vragen over harde buiken en indalen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door BabyD, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit met zoveel vragen in mijn hoofd dat ik bijna niet weet hoe ik het op moet schrijven.

Onze dochter is spontaan in week 34 geboren. Ik ben nu in week 32 van onze tweede. Sinds precies 32 weken ben ik een stukjes van de slijmprop verloren, ook met oud bloed er doorheen. Paar dagen later heb ik niks meer gezien.

Maar sindsdien zijn de harde buiken die ik al een hele tijd dagelijks heb wel sterker geworden en houden ze langer aan. Ik kan ze nu ook niet tellen op een dag, alleen het komt niet achter elkaar aan (echt onregelmatig). Soms voel ik ze ook opkomen zoals bij een wee alleen heb ik nu geen weeen maar krijg dan een harde buik. Ik voel de baby ook naar beneden drukken en sinds precies 32 weken is mijn buik een stukje gezakt. De baby kruipt steeds wel weer een stukje omhoog nadat het gezakt is, maar mijn buik zit nu wel een stukje lager dan vorige week. Volgens mij heb ik ook indalingsweeen gevoeld, voel de baby dan ook zo duidelijk naar beneden drukken en had rugpijn. Mijn bekken voelt wat vreemd aan, net zoals weken na de bevalling wanneer het weer wat opknapt.

De gynaecoloog vond met de stukjes slijmprop (en menstruatie-achtig gevoel wat ik toen had) het niet nodig om een controle te doen. Over 10 dagen heb ik pas weer een controle. Ik vraag me af of het met de baby nog wel goed kan gaan wanneer ik de baby zo erg letterlijk naar beneden voel drukken en het is echt vanaf de buitenkant te zien. Het voelt voor mij alsof de gynaecoloog nu heel makkelijk is, want ik denk dan een controle extra is beter dan 1 te weinig......... Misschien komt het allemaal wel van de indaling, maar is het wel goed wanneer ik de baby steeds zo voel drukken? En dat de baby daarna weer omhoog kruipt en weer door drukt?

Ik hoop dat u me gerust kunt stellen of tips kunt geven wat ik nou moet doen. Mijn rust houd ik zoiezo wel. Maar ik weet niet of ik hier nou weer voor moet bellen aangezien ik al de helft van de zwangerschap met harde buiken rond loopt. Nu duren ze alleen langer en voel ik de baby dus naar beneden drukken/indalen.

Voel me opdringerig omdat ze er eigenlijk geen tijd hebben voor een controle tussendoor. Maar voel me ook angstig omdat onze dochter te vroeg geboren is en mijn lichaam er nu misschien wel weer genoeg van heeft? :(

2. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik erbij vergeet te zeggen is dat in week 28 mijn baarmoedermond al zacht was..

3. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Dit klinkt inderdaad als indalingsweeen. Daarbij kan jij inderdaad die kleine dieper voelen komen en daarna weer wat omhoog voelen gaan, is heel normaal, heeft die kleine geen last van. Doordat jij dit zo overduidelijk voelt word ook jou buik extra geprikkeld waardoor je weer meer harde buiken hebt.
    Buiten rust nemen en een lekker warm bad/douche/kruik kan jij niks doen.
    Worden jou harde buiken pijnlijk en regelmatig of je vertrouwd het niet trek je aan de bel bij de gynaecoloog en je bent nooit een opdringerig het gaat om jullie kindje en jij voelt wat je voelt.

Groetjes Ineke

4. BabyD

BabyD Fanatiek lid

30 jun 2010
    1.289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Heel erg bedankt voor uw berichtje. Het stelt me heel erg gerust dat het wel normaal is en dat de baby er geen last van heeft. Zou u het nodig vinden dat de gynaecoloog volgende week een inwendig onderzoek doet of maakt het niets uit en moet ik echt wachten tot het moment dat ik weeen krijg? Ben wel bang om weer te vroeg te gaan bevallen, maar volgende week ben ik ook alweer 34 weken en remmen ze natuurlijk ook niet meer.

Deel Deze Pagina