Wanneer kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door xSimone, 18 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xSimone

xSimone Niet meer actief

Hey,

Ik weet niet waar ik het anders neer moet zetten dus maar hier gedaan, anders wordt ie vast wel verplaatst! :)

Maar ik ben vandaag 29 weken zwanger, en twijfel heel erg of ik borstvoeding wil geven, ik denk niet dat dat iets voor mij is ik ga me er denk ik niet Prettig bij voelen. Ik ga als de kleine geboren is miss de eerste borst geven om te zien hoe dat is maar denk toch dat ik de fles doe, is voor vl en opa's oma's ooms en tantes ook t leukst.

Maar mijn vraag nu is, stel ik geef geen borst dan kan ik zeggen omdat borstvoeding wel gezonder (en tenslotte goedkoper) is, om te kolven en dat telkens op te slaan in vriezer ed. En dat te geven. Maar wanneer moet je dan kolven, zodat je wel een beetje voorraad hebt staan? Is dat dan om de 3 uren dat je baby Normaal gesproken de borst krijgt? Lijkt mij niet echt handig?
    En hoe zit dat snachts?

Ik hoop dat mn vraag duidelijk is en door jullie beantwoord kan worden.

Liefs xSimone♡

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Hoi Simone

Ik weet het ook niet precies maar wil mij er wel in gaan verdiepen dus wil meelezen. Maar wie weet is dit iets om in het lactatiedeskundige forum te stellen daar weten ze er vast meer over :)

3. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik zwanger was wist ik ook niet of ik wel borstvoeding wilde geven. Ik dacht dat ik me er ook niet prettig bij voelde en ging het niet zomaar bij iedereen geven.
    Ik dacht ik probeer het gewoon en als ik het niets vind dan kan ik altijd stoppen. Je kunt elk gewenst moment stoppen, al moet je dan wel afbouwen.
    Uiteindelijk heb ik ruim 6 maanden borstvoeding gegeven. Ik heb het bijna altijd ''prive'' gehouden (lees; apart in een andere kamer borstvoeding geven). Op een gegeven moment maakt het je minder uit en is het een gewoonte geworden. De kraamvisite plande ik altijd na het voeden en kon ik rustig voeden.
    Met kolven ben ik pas na een tijdje mee begonnen. Het is inderdaad handig om een voorraadje te hebben. Hoe je dat het beste kunt doen kun je het beste bij een lactatiekundige navragen.
    Ik heb het geluk gehad dat ik 's nachts maar 1 x hoefde te voeden en dat ze na 7 weken al doorsliep.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat je het gewoon een kans moet geven. Het zou zonde zijn als je er later spijt van krijgt dat je het niet hebt geprobeerd.
    Ik ben nog steeds trots op mezelf dat ik het ruim 6 maanden heb volgehouden! :D Ondanks dat ik dacht dat ik het wel genoeg zou vinden na 2 weken :)

4. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ooh en voor andere moet je het niet laten, zodat zij ook de fles kunnen geven. Dat komt wel. Ik vond het fijn dat ik het altijd mocht doen :)

5. NiJO

NiJO Actief lid

22 jun 2007
    210
    0
    0
    Om je productie goed te houden en aan de hoeveelheden te komen dat je kindje drinkt, zou je idd op het moment dat je kindje wil drinken moeten kolven. In het gunstigste geval idd om de 3 uur en 's nachts een langere ruk van 5 uur, maar het komt veel vaker voor dat een kindje om de 2 uur oid wil drinken, ook 's nachts! Zeker in het begin....
    Geef het 'live' voeden een kans en heb maling aan de rest die graag een flesje wil geven. Dat komt later wel

6. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Om de productie op gang te brengen werkt live voeden het best.....gewoon proberen en regel kraamzirg met borstvoedingscertificaat en lactatiekundige in dienst.

Geeft het een kans en je kan altijd besluiten of het wel of niet gaat.....

Ik kolfde elke 3 uur in he begin en later 4 uur. Ik had meer melk dan de baby dronk, dus voorraad was snel aangemaakt.

Ik deed eea wel in overleg met lactatiekundige, superfijn en professioneel advies!

Dit zou ook mijn advies aan jou zijn. Succes!
    Ps En opa's oma's etc kunnen baby vast ook een x de luier verschonen, halfuur omhoog houden om te boeren, in bad doen een x. Zoveel andere leuke dingen die niet ten koste van de bv hoeven te gaan ;)

7. xSimone

xSimone Niet meer actief

ja daarom ga ik als ze net geboren is ook proberen, maar dat had ik er al bijgezegd hihi :D

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Sluit me aan bij bovenstaande, en die flesjes geven komt echt wel ! Wat je zelf zegt het is goedkoper, makkelijker en beter dus geef het een kans. Wel is fulltime kolven veel vermoeiender dan gewoon aan de borst, ook voor je productie is live gewoon het beste. Kolven zou dan inderdaad ook elke 3 uur moeten, en of je dan direct een voorraad aan kan leggen is nu nog niet te zeggen aangezien sommige mensen echt wel genoeg borstvoeding hebben maar met kolven er amper wat uit komt.. Misschien is het boek borstvoeding van Stefan Kleintjes wat voor je? Bezoek een borstvoedingsavond in het ziekenhuis, voorbereiding is het halve werk :) Zet m op

9. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Ik heb bij de eerste ruim 6mnd bv gegeven. Nu bij nr2 weer van plan!
    Bij de eerste al vroeg begonnen met een voorraadje opbouwen had meer bv dan nodig was.
    Toen er s avonds een voeding afging bleef ik op dat tijdstip eerst een poosje doorkolven. Had zo al snel een flinke voorraad in de vriezer!

10. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Ik heb gekolfd, omdat ik overproductie had. Ze kon niet bij mij drinken, omdat de melkstroom te hard ging.

Ik vond het heel zwaar. Het is moeilijk om de vraag bij te houden en op een gegeven moment was ik alleen aan het kolven en voeden.

Ik heb toen nogmaals geprobeerd borstvoeding te geven, maar dat lukte niet. Ik ben toen na een maand overgegaan op flesvoeding.

Ik zou het je dus niet aanraden.

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Moon89 geeft een duidelijk antwoord.

Twja het is helemaal je eigen keuze. Ik heb ervoor moeten knokken,maar ook veelvoor teruggekregen.
    Het is een heel speciaal momentje tussen jou en je kindje.
    Geef het een kans en bepaal voor jezelf welke keuze bij je past. Kolven en de voeding via een flesje geven is best intensief. 'Dubbel ' werk' als je voeding gemakkelijk verloopt.
    Ikzelf voedde vaak even afgezonderd, in ieder geval niet met een kamer vol mensen :)
    Als ik t te druk of moeilijk vond gaf ik een flesje kunstvoeding ( had een paar proefzakjes) en kolfde daarna zo snel mogelijk.
    Succes met het maken van je keuze.

12. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik heb je topic naar borstvoeding verplaatst.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Als je wel een poging wil wagen, is wat voorkennis wel handig.
    Omdat je nu twijfels hebt, is de kans aanwezig dat er best wel veel op je af komt, die eerste periode.
    Je kan een boek over borstvoeding lezen (van Stefan Kleintjes), of bezoek een voorlichtingsavond. Zo weet je hoe borstvoeding werkt, en wat de mogelijkheden zijn:)
    Kolven in de opstartfase van je productie, is zwaar. Om de 3 uur is echt het minimale wat je moet kolven (dit is meer een kunstvoedingsschema), als je bedenkt dat 8-12 voedingen normaal is na de geboorte..Ik heb de eerste 4 weken na de geboorte van oudste dochter gekolfd (omdat zij nog niet goed kon aanhappen).
    En dat is echt wel een onderneming. Niet erg hoor, want het doel was om haar aan de borst te krijgen. En dat is ook gelukt. Maar om er echt voor te kiezen...live voeden is zoooooveel relaxter!

En echt......de eerste tijd met je baby draait om jou, je partner en baby. Niet om je familie.
    Overige familieleden kunnen je baby een keertje vasthouden of een luiertje verschonen. Of in bad doen. Ik heb echt nooit het gevoel gehad dat het feit dat mijn ouders geen flesje konden geven, een gemis was.
    Daar komt nog bij, sommige baby's worden helemaal niet blij van zoveel verschillende handen. Die hebben rust nodig in het begin.
    Lekker bij mama. Dus dat is ook afwachten!

14. xSimone

xSimone Niet meer actief

het zit bij ons ook in de familie om geen borstvoeding te kunnen geven ivm te kleine tepels.
    Ook heb ik ontstoken melkklieren gehad, en verloskundige heeft gezegd dat dit sneller terug kan komen tijdens borstvoeding!
    Maar jullie zeggen allemaal geef het een kans voordat je besluit, maar als jullie me verhaal duidelijk lezen, staat daar ook in dat als ik net bevallen ben, ik de baby eerst ook an me borst leg om te kijken hoe dit gaat.. dan kan ik altijd nog besluiten! Maar dat was niet mijn vraag, de enige vraag die ik stel is wanneer moet je kolven als je geen borstvoeding geeft? en niet wat vinden jullie wat ik moet doen... :D

15. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    je gaat dus wel je productie op gang brengen om het in de vriezer te stoppen? ... je geeft dan fles en borstvoeding tegelijk, snap ik dat goed?

Wil je iets te kolven hebben zal je echt wel vaak moeten kolven om het op gang te brengen.

16. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Ik moest in het begin kolven en dat was minimaal elke 3 uur, ook 's nachts. Met een enkele kolf ben je ongeveer een half uur per keer kwijt.
    Toch nog een tip: Zorg dat je in het begin zo'n ziekenhuiskolf huurt, daarmee krijg je je productie goed op gang! Zodra dat eenmaal werkt kan je op zich best een winkel kolf gebruiken :)

17. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Sorry, maar ik vind dat je nu een beetje overdreven reageert. Volgens mij worden er naast het beantwoorden van je vraag alleen maar tips en ervaringen gedeeld.

Antwoord op je vraag is dat je inderdaad minimaal elke keer als je kindje drinkt moet kolven. Ook 's nachts.

Overigens (maar dan zeg ik wellicht weer te veel) ga je dan waarschijnlijk niet een voorraadje opbouwen in het begin. De meeste vrouwen die alleen kolven moeten hard werken om de vraag van hun kindje te kunnen beantwoorden...

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Geen borstvoeding ivm te kleine tepels?
    Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze diagnose door een lactatiekundige is gesteld?
    Mijn tepels zijn ook iemiemienie en ook ingetrokken...maar met behulp van een tepelhoedje heb ik gewoon kunnen voeden gelukkig..:)
    Ik geef je dit mee, het is waarschijnlijk heel goed mogelijk geweest om te voeden.
    Dit soort verhalen ontstaan en worden dan vaak als waarheid aangenomen helaas:cool:

19. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier de 2e en 3e dag moeten kolven ipv live voeden in verband met 'kapotte' tepels door slechte begeleiding. Ik vond het kolven ontzettend intensief. Zoals al gezegd: je kolft ieder moment dat je kindje om voeding 'vraagt'. In het gunstigste geval is dit om de 3 uur in het begin, maar dit kan ook om de 2 of 1,5 uur zijn. Bij mij kwam de bv gelukkig wel goed op gang door het kolven, kolfde in die twee dagen al snel meer dan wat ze kon drinken. Dus het is niet altijd zo dat de bv er slecht door op gang komt.

20. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Ik sluit mij bij de eerdere reacties aan: voeden aan de borst is een stuk makkelijker (en fijner!) dan kolven. Ik heb de eerste dagen elke voeding moeten nakolven (omdat dochter te veel gewicht verloor), en ik was erg blij toen ik daarmee kon stoppen.

Je moet even vaak kolven als je kindje drinkt, in het begin tussen de 8-12 keer per etmaal. Als je meteen na de geboorte wil gaan kolven, zou ik je aanraden om een goede dubbelzijdige kolf te huren, zoals de Medela Symphony.

Deel Deze Pagina