Volgende week moet ik me melden voor een hysteroscopie. Ik heb er natuurlijk al wel op gegoogled maar kan weinig ervaringen vinden. Wie heeft er ook zo'n onderzoek gehad? Valt het mee of tegen? Is het erg pijnlijk? Lees op wikipedia dat het soms onder narcose wordt gedaan maar daar hebben ze het bij mij niet over gehad. We lopen voor verder onderzoek al in Gent en dit onderzoek moet in NL nog uitgevoerd worden. Ik heb hiervoor telefonisch een afspraak gemaakt en weet dus ook helemaal niet wat ik kan verwachten.
ja ikke, maar niet na curretage, maar 8 weken na mn bevalling (keizersnede) en juist voor de curretage. Er was op de echo nog iets te zien, gyn wilde eerst zeker weten wat het was voordat ze blind ging curriteren. Ik heb bewust gekozen voor een ruggeprik omdat ik eff er klaar mee was om onder algehele narcose te gaan (vanwege spoedkeizersnede). Het onderzoek op zich vond ik niet veel voorstellen. Heb bijna geen pijn gehad. Wat bij mij nog de meeste indruk heeft gemaakt is de manier waarop je erbij ligt tijdens de scopie. Moest echt mn verstand op nul draaien en contstand in gedachten tegen mijzelf zeggen van oke, dit is heel normaal, ze zien dit waarschijnlijk elke dag.... Het voordeel van een ruggeprik is dan weer wel dat je (als die mogelijkheid er is op de ok) mee kan kijken op het beeldscherm en precies kan volgen wat de gyn ziet. Ze laten eerst vloeistof je baarmoeder inlopen, anders zien ze niks. Doen dan het onderzoek en laten het er dan weer uit lopen. Om de vloeistof even in je baarmoeder te houden, lig je er dus niet heel elegant bij. Mn benen werden de lucht in gehesen en mn bekken iets omhoog zegmaar. Het klinkt misschien heel griezelig, maar dat is het niet hoor. Wat ik net al zei, je moet wel eff je verstand op nul draaien. Succes volgende week trouwens... Dit onderzoek gebeurd ook in nederland hoor! Dit is gewoon in mn eigen ziekenhuis gebeurd en dat is niet eens een academisch ziekenhuis....
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik krijg dit onderzoek ook in NL, ook ivm de verzekering. Wij weten nog niet of we alle onderzoeken in Gent wel vergoed krijgen. Had je die ruggenprik voor dit onderzoek of voor de curettage? Ik had eigenlijk begrepen dat dit onderzoek ongeveer een kwartiertje duurt en volgens de arts in België kon je wat krampen voelen maar verder voel je er weinig van zei ze. Alleen als ik op internet zoek lees ik over narcose en pijnstilling en dan vraag ik me af of het wel zo simpel is. Ik heb telefonisch een afspraak gemaakt en dan gaan ze ook direct het onderzoek doen. Heeft weinig zin om dat eerst met elkaar te bepraten en dan weer terug te moeten. Alleen is het niet handig dat ik nu totaal niet weet wat er gaat gebeuren...
de ruggeprik had ik zowel voor de scopie als voor de curretage Zonder ruggeprik of narcose zullen ze dat echt niet doen hoor vlgs mij. Lijkt me echt niet prettig. Want vlg mij als ze iets zien en ze kunnen er gelijk tijdens die scopie wat aan doen dan doen ze dat ook. Zo bij mij dan een curretage er direct achteraan. Het idd een onderzoek van ongeveer 15 tot 20 minuten. misschien is het toch wel prettig om een afspraak te maken om door te spreken wat er gaat gebeuren. Wat betreft de narcose of ruggeprik... Daarvoor moet je een paar dagen van te voren langs te anestesist om dit te bespreken wat je het liefst wilt. Bij ons krijg je daar vanzelf een afspraak voor zodra de operatie gepland is. Om je even een indruk te geven hoe het bij ons gaat: Voor mij staat er as maandag weer een curretage op het programma en ik ben vandaag naar de gyn geweest, moest gelijk naar de planning om een datum in te plannen en daarbij werd er gelijk een afspraak voor bij de anestesist afgesproken. Moet dus morgen naar de anestesist en maandag is de ingreep. Dat is dan wel een ander onderzoek, maar toen ik voor die scopie moest ging het op dezelfde wijze.
Ze doen een hystero normaal gesproken zonder narcose of ruggenprik. Het is een relatief snel onderzoek. Punt is, als je al een kindje hebt gebaard, is je bmm soepel en gaat de camera er makkelijk in. Als je nog geen kind hebt, is het wat stugger.. moeten ze meer moeite doen om hem erin te krijgen en heb je dus wat meer kramp. Ik zou even met het zkh controleren. Misschien kan je bv een pethidine injectie krijgen (die werkt lokaal) en anders in ieder geval wat paracetamol van tevoren innemen. Heb wel begrepen dat het, als je je goed ontspant, toch goed te doen is Heb zelf twee keer onder narcose (ivm andere gelijktijdige operaties) gedaan. Geen napijn gehad, alleen wat bloed.
Ik heb er twee zonder narcose gehad, alleen wat pijnstillers vooraf. De eerste keer was het wel pijnlijk, maar de tweede keer stelde echt niets voor. Ik had toen wel zelf twee extra ibuprofen erbij genomen. Het is eventjes ongemakkelijk, maar je mag zelf meekijken dus ook wel weer interessant. En het is echt snel klaar gelukkig. De pijn is vergelijkbaar met menstruatiekrampen, ik denk omdat je baarmoeder uitzet omdat ze er water inspuiten.
Hi! Ik heb 3 x een hystero ondergaan. 1 x zonder narcose in NL (maar die heb ik af laten breken omdat de arts er niet uhm in kwam, mijn baarmoederhals ligt wat in een boog) 1x keer met narcose in NL 1x keer zonder narcose te Gent en ik vond het niet een heel prettig onderzoek, maar ik vond het wel mooi om mijn baarmoeder van binnen te zien (overigens lukte het de arts in Gent wel in 1 keer) en ik had achteraf ook maar beter pijnstillers in kunnen nemen. De kosten van de kijkoperatie Te Gent was 82.05 (valt best mee he) Succes!
Hier ook hysteroscopie gehad in Gent en heb er echt niks last van gehad Beetje ongemakkelijk gevoel/krampachtig en paar dagen erna nog wat bloedverlies gehad Had van tevoren een pijnstiller genomen en dat was voldoende
Bedankt voor jullie reacties! Ik zorg dat ik van te voren ook een pijnstiller in neem en dan ga ik er maar gewoon liggen... Heb zelf wel het idee dat het niet goed zit, na de curettage in december is mijn menstruatie nooit meer geweest wat het voorheen was. Maar ik hoop echt dat er niets aan de hand is.