Hoe lang borstvoeding (ge)geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Jet2018, 8 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe lang geef jij borstvoeding of heb je gegeven?

  1. Meteen flesvoeding

    8 stem(men)
    8,2%
  2. 0-3 maand

    15 stem(men)
    15,5%
  3. 4-6 maand

    7 stem(men)
    7,2%
  4. 6-9 maand

    10 stem(men)
    10,3%
  5. > 1 jaar

    38 stem(men)
    39,2%
  6. > 2 jaar

    32 stem(men)
    33,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Die van mij stopte er met 7 maanden zelf mee. Als ik haar wilde aanleggen was het worstelen, duwen, schreeuwen, huilen, nee schudden en de tepel uitspugen. Ik had graag gevoed tot 9 maanden, maar ben al blij dat ik de 6 in ieder geval gehaald heb
     
    Jet2018 vindt dit leuk.
  2. Jet2018

    Jet2018 Niet meer actief

    Leuk om alle reacties te lezen.


    Het mooiste vind ik wanneer het kindje zelf kan bepalen wanneer het stopt, maar ik lees dan dingen over 'natuurlijke speenleeftijd' en denk, hoe dan? Mijn dochter stopte voor ze anderhalf was, maar misschien was ze niet gestopt als ik geen borstontsteking had gekregen?

    Mijn zoontje groeit goed, drinkt vaak en veel. Maar de nachten breken me nu wel op (elk uur aan de borst ), dus misschien ga ik er over een paar maandjes toch anders over denken, heb echt meer slaap nodig. :|

    Borstvoeding ten koste van alles is ook niet de bedoeling maar ik merk dat ik het heel moeilijk vind om te zeggen, genoeg is genoeg. Herkenbaar?
     
  3. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Dat laatste is idd wel eens lastig.

    En over die speenleeftijd, wat dat precies is weten we niet aangezien we al zo lang volgens boekjes en regeltjes leven. Maar wat we zien bij groepen die minder met de westerse wereld te maken krijgen en bij andere zoogdieren is dat er gevoedt wordt todat het melkgebit kompleet is of tot de tanden beginnen te wisselen. En wat ook gebeurd, is voeden tot op de helft van de biologische volwassenheid.
    Dan kom je dus uit op iets tussen de 2 en 7 jaar. Maar dat betekent niet dat korter of langer niet mag of slecht is. Zeker als ze zelf stoppen en al goed ander eten eten.
     
    Jet2018 vindt dit leuk.
  4. Niennientje

    Niennientje Niet meer actief

    Dochter heb ik 15 maanden gevoed. En zoontje drinkt nu bijna 18 maanden bij mij, dat zal vast nog even doorgaan.
     
    Jet2018 vindt dit leuk.
  5. trillian

    trillian Actief lid

    21 jun 2011
    230
    307
    63
    Vrouw
    Omgeving Den Haag
    Mijn oudste iets minder dan 4 jaar gevoed. Het leek me beter als we echt gestopt zouden zijn als ze naar de basisschool zou gaan en zij kon zich daar wel in vinden. Op die leeftijd kun je daar echt een beetje samen over filosoferen, op zich wel handig.

    Mijn jongste is nu 18 maanden en voed ik nog steeds. Ik vind het fijn dat ik hem nog steeds kan voeden vooral omdat de peuterpubertijd nu langzaam aan het beginnen is. Ze kunnen dan soms zo overstuur zijn en dan is het fijn om zo te kunnen troosten.

    Het zijn wel alletwee echte borstkindjes. Moesten ook lang niets van flesjes hebben en spenen hebben ook nog nooit langer dan 3 seconden in hun mondje gezeten.

    Wat ook hielp is dat ik heel makkelijk kolf, zeker ook omdat ik 4 dagen werk. Met 1 x kolven redde ik het makkelijk. Na het kolfrecht voedde ik met ene borst en kolfde ik de ander direct als ik uit mijn werk kwam. Maar ik had geen zin meer in gesleep met flesjes, dus na 15 maanden vond ik dat wel genoeg.
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Zoon1: meteen flesvoeding
    Zoon2: flesvoeding icm borstvoeding, 8 weken

    Bij de tweede borstvoeding geprobeerd. Maar vanwege zijn eerste week in het ziekenhuis en uitblijvende productie van mij heeft hij ook flesvoeding gehad. Ik moest kolven en vond het moeilijk om mezelf in 2en te splitsen met nog een peuter in huis. Kolven nam veel tijd in beslag en toen de baby ook nog koemelkallergie leek te hebben, en ik zelf een soja allergie heb, ben ik ermee gestopt.

    Achteraf gezien had ik er graag nog eerder mee gestopt. Bij een derde zou ik evt alleen de eerste twee weken nog proberen. Maar tis gewoon niet voor me weggelegd
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Nr 1: gestopt met 10 weken (fulltime kolven, nooit aan borst gedronken). Ik zag het vele, vele kolven niet meer zitten samen met fulltime baan.

    Nr 2/3: bijna 2 jaar. Gestopt toen ik het gedrag rondom borstvoeding helemaal zat was (claimend, te pas en te onpas aan mijn kleding trekken, 's nachts lopen klieren aan de borst etc). Nr 3 precies hetzelfde, zelfde gedrag op ook dezelfde leeftijd :rolleyes:... Was blijkbaar iets met die leeftijdsfase ;). Opeens was ik er helemaal klaar mee.
     

Deel Deze Pagina