Hoe lang doorgaan met utrogestan na verse tp IVF?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mangoeste, 13 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Na 2,5 jaar proberen, ben ik nu voor het eerst zwanger, door middel van IVF. De verse terugplaatsing was 2 weken geleden, wat inhoudt dat ik 4,3 weken zwanger ben.

Nu moet ik van het ziekenhuis direct al stoppen met de utrogestan. Zijn er hier meer vrouwen die al zo vroeg moesten stoppen? En is dat goed gegaan? Lees hier dat het vaak tot 8 of zelfs 12 weken zwangerschap doorgegeven wordt.

Ik vind het superspannend om nu al te stoppen. Zelf heb ik nog voorraad voor 2 dagen, maar zou het liever een stuk langer gebruiken. Iemand toevallig utrogestan over wat ik over zou kunnen nemen?

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    #2 GroeneBomen, 13 mei 2019
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
    Als het in het natuurlijk cyclus is geplaatst, dan blijft het gele lichaam nu wel in stand.

3. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Als je een verse tp hebt gehad, is het toch bijna nooit in natuurlijke cyclus? Bij mij niet iig. Heb decapeptyl gebruikt, om alles stil te leggen..

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ik las eroverheen sorry!

Maar je lijf maakt door kunstmatig cyclus wel eicellen aan en je krijgt pregnyl/ovitrelle om de boel losser te maken? Blijft er dan ook niet na het leegzuigen van de follikel een geel lichaam achter? Lijf heeft immers wel dosis hormonen gekregen waardoor die denkt een eisprong gehad te hebben.
    Bij een cyclus zonder eicel is het een ander verhaal, dan blijft er niets achter.

Mangoeste vindt dit leuk.
  5. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Klinkt op zich wel logisch hoe je het uitlegt. Het voelt voor mij alleen heel eng. Stel dat die gele lichamen het niet goed oppakken, doordat er beschadiging is geweest tijdens de punctie?

Misschien ben ik te onzeker op dit vlak. Het zou voor mij veiliger aanvoelen om het langer te gebruiken.

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Wil de arts echt niet extra voorschrijven als je eerlijk zegt dat je heel bang bang en dit jouw rust geeft?

7. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Nee, ze wilden geen extra utrogestan voorschrijven.

Misschien moet ik gewoon wat meer vertrouwen proberen te hebben in de artsen en mijn lichaam.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval en gefeliciteerd met je zwangerschap!

8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Jij ook :)

9. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Bij een verse terugplaatsing is inderdaad je cyclus plat gelegd en zal het gele lichaam niet goed zijn werk doen, vandaar idd de ondersteuning van Utrogestan. Als je lichaam goed functioneert is dit maar nodig voor alleen de eerste periode en zal het zelf daarna oppakken. Ik heb het na de verse terugplaatsing ook twee weken gebruikt, dit werd een vroege miskraam. Bij de cryo's kreeg ik het niet voorgeschreven, maar nadat het voor de zoveelste keer een vroege miskraam werd, ben ik het op eigen houtje wel gaan gebruiken en dit 12 weken lang. Deze keer is het wel gelukt om (tot nu toe iig) blijvend zwanger te raken. Hier is dus wel een hele weg aan vooraf gegaan. Voor mijzelf was het ook wel een drempel om tegen het doktersadvies in te gaan, maar ik ben nu natuurlijk superblij dat ik het wel gedaan heb. Ik weet niet precies wat jouw geschiedenis is, maar ik wil je alleen meegeven: luister naar je gevoel en mocht je het inderdaad langer willen gebruiken, het kan in principe verder geen kwaad (ik kan natuurlijk niet in jouw lichaam kijken, maar als er niets aan de hand is, zou het geen kwaad moeten kunnen, het is een lichaamseigen hormoon).
    En gefeliciteerd trouwens!

nizzie86 en Mangoeste vinden dit leuk.
  10. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Wat fijn dat je nu wel zwanger blijft! Hoe ben jij toen aan die utrogestan gekomen?

11. Nowa

Nowa Lid

26 apr 2018
    32
    8
    8
    Verse terugplaatsing gehad en ook zo snel moeten stoppen met de utrogestan. Vond het ook spannend maar alles is goed gegaan en hebben nu een dochtertje van een half jaar.

12. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Ik moest ook 2 weken utrogestan gebruiken na de verse terugplaatsing en daarna gelijk stoppen. Doe zwangerschap heeft zich doorgezet.

Tweede kindje was een cryo in eigen cyclus, zonder welk hormoon dan ook.

13. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Dat klinkt geruststellend. Wat fijn dat je nu zulk mooi resultaat hebt. Bedankt voor je reactie.

Nowa vindt dit leuk.
  14. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Blijkbaar is het dus niet heel abnormaal om nu al te stoppen. Fijn dat het bij jou helemaal goed is gegaan na het stoppen.

LaLaS vindt dit leuk.
  15. Ila

Ila Fanatiek lid

30 aug 2017
    1.237
    989
    113
    Vrouw
    Via contacten hier op het forum en via het forum van ivfmoeders.

16. knorretje87

knorretje87 Actief lid

2 dec 2009
    381
    154
    43
    Vrouw
    Pedagoog
    Amersfoort
    Als je zou Willen heb ik wel utro voor je over.

17. Line85

Line85 Bekend lid

27 feb 2017
    856
    871
    93
    Vrouw
    Regio Utrecht
    Ik ben gestopt bij 5 weken zwangerschap. En dat is gewoon goed gegaan. De gynaecoloog zei dat het niet is aangetoond dat het langer gebruik van utrogestan echt helpt. Overigens is het ook nog niet duidelijk of langer gebruik schade kan opleveren. Ik ben bij week 16 weer begonnen met utrogestan vanwege verkorte baarmoederhals maar mocht het absoluut niet eerder gebruiken van mn gynaecoloog omdat ze niet zeker weten of het schadelijk is voor het kindje.

18. Mangoeste

Mangoeste Actief lid

18 aug 2018
    361
    261
    63
    Vrouw
    Nederland
    Wat fijn! Ik heb je een berichtje gestuurd.

19. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Volgens mij zijn er steeds meer bewijzen dat utro na een verse tp helemaal niet nodig is, al ligt dat ook wel aan de dosis medicatie die je hebt gebruikt. Hoe lager, hoe minder hoog de noodzaak.
    Tenzij je natuurlijk van jezelf een tekort hebt, dan is het uiteraard wel zinvol.

Ik moest bij de eerste ook bij 5 a 6 weken stoppen, is helemaal goed gegaan.

20. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

16 feb 2013
    2.167
    364
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb het gebruikt na de verse tp’s. De 4e verse is blijven plakken en moest toen doorgaan tot de 12 weken met de utro, maar ik liep in Dusseldorf en daar is het de standaard. Ik had wel maximale dosering hormonen voor de stimulatie, 450ie per dag. En slikte daarnaast Prednison. Dit heeft echter niets te maken met de 12 weken utro.

Ik heb ook nog wel een doosje utro voor je....er missen 3 bolletjes uit, dus heb 27 stuks voor je als je wil.

Deel Deze Pagina