Hoe lang blijft prematuur in het ziekenhuis

Discussie in 'Prematuur' gestart door januari2010, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Wat Adi vertelt klopt exact. Je kunt er dus geen peil op trekken, het ligt eraan hoe zwaar en sterk je kindje is. Mijn dochtertje is met 33+3 geboren en mocht geloof ik zo'n 4 wk later mee naar huis, ze was ook dysmatuur bij de geboorte. Ik heb zelf 10 dg in het zkh gelegen maar was echt heel erg ziek van de HELLP. Als je kleintje in de couveuse ligt kun je wel vergeten dat je erbij mag slapen, dan liggen ze met allemaal couveuses 'op zaal'. BV live geven mag alleen als de kleine sterk genoeg is om even de couveuse uit te mogen, en ze het idee hebben dat de inspanning die drinken is opweegt tegen de energie die ze uit de voeding halen, anders gaat het gewoon per sonde. Meestal kolven dus. Als je daar maar een keertje een goed begin aan krijgt gaat het prima hoor, ik heb het 5 mnd full time volgehouden.

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ons zoontje is met 36+2 geboren en heeft ongeveer 10 dagen op de neonatale gelegen.
    Ik ben zelfs na 4 a 5 dagen ( gillend bij wijze van) naar huis gerend want men had mij bij iemand op de kamer gelegd die haar baby bij zich had.
    En ik kon dat emotioneel niet aan.
    Hoevaak ik het ook aangaf er werd niks meegedaan.

3. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Ik ben op maandag bevallen met een spoedks en lag op een 1persoonskamer. Erg fijn vond ik dat! Op woensdag in de avond kreeg ik te horen dat de mijn kamer voor iemand anders nodig hadden en dat ik naar een 2persoons zou gaan met een vrouw met baby. Ik kon dat ook niet aan en werd meteen kei emotioneel. De gyn zei toen tegen de zusters dat ze mij op die kamer moesten laten liggen en maar iemand anders van een 1persoonskamer met baby bij die vrouw met baby moesten leggen.....dan kon die vrouw die op mijn kamer zou gaan liggen in een andere 1persoonskamer zou kunnen.

Achteraf hoorde ik dat de vrouw die ze op mijn kamer wilde leggen bevallen was van een 2ling waarvan er 1 baby was overleden......pppfff en ik schaamde me te pletter toen dat ik zo emo werd van t idee dat ik bij een baby op de kamer zou moeten terwijl mijn kindjes op de nicu lagen.....

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Daar hoef je je niet voor te schamen meid. Het is verschrikkelijk natuurlijk voor deze mevrouw dat zij haar kindje is verloren. Maar jij kunt je gevoelens ook niet uitschakelen. Vind het wel netjes trouwens dat je alleen in die kamer mocht blijven

5. minniemouse25

minniemouse25 VIP lid

31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Ik denk dat als ik geweten had van die mevr meteen naar die andere kamer met baby was gegaan. Kreeg t vrijdag te horen over die vrouw en ik ging toen al naar huis.

6. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    Minniemouse, wat heftig...maar het maakt jouw emoties niet minder ;) Nergens voor schamen dus!

Onze kleintjes zijn met 29+1 geboren en de kleinste was ook dysmatuur. De grootste twee hebben 2,5 week in het LUMC gelegen; de kleinste 3,5 week. Daarna alledrie nog tot een week voor de uitgerekende datum in het ziekenhuis hier in de buurt. Ze waren toen zwaar genoeg (lichtste was toen ruim 2300gr), konden zichzelf warm houden en dronken zelf. Ook hadden ze alledrie al minstens 5 dagen geen saturatiedips of brady's meer gehad en waren dus van de monitor af.

Ik heb vanaf het begin gekolfd. Rond de 34 weken ging Rutger drinken, en heb ik met hulp van de lactatiekundige geprobeerd hem aan de borst te krijgen, maar dat is met hem nooit goed gelukt. De meiden gingen pas laat drinken - hadden daarvoor hun aandacht nodig voor het goed ademen - en die dronken rond de 37e week voor het eerst uit de borst, pas later uit de fles. Zij hebben wel bv gehad de eerste maanden, maar vaak maar 1 of 2 voedingen omdat het veel vermoeiender voor ze was dan de fles en ze dus niet genoeg binnen kregen als ik ze alleen bv gaf. Ik kolf nu nogsteeds, maar ze krijgen ook een groot deel kv omdat het me niet lukt de 2400cc die ze nu samen drinken te kolven, haha. Ben met bv wel gestopt, dat ging echt teveel tijd kosten helaas.

7. Miepie80

Miepie80 VIP lid

6 mei 2007
    8.101
    4
    0
    O, en ik moest (ondanks dat ik al 5 weken met zwangerschapsvergiftiging in het zh lag) 5 dagen na de ks naar huis. De verpleegsters hebben dat nog een dag kunnen rekken zodat ik door kon naar het RmcD-huis, want ik mocht Vd arts nog niet op en neer reizen.

8. Paske

Paske Actief lid

3 feb 2009
    188
    0
    0
    Spoedkeizersnede gehad bij 29+1. Zelf daarvoor 10 dagen ziekenhuis, en daarna 6 dagen (HELLP). Moest eigenlijk na 5 dagen naar huis, maar mocht niet reizen. Wij komen uit Tilburg, en ik ben bevallen in Utrecht (WKZ) Onze zoon lag daar op de NICU. Ben dus 1 dag langer in het ziekenhuis mogen blijven, en daarna naar het Ronald MC Donald.

Zoontje heeft 4 weken op de NICU in het WKZ gelegen, daarna 3 weken streekziekenhuis en mocht met 36 weken en 1 dag naar huis. Hij moest inderdaad wel zelf al zijn flesjes kunnen drinken, 2 dagen volledig zelfstandig ademen (en zonder monitor) en een bepaald gewicht hebben.

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Onze kleine is met 30+2 geboren, en is met 37+3 naar huis gegaan. Grootste problemen: zelfstandig drinken en 'incidenten' aan de monitor. Met 36+4 weken ontdekten ze dat pylorushypertrofie had, een maagafsluiting. Toen ze daar eenmaal aan geopereerd was, ging het razendsnel. Drinken ging ineens super, en de incidenten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Ik heb een natuurlijke bevalling gehad, en mocht 5 dagen blijven in het ziekenhuis blijven, samen met mijn man (!!!!). Onze dochter bleef 5 dagen op de NICU, en ging daarna naar een high care in een ziekenhuis in de buurt.

Ik heb vanaf dag 1 gekolfd. Aan de borst is niet gelukt tot nu toe, maar dat had ook te maken met de maagproblemen. Nu leg ik haar wel eens aan, maar ze vindt het niks. Veel te veel gedoe. Misschien dat ik het af en toe nog blijf proberen, maar ik heb de energie niet meer om hier ook nog eens een project van te maken.

De tijd dat je kleine in het ziekenhuis ligt is súperslopend, althans, dat vond ik. Hou hem of haar dus nog maar zo lang mogelijk binnen :) !
    Suus

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    wij moesten rekening houden met de uitgetelde datum dat Sam mee naar huis zou mogen.
    Door NEC werd dit twee weken later!!! (en met 30 weken bevallen)

Ik mocht zovaak als ik wilde langskomen. En voeden alleen volgens het schema. En in begin alleen maar gekolfd, later ook aanleggen, maar dat lukte ook bij ons voor geen meter.

Ik mocht niet langer in het ziekenhuis blijven ivm bv, ik moest ook blijven ivm HELLP en na 8 dagen weg.

In sommige ziekenhuizen, steeds vaker! Hebben ze couveuse suites, dan ligt je kindje op een eigen (geluidsarme) kamer. Dit is te vergelijken met de High Care, dus niet de nicu!
    Maar dan mag een van de ouders op de kamer slapen!! Dus dat is echt veeel beter geregeld. In ieder geval in Nijmegen in het CWZ hebben ze dit.

11. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Timme is geboren met 34.5 en heeft nog ruim 2 en halve week in het ziekenhuis gelegen. Hij wilde niet aan de borst drinken.
    Ikzelf heb eerst 10 dagen mogen blijven en heb daarna rooming-in mogen doen, omdat ze plaats hadden. Ik heb de hele tijd 2 kamers gehad. Eentje samen met Timme op de kinderafdeling en eentje op de kraamafdeling om te douchen etc.
    Toen hij eenmaal afgekolfde melk uit een flesje kreeg was hij met 4 dagen thuis. Ben thuis na 3 weken gestopt met kolven dus heeft intotaal 6 weken borstvoeding gehad. Maar ik had niet genoeg productie!
    Moet zeggen dat het ook wel een super service was dat ik de hele tijd bij Timme heb mogen blijven en echt hele goede begeleiding heb gehad :)

12. adi

adi Niet meer actief

In wat voor zkh heb jij dan gelegen????? Meeste moeders worden de derde dag eruyit geschopt en jij kreeg 2 kamers?

13. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja erg he, moet zeggen het was ook erg rustig. Ze kwamen gerust een uur kletsen enz. Ik lag in het laurentius in roermond echt helemaal super!

14. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Hier dus een mama van een prematuurtje dat langer dan 1 week in het zh moest blijven en ik heb dr 8 dagen gelegen ondanks dat ik natuurlijk ben bevallen en geen complicaties had
    Dus het zal per ZH vershillen
    Hier alleen geen rooming inn gehad maar had dat denk ik toch niet echt getrokken.

DL is dus met 34 weken precies geboren
    1,5 dag couveuse en daarna was het meer een kwestie van BV leren drinken
    Omdat ze niet zelfstandig kon drinken kreeg ze het via een sonde en dus kolfde ik het.
    Wel legde ik haar regelmatig aan en ook kreeg ze een flesje
    TOen ze dit eenmaal doorhad mocht ze met 36 weken naar huis
    Ze woog toen ongeveer 2,5 kilo

Ik heb thuis nog 2 weken gekolfd maar door een procutiedaling ben ik live gaan aanleggen en toen kwam ze elke 2 uur
    EN ik geef nog steeds BV dus ben mega trots op ons kleine meisje

15. adi

adi Niet meer actief

In deze topic zie ik ook een trend bij verschillende geboortetermijnen. Bij ernstig-prematuren (32 -) mogen de moeders bijna nooit langer dan noodzakelijk in het zkh blijven. Bij kinderen die bij 34+ weken worden geboren zal dat wel vaker zijn, omdat er dan minder vaak sprake van een NICU, vaak bevalling in een streekziekenhuis en een kind dat vrij snel in een gewoon bedje kan.

16. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Adi, ik denk dat het inderdaad klopt wat jij zegt! extreem prematuren blijven zo in zo veel langer in het ziekenhuis dan prematuren van 34+ weken.
    Als het er naar uitziet dat een prematuur binnen een dag of 3 in een gewoon bedje gaat dan mag de moeder denk ik ook blijven, zodat ze samen liggen. Bij prematuren van 32 weken of minder heeft het voor de moeder misschien ook geen zin om te blijven omdat samen naar huis gaan er toch niet inzit en samen op een kamer ook niet.

Mijn eerste dochter is geboren met 36+3, niet premtuur maar wel dysmatuur met haar 2160 gram. Daarom moest ze ook wat langer blijven maar ik mocht ook gewoon blijven. We zijn uiteindelijk op dag 5 of 6 samen naar huis gegaan. Onze dochter heeft overigens alleen maar op de kraamafdeling gelegen en niet op de kinderafdeling.

Inmiddels ben ik 34 weken en maak ik me niet zo heel erg druk meer over een eventuele vroeggeboorte. Natuurlijk hoop ik dat de kleine nog minimaal 3 weken bij me blijft maar als het geboren zou worden dan zal het waarschijnlijk niet al te lang in het zh hoeven blijven.
    Al lees ik wel heel verschillende verhalen over prematuren van 34 weken.

17. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.669
    1.427
    113
    ik verbaas me er wel vaker over hoe snel sommige naar huis worden/werden gestuurd. Ik wist hier ook niet wat te verwachten en dacht ook op zaterdag bevallen ze zullen me zondag wel komen vertellen dat ik weg moet maar nee, ze kwamen vragen wat ik wilde eten, uiteindelijk voorzichtig gevraagd want dacht straks bedenken ze ineens oja jij moet weg, maar hier hadden ze het beleid dat als je kindje moest blijven de moeder max 10 dagen ook mocht blijven, ik ben dus exact 7 dagen in het ziekenhuis geweest en toen samen naar huis na 5 dagen lagen we samen op de kraam.

18. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Volgens mij is dat bij ons ook zo, tenzij ze het bed voor iemand anders nodig hebben! Met hoeveel weken ben jij bevallen?!

19. puna

puna Bekend lid

23 feb 2011
    517
    0
    0
    werkzoekende
    Krimpen
    Ben met 35 weken bevallen en ik ging na 5 dagen naar huis. Mn dochtertje na 3 weken. Ze kon niet zelfstandig drinken, BV is nooit echt gelukt. Ik kolf nog steeds voor haar en als ze een keer overstuur is dan leg ik haar wel aan. Dit kalmeert haar toch ook al kan ze niet goed aan de borst drinken.

20. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

mijn oudste is geboren met 27+6, hij mocht naar huis na 8 wk en 1 dag.
    de 2de en 3de, geboren met 27+4 hebben 18 weken en 4 dagen in het ziekenhuis gelegen, waarvan de jongste 14,5 weken op de ic.
    ik moest alles kolven en dat heb ik ook gedaan.

Deel Deze Pagina