" gezegd: "geen idee! dat ligt aan de kleine, en dat kan ik pas een uur of twee vantevoren inschatten, en zelfs dán soms niet eens, dus roep maar gewoon een tijd die jullie uitkomt"
    Dan is het bezoek er wel op bedacht dat er halverwege het bezoekje gevoed moest worden.

En bij de meeste mensen heb ik ook gewoon gevoed. Behalve bij bezoek met een drukke peuter, dat leidde ons allebei teveel af of mn meisje schrok dan telkens waardoor ze aan mn tepel begon te trekken... aaaaaauw!

20. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Wat ik deed bij visite waar ik me niet prettig genoeg bij voelde op gewoon te gaan zitten voeden (waren er niet veel, maar kwam wel eens voor), was op een eettafelstoel gaan zitten, maar dus nog wel in de woonkamer. Dan was ik niet helemaal weg, zat ik op m'n gemak, want 'uit het zicht' en kon toch gewoon meedoen met het gesprek.
    Werkte altijd prima en omdat ik zo nadrukkelijk ergens anders ging zitten, was ook meteen duidelijk dat ik even die privacy nodig had :)

Deel Deze Pagina