Huiverig voor anticonceptie na de bevalling.

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Poison Ivy, 14 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poison Ivy

Poison Ivy Actief lid

18 feb 2014
    179
    0
    16
    Pedicure
    Haarlem
    Dag dames, ik zit ergens mee.

Ik ga eerdaags bevallen van mijn dochtertje. Het is m'n 1e en ook gelijk m'n laatste kindje. Partner en ik hebben bewust gekozen voor 1 kindje.
    Maar nu komt t volgende. Straks wil ik natuurlijk weer beginnen met enige vorm van anticonceptie. Tijdens t half jaar borstvoeding mag je volgens mij nog niet veel. Dus dan worden het gewoon condooms. Maar na die tijd wil ik toch wel weer iets gaan gebruiken...

Nu heb ik vanaf mijn 14e tot mijn 30e de pil gebruikt. (Ben nu 31) Was ik altijd erg tevreden over. Maar toen ik op mijn 30e een oproep kreeg voor m'n 1e uitstrijkje was het foute boel. Pap 3b. Serieus voorstadium van kanker. Dat was wel even schrikken. De aangetaste plekken zijn toen weg gebrand dmv lis-excisie. Toch sneller zwanger geworden dan gedacht, (1e keer gelijk raak) dus mijn 1e controle was toen ik 7wk zwanger was. Uitstrijkje gehad. Pap 2. Bij nader onderzoek zat er nog 1 onrustig plekje. Na lang wikken en wegen toch besloten ondanks mn zwangerschap t plekje weg laten halen dmv colposcopie. De beeb heeft al dat gefrut daar beneden glansrijk doorstaan, godzijdank. En zo'n 3 tot 6mnd na mn bevalling heb ik weer een onderzoek om te kijken hoe het er voor staat daar beneden.

Dit verhaal vertel ik erbij omdat al die hormonen die in anticonceptie middelen zitten ook baarmoederhals kanker als bijwerking kunnen hebben. Nu ben ik dus heel huiverig om zomaar weer aan de pil te gaan....
    Een spiraaltje wil ik sowieso niet... Alles in de vorm van iets operatiefs ben ik ook als de dood voor. Wat voor middelen zijn er nog meer? :(
    Of wil ik weer iets onmogelijks??

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Een koperspiraal is zonder operatie en zonder hormonen. Was er erg blij mee. Alleen menstruaties worden er heftiger van, maar er zijn ook vrouwen die niet meer ongesteld worden. Verder zou ik niks weten zonder hormonen.

3. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Je man laten steriliseren?
    Enorm kleine ingreep, en jij geen gezeur meer aan je lijf want dat heb je al genoeg gehad. Klaaaarrr.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Man laten steriliseren inderdaad?

5. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Als je zo zeker bent van één kindje zou ik je man zich laten steriliseren. Of twijfel je daar nog over? Dan zou ik nog even wachten hiermee en tijdelijk condooms gebruiken.
    Tijdens borstvoeding zou je evt. de minipil mogen gebruiken (maar zitten natuurlijk ook hormonen in..)

6. wiella

wiella Actief lid

27 apr 2015
    199
    3
    18
    Volgens mij mag je na 6 weken met borstvoeding ook de prikpil, implanon, en nog wat andere opties. Ben toevallig deze week bij de huisarts geweest, die heeft een soort waaier waarin de verschillende anticonceptie wordt weggezet tegen het aantal weken dat je borstvoeding geeft. 0-6 weken/ 6-26 weken/ langer dan 26 weken.

Misschien een langs gaan want alleen met condoom is een niet heel betrouwbare methode als je echt, maar dan ook echt, geen kids meer wil.

Ik voed nu bijna 8 maanden en ga voor een spiraal, huisarts moest beetje lachen dat ik zei dat we het met condoom deden maar echt geen nummer 3 in de planning hadden staan. Hij vond het wijs om iets anders te kiezen dan condooms, vooral wanneer je kinderwens er niet (meer) is.

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    cerazettepil ( mini pil waarbij je geen stopweek hebt en mirenaspiraal mogen gewoon samen met bv hoor.

Allebei gehad en ging prima met bv. Jongste tm 14 maanden gevoed.

Kunnen jullie na de bevalling rustig bekijken of je definitieve maatregelen gaat nemen.

8. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Haha sorry' moet even lachen om: je man laten steriliseren, alsof hij een kat is ofzo... Ik denk dat je man ZICH laten steriliseren wel inderdaad een goede optie is, dat wel ;). Je kunt natuurlijk ook een pessarium gebruiken met zaaddodend middel, maar dat lijkt met niet honderd procent veilig. Of jezelf laten steriliseren, waarvoor je lijkt me wel onder narcose moet en je geeft aan dat niet te willen. Koperspiraal is dan ook een optie lijkt me.
    Schrikken trouwens van de pap waarde!

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Sommige mannen hebben een duwtje nodig richting de sterilisatie :D
    Bewaren

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    (Haha) ik zou ook mijn man laten steriliseren ;)
    Mijn zussen (beide borstkanker) mogen ook geen hormonen meer, hebben zich beiden laten 'helpen' ;) Het is mij ook afgeraden om nog aan de hormonale anticonceptie te gaan na mijn zwangerschap. Gebruik ook niets, maar mijn man is niet zo vruchtbaar, maar zou ik zwanger worden is het welkom.
    Dus je man naar de dokter sturen is de makkelijkste optie, en ook het makkelijkst te herstellen zouden jullie toch op de kinderwens terugkomen.
    Succes

11. Poison Ivy

Poison Ivy Actief lid

18 feb 2014
    179
    0
    16
    Pedicure
    Haarlem
    Man wil zich niet laten stereliseren. Kan ik op zich ook wel inkomen. Je weet nooit hoe het leven gaat lopen. Mocht je ooit uit elkaar gaan en je loopt tegen iets anders aan dan kan je niets meer. Je gaat er natuurlijk niet van uit. We zijn echt super gek op elkaar. Maar hey, we leven nou eenmaal in een tijd waarin je iets makkelijker van elkaar af gaat dan vroeger.

Maar dat neemt niet weg dat ik huiverig ben voor hormonen. Kanker komt nogal veel voor in mijn familie. Opa, oma, vader, oom, 4 tantes..... Dus ja..

Spiraaltje zijn toch ook hormonen? Ik hoor zoveel horrorverhalen van spiraaltjes die niet goed gezet worden. Pijn en ellende.

12. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    De Mirena is wel met hormonen, maar koperspiraal niet. Ik heb sinds 3 weken een spiraaltje (Mirena) én geef volop borstvoeding aan mijn 9 weken oude dochter. Het plaatsen was zo goed als pijnloos, want als je al eens bevallen bent gaat het veel makkelijker. De hormonendosis schijnt bovendien zo laag te zijn dat het geen kwaad kan. Iets van 100 keer minder dan de pil.

13. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik ga na de bevalling voor een koperspiraal.

Dat is volledig zonder hormonen, en wordt geplaatst zonder narcose.

14. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Maar als jij zeker bent dat dit je enige kindje word, kun je je toch laten steriliseren? Dan ben je ook van het hele anticonceptie verhaal af...

15. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik heb een koperspiraal (T-Safe) en die kan 10 jaar blijven zitten.. Bevalt prima, plaatsen deed nauwelijks pijn (wel na 2 kids), en menstruatie was het 1e half jaar heel hevig (qua bloed, niet qua pijn), maar nu eigenlijk weer naar wat het hiervoor ook was.

Bevalt mij in ieder geval super en ik hoef 10 jaar lang niet over anticonceptie na te denken..En geen hormonen in mijn lijf.. Heerlijk :)

Deel Deze Pagina