wie nog ad hand gehad dat de baby te weinig bijkomt op bv? wat gedaan? ik ga morge sowieso check up vd baby laten doen of er niks ad hand is. volgens het cb is wss mijn melk niet voedzaam genoeg. sinds dit weekend krijgt hij ook flesje poedermelk bij in de hoop dat hij meer bijkomt..
Vaker aanleggen! Dat je melk niet voedzaam genoeg zou zijn is echt een onzinverhaaltje van het CB. Je moet wel heel erg ondervoed zijn wil jouw melk niet de juiste voedingsstoffen bevatten... Als je nog langer borstvoeding wilt blijven geven zou ik per direct stoppen met de kunstvoeding en eventueel een lactatiekundige inschakelen om te kijken of je kleintje wel effectief genoeg drinkt! Hoe oud is je kindje nu? Startgewicht? Hoeveel afgevallen? Hoeveel aangekomen?
Melk die niet voedzaam genoeg is bestaat niet, nou ja, tenzij je zwaar ondervoed bent of aan een zeldzame ziekte lijdt. Niet goed aankomen op borstvoedings op zich echt wel een probleem, maar het is in de meeste gevallen te wijten aan verkeerd borstenmanagement. Neem alsjeblieft contact op met een lactatiekundige (die heb je ook in België) of een van de borstvoedingsorganisaties zoals LLL of VBB. En vertrouw niet teveel op de borstvoedingskennis van een CB datsuggereert dat er te weinig voedingsstoffen in je melk zit!
ik heb een lactatie deskundig aan huis, op haar advies moest ik gaan kolven zodat ik zeker weet dat mijn baby de achtermelk binnenkrijgt met kolven merkten we dat dit lang duurt eer die komt en de baby drinkt half uur goed ad borst maar krijgt wss alleen de voormelk binnen. hij werd om de 2u aan gelijk ad borst en heb ook melk genoeg... hij woog3.690kg bij de geboorte,afgevallen tot 3.440kg heeft wel een trage start gemaakt door geel zien, en heeft het nu nog een beetje... vandaag woog hij 3.680kg en is sinds vorige week vrijdag 2 weken. dat bijgeven vd kunstvoeding is op aanraden vd ka om zijn gewicht mee helpen omhoog te krijgen.
Was dat een IBCLC? Dat kan ik hè niet voorstellen dat ze hè niet geadviseerd heeft te gaan blokvoeden. En dan kustvoedingsadvies kan ik ook niet plaatsen. Heb je op borstvoeding.com al het artikel over hyperlactatie gelezen? Ik denk dat hè daar meer asn Gent dan aan dit afbouwadvies dat je nu gekregen hebt!
cb consultatie bureau, kinderarts heeft geadiviseerd fv bij te geven niet lactatie deskundige wel om af te kolven. niet gelezen wat is dat dan?
Dat gaat toch best aardig met groeien? Als hij nou nog steeds zou afvallen zou het wat anders zijn. Het lijkt wel een beetje op de start van mijn zoontje. Geboren met 3800 gram, daarna afgevallen tot 3300 (ongeveer) en na iets meer dan 2 weken zat hij weer op z'n geboortegewicht. Ook hij was gelig wat een tijdje duurde voor het weg was. Bij hem heb ik een paar dagen gekolfd omdat m'n tepels stuk gingen door verkeerde aanlegtechniek. Ik gaf dan eerst m'n gekolfde melk, wat 1 of 2 keer niet genoeg was en die 1 of 2 keer heb ik wat kv bijgegeven (toen viel hij ook nog af, en bleef hij gelig). Toen m'n tepels hersteld waren is er een lactatiekundige bijgekomen, die me met een paar aanwijzingen heeft geholpen om wél echt goed aan te leggen, en me een aantal dingen heeft uitgelegd over de BV die ik nodig had. Daarna is het allemaal dik in orde gekomen. Ik zou vooral veel aanleggen. Het moet allemaal nog goed op gang komen en ingeregeld raken. Kunstvoeding (als het meer is dan een incidentele aanvulling op de moedermelk) verstoort dat proces. Als je veel melk hebt die wat waterig is, kan blokvoeden een goed idee zijn. Maar maak die blokken niet te lang, 2-3 uur per borst lijkt me goed.
Hier zit ik een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn dochtertje was bij de geboorte 3180 gram en was al snel afgevallen tot 2900 gram. Ook is ze geprikt op bilirubine omdat ze zo geel zag. Deze was gelukkig niet zo hoog, dat ze in het ziekenhuis moest blijven. Rond de 2900 gram bleef ze een beetje hangen en toen bleek dat ze uit mijn borst (terwijl ze goed leek te drinken en slikken) maar 20 cc binnen had gekregen in 20 minuten drinken aan 1 borst. (toevallig kon de VK dit wegen tijdens een bezoek). Toen is er besloten om met kunstvoeding bij te voeden. Ik ben begonnen met fulltime kolven (7x per dag, aangezien zij ook 7 keer per dag at) en dit aan te bieden in een fles. Helaas was mijn gekolfde hoeveelheid minder dan dat zij wil drinken, dus we vulden dit aan met 1 flesvoeding op een dag. Ik weet alleen niet of dit het gewenste resultaat zal hebben. Merk ik morgen bij het consultatiebureau pas. Nu wil ik zo ontzettend graag borstvoeding geven, dus heb ik contact gezocht met een contactpersoon die veel over borstvoeding weet. Zij gaf aan dat het bij ons al in het begin mis is gegaan. Blijkbaar had ik vanaf het begin al veel meer voedingsmomenten moeten geven ipv de 7 geadviseerde door de kraamzorg en de VK. Daarom is mijn productie niet op peil en is mijn meisje te suf/slap om goed te drinken. (ze noemen dat stille hongerlijders). In ieder geval is haar advies nu om 8 tot 12 voedingen per dag te doen. Dat is in mijn ogen echt super veel, omdat het voedingsritueel zelf al 1 uur duurt (schone broek, borstvoeding/aanleggen, flesje aanbieden om extra te laten drinken, en zelf ook kolven om het flesje voor de volgende voeding te vullen). Na dit uur is mijn meisje wel voldaan, maar valt niet altijd meteen in slaap. Soms ligt ze nog wel een dik half uur tot 3 kwartier wakker. Als ze weer in slaap valt, dan duurt het dan nog maar een half uurtje dat ze kan slapen, want dan moet ik haar weer wakker maken (en dat kost vaak veel moeite). Dit is voor mij, maar ook voor haar, zeer arbeidsintensief. ik weet ook niet of ik goed doe aan dit programma. Het maakt me in ieder geval heel onzeker omdat ik dus neit weet of dit het beste is voor haar. Toch wil ik dit wel een kans geven, zodat ik geen spijt zal krijgen mocht ik overstappen op flesvoeding... In ieder geval is het nog niet echt genieten op deze manier van mijn kraamtijd. Daar baal ik enorm van, want het is zo'n poppetje en ze doet het verder zo goed. Het is alleen dat stomme gewicht dat nu tegenzit.
8 tot 12 voedingen per etmaal is normaal voor pasgeborenen. Dat hebben ze gewoon nodig, en jij ook om je voeding op gang te krijgen. Het klopt dat je de eerste weken van voeding naar voeding leeft, en daardoor bar weinig tijd hebt om zelf te slapen, eten of douchen. Dat wordt echt wel een keer wat meer in balans, maar nu doe je er (in mijn ogen althans) echt goed aan om dat programma te volgen. Maar ik weet ook dat dit loodzwaar kan zijn. Ik hoop dan ook dat je verder helemaal niets hoeft te doen. Je kraamtijd is ervoor om te herstellen van je bevalling en om de inderdaad erg intensieve zorg voor je baby op je te nemen. Het is een ontzettend pittige tijd, en als je nog aan genieten toekomt is dat mooi meegenomen, maar niet iets waar je op voorhand van uit moet gaan. Sterkte, hopelijk gaat het gauw wat beter. Zelf vond ik dat het makkelijker werd toen zoon weer aan de borst ging drinken, ipv dat ik ook nog moest kolven en flesjes geven.
Ik begrijp nu dus dat het vanaf het begin af mis is gegaan, maar mijn meisje is erg tevreden. Dat het voor mijzelf uitputtend is maakt me nog niet eens zoveel uit. Maar ik weet gewoon niet of dit gaat werken voor haar. Ik vind het zo moeilijk om haar wakker te krijgen om haar te laten drinken. Dat kost me gewoon heel veel energie en haar ook. Als ze drinkt aan de borst, dan stopt ze op een gegeven moment en lijkt ze tevreden. De andere wil ze niet meer hebben. Toch als ik haar daarna een fles aanbied, dan drinkt ze toch nog iets van 30 tot 40cc. Bovendien worden mijn borsten op dit moment iets van 20 keer per dag gestimuleerd. Door haar aan te leggen (11 keer per dag) en daarna nog na te kolven (ook 11 keer per dag). Dit is echt heel pittig en ik weet ook niet of dit het beste effect zal zijn. Mijn borsten hebben nog geen uur de tijd om bij te komen voordat zij alweer moet drinken. Ik geniet op dit moment helemaal niet meer van deze tijd. Ik heb zo'n lieve dochter en ze lijkt zo tevreden, maar op een of andere manier doe ik toch wat fout, want anders zou ze zijn aangekomen....pffff...
Pff, wat maakt borstvoeden toch onzeker als je baby niet hard genoeg groeit. Hier ook. En in combinatie met heel hard huilen, begin je toch af te vragen of ze inderdaad genoeg binnen krijgt. Statistieken: geboortegewicht 3585. Laagste gewicht 3445 (op dag 3 dacht ik). Van dag 6 tm 11 is ze blijven hangen op 3570 gram. Op dag 14 woog ze 3620 gram. Ik had 2 opties volgens het CB om meer inzicht te krijgen in hoeveel ze drinkt: voor en na voedingen wegen. Of fulltime kolven. Na een dagje wegen bleek dat ze 40 tot 70 cc binnenkreeg per voeding, en dat was prima voor een baby van 1,5 week. Wat ik eraan doe? Overdag niet langer dan 3 uur tussen voedingen laten. Bij elke voeding 2 borsten aanbieden en uiteraard bij de volgende voeding de laatste borst eerst. En ik ga er eigenlijk vanuit dat de natuur z'n werk doet. Morgen wordt ze weer gewogen. Als ze dan niet voldoende is aangekomen, zal ik nog vaker aanleggen... Misschien toch maar weer gaan wegen voor en na de voeding. Als je echt zeker wilt weten dat je baby genoeg binnenkrijgt, zul je moeten kolven.
hij werd vant begin om de 2u aangelegd omdat hij zich int begin niet melden ivm het geel zien, nu meldt hij zich zelf om de 2-3u soms wel vroeger dan 2u, en ik ben dat aanblijven houden ook snachts... de lactatie deskundige is vorig week vrijdag geweest en heeft mij aangeraden om fulltime te kolven zodat ik zeker weet dat hij de achtermelk binnenkrijgt en hoeveel, ik heb toen contact gehad met de kinderarts en hij raadde aan volledig fv te geven of wel fv bij te geven ik heb gekozen om te combineren... ik heb genoeg melk en hij drinkt nu echt wel genoeg ben begonnen het op te schrijven en hij komt boven de 500ml per dag uit volgens cb moet hij dat zeker krijgen maar is altijd beter... hij was op 3 dagen 60gr bijgekomen volgens vroedvrouw en cb te weinig maar kinderarts zei dat ze 100-150gr per week moeten bijkomen dus als dan zou hij op 6 dagen gerust 120gr kunnen halen maar volgens vroedvrouw moeten ze 200gr per week bijkomen, vrijdag komt ze terug wegen en als het dan weer te weinig is moet ik terug naar de kinderarts, zijn waardes waren wel te hoog bij het bloed trekken en heeft ook ruim 24u onder de lamp gelegen.
Zojuist meldde Jasmijn zich binnen de 2 uur. Ik had haar de vorige voeding de borst gegeven en die had ze opzichh goed gedronken. Ook had ze daarna nog iets van 30 a 40 cc moedermelk in een flesje binnen gekregen. Aangezien ze allebei de borsten had gehad, heb ik gekozen om die voeding niet te kolven. Mijn tepels zien na vandaag al behoorlijk rood en voelen warm aan. 20 keer stimuleren van de borsten is natuurlijk ook heel wat, terwijl ze maar 7 momenten gewend waren. Ik ga morgen op het CB ook overleggen wat ik het beste kan gaan doen. Ik ben gewoon erg benieuwd hoeveel ze is aangekomen. goed, ik ga een uurtje plat, want anders kom ik de nacht niet door.
Ben blij dat jullie dames dan ook hier even om advies komen vragen, want ik lees al veel betere dingen dan wat het CB zegt. Ongelofelijk dat ze zeggen dat je melk niet voedzaam genoeg is! Dat wat je schreef over voor- en achtermelk, dat kan inderdaad wel zo zijn. Zeker als je het zelf ook al ziet met kolven. Ik heb geen idee hoe je ervoor kunt zorgen dat je eerder aan die achtermelk komt... Ja, beginnen bij de laatste borst, maar ik neem aan dat je dat al doet?
Goed nieuws, jasmijn woog ook 340 gram meer. Maar dat was met bijvoeding. Ik ga het nu op borst alleen proberen. Mocht ze aanstaande maandag toch weer zijn afgevallen, dan weet ik zeker dat mijn borsten niet goed functioneren en stap ik over op kunstvoeding. Maar ik heb nu alle vertrouwen dat ze het goed op mijn mm gaat doen.
Ik denk dat we alledrie last hebben gehad van opstartproblemen. Hopelijk blijven onze beebjes goed groeien en kunnen we gewoon borstvoeding blijven geven!
Hier even een kort berichtje van een super blije miepens!! Jasmijn is sinds donderdag weer ruim 100 gram aangekomen, en dit keer alleen op fulltime borstvoeding! Zo zie je maar weer, de aanhouder wint!! Ik ben echt helemaal in de wolken. ik heb zelfs groen licht gekregen om de nachtvoeding weg te laten. Mocht ze honger hebben, dan merken we dat vanzelf, maar zolang ze de nacht door wil blijven slapen, dan mag dat ook. Dus ik ben echt benieuwd hoe dat vannacht zal gaan