Voeden op verzoek maar meneer komt niet...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Lindangel, Aug 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik ben 6 dagen terug bevallen van een prachtige zoon. Een stevige knul ook (9 pond).

Om die reden moest ik ook eerst nog bijvoeden (en omdat het wel even duurde voordat mijn bv op gang kwam), maar sinds gisteren gaat het eigenlijk prima. Ook omdat ik toen de hele dag elke drie uur heb aangelegd.

Ik heb met de kraamverzorgster afgesproken dat ik nu kan voeden op verzoek, en in principe niet meer hoef bij te voeden. Behalve als hij natuurlijk echt meer wil en ik dat niet heb.

Maar goed, nu is hij dus nog zo jong dat je toch zou verwachten dat hij elke 3 uur komt, of misschien elke 4 uur. (Dat gebeurt overdag ook wel: max 3.5 uur ertussen, maar tot nu toe 's avonds steeds korter.) Maar intussen is het nu al 4 uur en een kwartier sinds de laatste voeding... En hij is nog in diepe slaap. En ik twijfel nu wat ik moet doen. Wakker maken en gaan voeden?
    Aan de ene kant wil ik het wel doen, want mijn borsten staan op knappen en hij moet ook gewoon goed eten natuurlijk.
    Maar aan de andere kant: dat heb ik de afgelopen dagen ook soms gedaan (gewoon een beetje gedwongen dus) waarna het een rommeltje werd, want dan dronk hij niet goed en vervolgens kwam hij anderhalf uur later weer.

Dus tja... Wat te doen?

(Hij is overigens tot nu toe ongeveer 2 ons afgevallen.)

2. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

Jun 1, 2010
    342
    5
    18
    op verzoek voeden mag ook afentoe jouw verzoek zijn toch? :D
    en anders misschien onder de warme douche de druk verlichten door een beetje melk eruit te masseren.

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Drinkt je beebje wel goed? of slaapt die heel veel?

Yara sliep extreem veel en kwam ook niet, bleek een te hoor Bilirubine gehalte te zijn. Miss dat je hem voor de zekerheid overdag wat extra in het licht kan leggen? wie weet zie je verschil!

suc6!

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @eeneneneenisdrie: ja, alleen merk ik dus dat het dan zo'n potje wordt. Dan wil hij daarna extreem vaak en dat is ook niks natuurlijk.

@Vagans: hij slaapt in ieder geval meer dan mijn oudste zoon (maar dat gaat snel). Maar dat is natuurlijk lastig te zeggen, want hij is pas 6 dagen oud. Vandaag sliep hij trouwens wel veel, ja.
    Oh, en biribulline-gehalte is wrs niet te hoog, want dan zou hij gelig zien, en hij is heel mooi roze. Mijn oudste zoon was nl zo geel...

Overigens ligt hij nu aan de borst!

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Sorry maar ik vraag me dan meteen even af waarom je moet bij voeden als een baby 9 pond is? Elke baby word geboren met reserves voor die eerste paar dagen tot de melk echt op gang is gekomen (die paar kleine slokjes zijn echt genoeg) op dag twee of drie.
    Een vriendin van mij had een 10 ponder en die kreeg ook meteen een flesje omdat zijn glucose waardes anders te snel zouden dalen? Was dat bij jou ook de reden? Anyway...
    Over het lange slapen, het eerste wat mij te binnen schiet is dat hij gewoon een lekkere stevige baby is die niet heel erg honger heeft, waarschijnlijk deels ook juist omdát hij is bij gevoed in het begin.
    Maar ik zou mijn baby persoonlijk de eerste 3 weken wel minstens elke 4 uur voeden. Wakker maken dus. Ik weet niet waarom, gewoon mijn gevoel. Denk ook dat het belangrijk is om je productie op pijl te houden en te stabiliseren in het begin. Later kan je er eventueel wat langer tussen laten.
    Dusss, wakker maken die slaapkop! ;):)

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @oleander: ja, dat heeft/had te maken met de bloedsuikerspiegel idd. Bovendien duurde het op gang komen van de bv bij mij relatief lang. Het is sinds dag 5 pas dat er echt wat uitkomt.

Mijn gevoel zegt idd ook wakker maken... Niet dat ik het nu heel erg vind hoor, want afgelopen nacht heeft hij na de voeding van 23 uur gewoon doorgeslapen tot half vijf. En dat was omdat ik hem toen gewoon gegeven heb. Anders weet ik niet hoe lang het nog had geduurd. Het voelt idd tegennatuurlijk om af te wachten...

Ben trouwens benieuwd hoeveel hij morgen weegt...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij kinderen met een hoger geboortegewicht moet je op JOUW verzoek voeden, zeker in de eerste dagen. Door hun hoge gewicht is de kand dat hun bloedsuikergehalte snel daalt nou eenmaal groter.
    Om de 2 uur aanleggen, tot de borstvoeding goed op gang is. Daarna kun je het aan het verzoek van de baby overlaten.

Periodes elke 5 minuten aan de borst willen is heel normaal als ze jong zijn, dat heeft met regelen te maken.

Als ie de rest van de dag goed drinkt dan 'mag' doorslapen van 23 tot half 5 hoor! Dus maak je niet te veel zorgen.

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @dirksmama: inderdaad: zo doen we het ook. En omdat de bv nu op gang is wil ik ook graag gewoon op verzoek voeden. (Ook dus omdat het zo rommelig wordt als ik dat niet doe.)

Overigens heeft hij er vannacht weer 2 keer behoorlijk wat tijd tussengelaten. Maar vanochtend heeft hij dat dan weer ingehaald door er twee keer maar 2 uur tussen te laten.

De tijden (vanaf gisterenavond) waren/zijn nu zo:

17.30
    22.00
    02.15
    07.15
    09.15
    11.30
    15.30

Dus het lijkt wel OF 2 uur ertussen OF 4 (of meer). Hij was trouwens ook weer gegroeid en poept en plast goed, dus we gaan maar gewoon op dezelfde voet verder. Waarschijnlijk stabiliseert het volgende week wel een beetje.

Maar als hij zo door blijft gaan met overdag veel, en 's nachts weinig, drinken, hoor je mij trouwens niet klagen ;).

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik had ook een stevige slaapkop. De eerste week heb ik ook op verzoek van mij gevoed. Ik kreeg op dag 5 pas melk (had jij ook een keizersnee?) en moest toen nog kolven om de 2 uur want hij was zelfs te moe om te drinken aan de borst. Op dag 7 ging hij aan de borst en toen kwam hij om de 2 uur zelf.
    Hij is na dag 1 en tot dag 5 minimaal bijgevoed omdat hij meer dan 10% afviel en geel ging zien.

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @zogelukkig: hij slaapt inderdaad nog steeds lekker. 's Nachts dan. Overdag was het gisteren en vandaag wat rommeliger (dan weer 2 uur, dan weer 4, dan weer 1), maar 's nachts laat hij er toch vaak wel 4 uur tussen.
    Hier geen keizersnee deze keer, maar mijn melkproductie komt gewoon niet zo snel op gang. Nu voed ik niet meer bij, sinds maandag of dinsdag eigenlijk al niet meer (dag 5/6) en vanochtend zat hij over zijn geboortegewicht, dus ik heb nu ook genoeg bv. Hij slaapt dus zeker niet omdat hij sloom is vanwege te weinig melk. Ik denk/hoop dat het gewoon een slaapkop is.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Kan me er helemaal bij aansluiten, hier ook een bijna 9 ponder en een keizersnee. Bij mij kwam de bv op dag 4 op gang en en heeft ze de eerste dagen een klein beetje kv gehad.

Ik heb toen wel de eerste paar dagen om de 2 uren aangelegd of gekolfd om de productie op gang te brengen.

Woensdag is ze geboren en zaterdagavond begon de stuwing.
    Maandag zat ze weer op/over haar geboortegewicht 4330 en ben ik ook gestopt met bijvoeden.

Toen de productie eenmaal op gang was, heb ik haar overdag om de 4 uren wakker moeten maken ;)
    Overdag moest ik haar dus wakker maken en vanaf 19 uur dronk ze dan om de 1,5-2 uren (clusteren).
    We lagen dan om 23 uur op bed en na 2 weken sliep ze door tot 8-9 uur!

Omdat ze dus vrij vroeg doorsliep, voedde ik haar wel om de 4 uren overdag. Daar voelde ik mij het prettigst bij, omdat ik dan wel op 7 voedingen kwam. Momenteel zit ze op 5 voedingen:
    8.30
    11.30
    15.30
    19.30
    23.00
    Ze wordt er nu zelf voor wakker, behalve die van 23 uur, daar maak ik haar wakker voor.

Ik hoop voor je dat je net zo'n lekker slaapkoppie hebt als wij hebben en dat je lekker kan genieten van je nachtrust :D
    Als ie lekker alert is en blijft groeien, zou ik me er zeker geen zorgen over maken!

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @mamavanjuul: dit klinkt wel heel erg ideaal zeg!

"Helaas" komt mijn zoontje nu toch steeds meer om de drie uur. 's Nachts zit er wel een of meerdere keren iets langer tussen (4 uur). Dit is eigenlijk sinds de regeldagen afgelopen week.

Daarvoor liet hij er 's nachts wel ruim 5 uur tussen zitten. Erg relaxed! Ik hoop natuurlijk dat hij dat schema weer oppakt na de volgende regeldagen. Duim met me mee! :cool:

(Overigens groeit hij als kool. We hebben hem vanochtend weer gewogen en hij zit nu - 13 dagen oud - op +3 ons. Dus ik vind het wel best ook als hij wat langer slaapt en iets minder drinkt. Kan hij ook al die leuke kleine pakjes iets langer aan :D)

Share This Page