Goedemorgen, Ik ben sinds 6 dagen mijn borstvoeding aan het afbouwen en heb nu 2 voedingen vervangen voor kunstvoeding. Ik kolf mijn borsten alleen nog maar af want mijn toeschietreflex was te sterk voor mijn dochter. Nu heb ik alleen sinds maandag een pijnlijke rechter borst met een flinke rode plek erop. Ik maak de borst al warm met een washand en masseer voor het kolven en leg er een ijscompres op na het kolven, ik heb alleen niet het idee dat het minder wordt. Er zitten trouwens geen harde plekken in maar er komt wel minder melk uit mijn borst. Heeft u misschien een idee wat het is en wat ik eraan kan doen om de pijn en de rode plek weer te laten verdwijnen? Groetjes Maartje
Hoi. Dit klinkt inderdaad als een verstopt melkkanaaltje. - Blijf de plek licht masseren richting de tepel met een warme/natte doek tijdens het kolven. - Masseer de plek ook onder de douche. - Houd in de gaten dat je geen koorts krijg. Heb je langer dan 24 uur koorts (hoger dan 38,5) Ga dan langs je huisarts om een evt. borstontsteking uit te sluiten. - Bouw niet verder af tot de rode plek weg is. Groetjes Saskia