Dochter is nu 9,5 maand en drinkt alleen nog sochtends. Ik wilde best door gaan met vaker geven. Maar ze wil niet meer. Zo'n onrustige baby aan de borst vind ik maar niets. Kolven kan ik niet. Dat was ook een reden om te stoppen. Maar stiek hoop ik voorlopig nog de vroege b.v te mogen geven, al begint ze die ook al een beetje te weigeren. Ik ben in twee weken van 5 voedingen naar 1 gegaan.
Ik denk ook niet dat het bij mij zou werken, maar biologisch gezien vind ik het wel een logische samenhang. Ik kan het me in deze tijd in mijn omgeving niet voorstellen, ik vind de discussies die ik nu moet aangaan al lastig.
Gemiddeld ligt bij kinderen die zelf mogen bepalen, de 'natuurlijke' speenleeftijd ergens tussen de 3,5 en 7 jaar. Dat valt ongeveer samen met het beginnen van het wisselen van de tanden. Meestal kunnen ze het niet meer zodra er een nieuwe tand of kies door is. Belangrijkste is denk ik dat moeder en kind allebei tevreden zijn met het moment van stoppen. En dat is heel individueel. Overigens, na 18-24 maanden drogen de meeste discussies banzelf opomdat mensen zich toch niet kunnen voorstellen dat een kind dan nog drinkt.
Gewoon de constante opmerkingen, hoe lang ga je nog door? Hij heeft het toch helemaal niet nodig? Probeer je hem klein te houden? Moet hij nu alweer drinken ? Enz, enz. Op een gegeven moment voed je waarschijnlijk niet meer bij anderen (schoonouders, ouder), maar maar ik denk toch dat ik die druk niet zo vol houd.
Zolang het voor beide prettig is! Ik blijf het ideaal vinden! Als een van de kinderen onverwacht eens wakker wordt snachts of als. Ze ziek zijn en niks willen eten. Bv willen ze altijd! Hellt ook nog tegen keelpijn en verkoudheid! mijn kinderdn zijn nu 3,5 en 1,5 jaar oud. De oudste drink om de avond als ik haar naar bed breng en de jongste elke ochtend en avond
Een oor in, het andere uit? Je hebt al een kindje, inmiddels moet je toch weten dat er altijd wel iets te zeuren zal zijn. Olifantenhuid kweken en meer zelfvertrouwen krijgen. Melktanden hebben hun naam op basis van hun kleur en de voornaamsre bron van voeding op het koment van doorkomen. Melk is ook voor borstgevoede kleuters niet hun voornaamste voedingsbron.... die aasociatie zou ik dus maar los laten en voeden zolang jij en je oond het dijn vinden
als je maar lang genoeg doorvoed! dan zeggen ze er niks meer van. ze denken dan vast: het heeft geen zin om wat te zeggen want die is eigenwijs en gaat toch door! mooi opgelost hihihi
opmerkingen blijven altijd! Ik krijg overal opmerkingen over, dat ik hem te veel draag, en dan laat ik hem weer te lang op de grond spelen op zijn speelmat (in de box stoot hij zijn hoofd met omdraaien, dus meneer ligt lekker op de grond) Dan dat ik mijn ventje niet kan laten huilen (maar echt als ons ventje huilt is er iets,,,, of moe, of honger enz) En waarom ik in godsnaam stukken groente aanbied om te proeven (hij hoeft niet te eten van mij, maar mag lekker wat proeven sinds 1 weekje hij regelt het zelf wel) En waarom ik niks pureer om het in zijn mond te stoppen. kan hij nog niet zitten? enz. enz. Echt borstvoeding is maar een klein onderdeel waar ik commentaar op krijg En sommige mensen gaan nu hun lovende woorden verdraaien van : Je houdt het al lang vol! naar Je houdt het wel al lang vol he??? Maar goed mijn man laat me mooi heen doen, vind alles wel best. En voor het commentaar geld: 1 oor erin andere oor eruit! Iedereen weet altijd wel iets. En op de vraag wanneer ik stop met borstvoeding is mijn antwoord: We zien wel waar het schip strand! Mijn vader zegt ooit voor de grap: die gaat door totdat haar kind zijn autorijbewijs haalt. Maar in zijn achterhoofd weet hij volgens mij ook dat ik voorlopig nog echt niet van plan ben om te stoppen. Al vind hij het wel gek om een kind van 1 aan de borst te zien Wen er maar aan, want zoals het er nu naar uitziet ligt er over een half jaar een kind van 1 aan de borst bij mij
Bij sommige dingen lukt het inmiddels wel om mijn eigen lijn te volgen, maar ik blijf er moeite mee hebben. Ik heb het altijd jammer gevonden dat het bij de oudste na 11 maanden op was. Alleen heb ik toen keuzes gemaakt op basis van mijn kennis toen en mijn mogelijkheden toen. Ik heb nu andere kennis en meer mogelijkheden en wil een jaar volmaken. Daarna zie ik wel wanneer we ons er niet meer goed bij voelen. Mijn manneke is momenteel aardig borst verslaafd, voorlopig is stoppen iets waar ik niet aan denk. Grappig genoeg vindt de oudste het helemaal cool. Dat vind ik in ieder geval een mooi teken.
Bij mijn dochter heb ik 3 maanden bv gegeven. Vond ik veel te kort maar opeens had ik niks meer en na meerdere pogingen van een paar weken achter elkaar om de productie proberen op te krikken, was de lol er zo vanaf dat ik uit ellende maar gestopt ben heel jammer. Nu ben ik van plan om zeker 6 maanden te geven en als het kan tot Max 1 jaar. Ik had bij mijn dochter nooit tot een jaar door willen gaan hoor, maar misschien dat de drang bij deze groter is omdat het waarschijnlijk ons laatste kindje zou zijn en dus de laatste keer dat ik bv kan geven (tenminste, als het aan mijn partner zou liggen) na 1 jaar doen ze het ook prima op koemelk en dan vind ik het goed geweest. dat is trouwens geen kritiek op de moeders die langer voeden, jullie doen het top en ik heb er zeker bewondering voor dat jullie lichaam dat kan En wat betreft de reacties van andere mensen: ze hebben altijd wel wat te zeuren. Ik voed altijd overal als ons zoontje honger heeft of erom vraagt. Was er laatst een dame die naar me toe kwam: "voed jij altijd in het openbaar?" Echt op zo'n toon van: spoor jij wel? dus ik: "ja, als hij trek heeft dan krijgt ie gewoon, dat doen moeders die de fles geven toch ook?" Natuurlijk op een onaardige toon terug. Daar had ze trouwens niet van terug. En ons zoontje is 9 weken. Echt belachelijk net alsof hij al 12 jaar was ofzo niks van aantrekken hoor! Die mensen weten niet beter
Zolang jullie willen Ik wilde eerst minimaal 6 maanden, toen mijn grens verlegd naar minimaal 12 maanden (heb tot 12 maanden gekolfd op het werk) en nu drinkt ze met 18 maanden nog steeds Ze drinkt alleen nog snachts en slaat ook regelmatig een nachtje over. Ik ben benieuwd hoe lang ze er nog om blijft vragen. Soms zou ik het ook best lekker vinden als ze de nachten weer gewoon door gaat slapen
Zolang het kan. Zolang als Fernando wil zolang als mijn borsten nog melk produceren.. Hij heeft inmiddels 8tandjes. Alleen bij doorkomen van tandjes hapt hij even wat moeilijker aan en schuurt dan met zijn tandjes over mijn tepel maar dat is een periode. En niemand gaat een discussie met mij aan want ik negeer ze. Haha
Doel 1 was in ieder geval een jaar. We gaan door zoalng het voor beide prettig is. Ik wil haar het liefste laten beslissen wanneer het genoeg is. Het is nu fijn, het gaat goed en we gaan zo door , de rest zien we wel als het zover is.