Borstvoeding afbouwen tijdens zwangerschapsverlof

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Zuss, 19 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, kunnen jullie mij misschien met de volgende vraag helpen?

Is het mogelijk om na de geboorte te beginnen met borstvoeding, en deze al binnen je zwangerschapsverlof af te bouwen? Zodat als ik weer aan het werk ga we volledig over zijn op flesvoeding?

Het is met mijn werk helaas niet echt handig om te moeten kolven, dus het is daarom of dit, of meteen alleen maar flesvoeding...

Alvast bedankt!

2. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    In principe kan dat natuurlijk. Je moet alleen wel op tijd beginnen met afbouwen want je kan niet in een week van volledig bv naar volledig kv gaan. En misschien kom je er tijdens het afbouwen wel achter dat het voor jou mogelijk is om alleen de ochtend- en avondvoeding als bv te geven en de overige voedingen kv. Dit gaat niet bij alle vrouwen goed, zij hebben dan dat de productie teveel terugloopt, maar ik ken wel vrouwen bij wie dit wel werkte. Dus misschien vind je dat nog het overwegen waard?

In elk geval een hele fijne zwangerschap nog!

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik denk ook dat het kan, in elk geval voor een tijdje.
    Op het moment dat je weer gaat werken, hoef je natuurlijk nog niet volledig van alle BV/voedingen af te zijn, alleen die onder werktijd. (da's alleen lastig als je heel onregelmatige tijden hebt, is dat zo?)

Verder ook eens met hierboven: begin op tijd zodat je heel geleidelijk voedingen kunt vervangen. Je zit niet te wachten op borstontsteking of zeer ernstige lekkages tijdens je werk.
    Er zijn vast vrouwen te vinden die dit hebben gedaan, en anders moet een lactatiekundige je er wel mee kunnen helpen.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eens met bovenstaande reacties :) Alles kan.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat je zelf wilt.
    Als je eenmaal werkt en je wilt niet kolven, dan hoef je natuurlijk niet je hele borstvoeding afgebouwd te hebben. Tenzij je 24 uur per dag en 7 dagen per week werkt. In principe hoef je alleen maar de voedingen die onder werktijd vallen af te bouwen, en als je alles een beetje goed plant en timed hoeven dat er maar 2 of 3 te zijn.
    Je hebt in Nederland geen kolfrecht, maar voedrecht. Het komt neer op 25% van je werktijd die je maximaal mag besteden aan het ervoor zorgen dat jouw kind jouw melk krijgt. Veel vrouwen kolven, maar je mag die tijd ook inzetten om je kind gewoon te voeden. En je kunt die tijd ook aan het begin en/of einde van je werkdag inzetten, door later te beginnen en/of eerder naar huis te gaan, zodat je je kind meer live voedingen kunt geven (in principe hoef je op die manier maar iets van 6 uur van je kind gescheiden te zijn, waardoor je maar 1 voeding hoeft te overbruggen).

Als je tijdens je verlof wilt gaan afbouwen, dan is het het handigste om de eerste 4 tot 6 weken gewoon volledig en op verzoek te voeden, zodat je je kinds behoeften goed leert kennen en een beetje een idee hebt van hoe de dagen gaan. Dan heb je nog zeker 6 weken over om voedingen af te bouwen, en tijdens het afbouwen kun je altijd nog beslissen of je volledig wil afbouwen of dat je gewoon gaat combineren.

6. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik wilde er zeker ook met mijn verloskundige/de lactaatdeskundige van de praktijk erover spreken, maar ik vind het toch ook altijd fijn om de ideeën hier op het forum erover te polsen. Ik vind het een erg aantrekkelijk idee om de eerste weken borstvoeding te geven, en dan de voedingen af te bouwen totdat ik weer begin met werken. Ik twijfelde alleen of dit mogelijk was binnen het tijdsbestek van een zwangerschapsverlof, of dat dit een te korte periode daarvoor was...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon beginnen, geen einddatum plannen en zien hoe het loopt.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zus heeft hetzelfde 'probleem' en is dus idd langzaam aan het afbouwen. Ze probeert wel nog zelf te voeden, maar merkt nu al dat haar baby onrustig drinkt aan de borst en niet voldaan is.

En wat betreft het voedrecht, bij sommige banen is dat echt bijna niet te realiseren, bijvoorbeeld als je een eigen winkel hebt en alleen in de winkel staat. Uiteraard kun je regelen dat iemand 2-3x per dag een 20 min op de winkel past, maar dat is praktisch bijna niet haalbaar ;)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of er wel of niet een oplossing te vinden valt hangt ook af van hoe belangrijk je het vindt.
    Ik werkte in het onderwijs...daar is het ook niet makkelijk, en sommigen vinden het onmogelijk, toch oplossing gevonden. Zelfde voor een winkel. Kennis van me liet kind naar winkel brengen bijvoorbeeld.

Ik ken zelfs iemand die loods was en die kolfde!

Deel Deze Pagina