Ik wil mn vaarbewijs halen omdat we graag een boot huren in t buitenland. Zonder vaarbewijs zijn t vaak boten die we niet zo 'leuk' vinden. We hebben zelf een sloep, waar geen vaarbewijs voor nodig is, maar ik heb daardoor al wel wat ervaring. Hoe lang duurt het halen van vaarbewijs? Ik wil een online cursus doen. Ik kan trouwens nergens vinden of vaarbewijs 1 voldoende is om een boot te huren in Spanje (kust Costa Brava) of dat je 2 moet hebben omdat je op zee vaart.
Die vaart op een binnenvaartschip toch? Dat ben ik niet van plan om te gaan huren hoor. Maar ze zal allicht wel wat weten of watersport enz.
Begrijpelijk haha maar voor een schip heb je toch ook een vaarbewijs en opleiding nodig Ik denk dat komt vast wel voor in een opleiding of je 1 of 2 moet hebben
Ik heb hem vorig jaar gehaald. En 2 weken geleden vaarbewijs deel 2. Als je de video cursus via vaarschool albatros doet ben je zo een 2 weken 1 a 1,5 uur per dag kwijt aan leren. Je moet alleen even kijken of er vlak daarna een examen datum beschikbaar is anders verwatert de stof snel. voor kleinvaarbewijs deel 1 is het veel stof stampen en onthouden. Deel 2 is meer snappen rekenen en toepassen (vond ik makkelijker). Vanaf 1 januari gaat het CBR de examens afnemen en daardoor is het nu heel druk bij het vamex ze willen via het CBR er namelijk ook praktijk in gaan doen. Ik zou in ieder geval vaarschool albatros aanraden (en dan de videocursus en de examen training) daar hebben ze alle echte examen vragen van de Vamex dus herken je vragen op het examen ook makkelijker. Ik heb voor deel 1 alleen uit het boek geleert ipv de video cursus en had achteraf spijt omdat het me veel meer tijd gekost heeft. Veel stof in het boek komt namelijk tijdens het examen niet aan bod. Je kunt op hun website wat proef filmpjes bekijken dan kun je een indruk krijgen van de cursus. De man die de uitleg doet heeft een fijne stem en legt alles zo duidelijk uit. Na elk hoofdstuk krijg je examenvragen over dat onderdeel en je ziet ook bij foute antwoorden wat en waarom je het fout doet.
Dank je. Ik ga daar eens kijken. Weet jij of je 2 nodig hebt voor de kustwateren van de Middellandse Zee?
Kan per land verschillen maar ik denk het voor 99% wel. Want op vaarbewijs 1 staat inland en op 2 staat inland/coastal waters. Volgens mijn man weer niet (die speelt vals heeft zijn vaarbewijs gekocht) die zegt dat 300 meter van de kust op zee voor boten onder de 20 meter geen vaarbewijsplicht is. Ik denk dat het vermogen van de boot daar ook mee te maken heeft en dat je dus wel je vaarbewijs deel 2 nodig hebt. Ik gebruik hem zelf alleen voor Nederlandse wateren en 1x per jaar in Italie her Gardameer (alleen deel 1 nodig = inland).
@toch3 ik ben wel benieuwd of jij je certificaat voor de marifoon hebt? En of dat lastig was? Ik overweeg die ook te gaan doen puur omdat ik nu in de flow zit en het wel leuk vind eigenlijk.
Nope, wij werken met groot vaarbewijs. mijn advies is vooral niet aan beginnen of niet op vrachtvaarroutes varen Elk jaar weer een paar hartverzakkingen door recreatievaarders
Om schipper te worden heb je 4 jaar nodig. Dat is wel lang voor af en toe voor je plezier varen Verschil zit in grootte, doel, aantal personen als ik het goed heb onthouden. Is al meer dan 10 jaar geleden
Ik heb hem ook gehaald. Een paar weken leren (gewoon uit een boek en oefenexamens van de anwb) en toen gewoon het examen gehaald. T kost even wat tijd maar het is op zich niet moeilijk. Wel had ik na de eerste keer het theorieboek lezen zoiets van, "ships die info blijft nooit plakken" maar je moet er ff inkomen. Het is veel informatie, welke boten welke verlichting voeren snachts en welke tekens overdag, de voorrangsregels die op verschillende wateren anders zijn, de technische feiten over boten, links of rechtsdraaiende schroeven en hoe je daarmee aanmeert. Het was best veel haha, maar te doen! Btw in Spanje heb je deel 1 en 2 nodig langs de kust: https://www.vaarbewijzen.nl/vaarbewijs-spanje/
Nee ik he hem niet omdat ik niet ben doorgegaan tot schipper dus zag het nut er niet van in. Ik ben stuurman, dat was voldoende om samen te mogen varen. Maar ik gebruik de marifoon wel. Mijn man had er niet veel moeite mee. Ik zou het je wel aanraden om het te halen en te gebruiken